Koherentna dydaktyka dwuwymiarowa – personalistyczna i zmediatyzowana – pedagogiczną szansą i nadzieją teraźniejszości i przyszłości

Janusz Miąso

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Dydaktyka to subdyscyplina pedagogiczna, a także ciągłe poszukiwanie konstruktywniejszego i skuteczniejszego procesu nauczania – uczenia się, aby lepiej i skuteczniej prowadzić siebie nawzajem – nauczyciel ucznia i równocześnie uczeń nauczyciela. Aktualna sytuacja popandemiczna i zarazem potężna ekspansja nowych mediów, w tym także edukacyjnych, mobilizuje do koniecznych poszukiwań, jak konstruktywnie korzystać z mediów w dydaktyce, aby to była konstruktywna koegzystencja. Widzimy, że nowe media odegrały bardzo pozytywną rolę w trakcie pandemii, bo gdyby ich nie było, to pewnie dydaktyka stałaby się tylko autoedukacją albo brakiem edukacji, ale równocześnie jeszcze bardziej poczuliśmy bezcenną wartość realnych kontaktów i realnej edukacji.

Cel badań: Dla prawdziwie skutecznej dydaktyki XXI wieku konieczny jest bezcenny kontakt interpersonalny, to najważniejsze dla motywacji, dla pragnienia wspólnego skutecznego uczenia się, ale też ten proces będzie wspierany medialnie, bo mediatyzacja to aktualnie jeden z najmocniejszych procesów i poszukiwanie konstruktywnej koherencji personalizmu i mediatyzacji jest głównym problemem badawczym i celem badań.

Stan wiedzy: Badania w tym obszarze prowadzone są przez wielu wybitnych badaczy (Carr, Pinker, Spitzer, Dijk, Fukuyama, Gergen, Melosik, Baron-Polańczyk, Morbitzer), ale wymagają ciągłego prowadzenie i intensyfikacji, bo czasy są niezwykle ekspansywne i dynamiczne.

Podsumowanie: Konieczne jest ciągłe i ekspansywne modelowanie dydaktyczne, aby koherencja personalistyczno-zmediatyzowana była jak najowocniejsza dla człowieka i społeczeństwa, do czego potrzeba wielkiego wysiłku badawczego i dydaktycznego.


Słowa kluczowe


dydaktyka dwuwymiarowa, personalizm, technologia

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bartnik, C. (2000). Personalizm. „O.K.” Tomasz Wiater.

Carr, N. (2013). Płytki umysł. HELION.

Fukuyama, F. (2000). Wielki Wstrząs. Politeja.

Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Impuls.

Miąso, J. (2021). Fenomen relacji międzyludzkich Papieża Franciszka. Bonus liber.

Morreale, S. P, Spitzberg, B. H., Barge, J. K. (2008). Komunikacja między ludźmi. PWN.

Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Papież Franciszek, (2020). Fratelli tutti. Wydawnictwo M.

Pinker, S. (2015). Efekt wioski. Charaktery.

Siemieniecki, B. (Red.). (2007). Pedagogika medialna. PWN.

Small, G., Vorgan, G. (2011). iMózg. Vesper.

Szmyd, J. (2015). Zagrożone człowieczeństwo. Stowarzyszenie Thesaurus Silaesie – Skarb Śląski.

Spitzer, M. (2016). Cyberchoroby. Wyd. Dobra Literatura.

Strykowski, W. (2004). Kompetencje medialne: pojęcie, obszary, formy kształcenia. W W. Strykowski, W. Skrzydlewski (Red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy (s. 41-46). Wyd. eMPi2.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.77-89
Data publikacji: 2022-12-28 11:12:49
Data złożenia artykułu: 2022-05-16 08:57:35


Statystyki


Widoczność abstraktów - 514
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 374

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Janusz Miąso

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.