Rodzice dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną wobec Kręgów Wsparcia jako modelu pracy środowiskowej wspierającego inkluzję społeczną – raport z badań fokusowych

Agnieszka Beata Żyta

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Kręgi Wsparcia są przykładem działań wspierających inkluzję społeczną osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich „bezpieczną przyszłość” w środowisku lokalnym. Ważnym elementem wpływającym na ich sukces jest m.in. poznanie oczekiwań i działań rodziców dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną związanych z przygotowaniem ich córek oraz synów do niezależnego życia we włączającym środowisku lokalnym.

Cel badań: Celem badania było poznanie, jak rodzice osób z niepełnosprawnością intelektualną oceniają działania przygotowujące do „bezpiecznej przyszłości” oraz jakie mają oczekiwania wobec Kręgów Wsparcia jako rozwiązań wspierających niezależne życie w środowisku lokalnym.

Metoda badań: Do zbadania opinii, planów na przyszłość oraz nadziei i obaw związanych z uczestnictwem w Kręgach Wsparcia wyrażanych przez matki i ojców została wykorzystana interpretacyjna analiza fenomenologiczna. Badanie przeprowadzono z użyciem wywiadów fokusowych z osiemnastoma rodzicami dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Wyniki: Analiza materiału pozwoliła na wyodrębnienie trzech tematów nadrzędnych. Nadrzędne tematy obejmowały: (1) znaczenie Kręgów Wsparcia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin, (2) obawy i nadzieje związane z Kręgami Wsparcia oraz (3) potrzeby i pomysły związane z rozwijaniem idei Kręgów Wsparcia.

Wnioski: Wyniki mogą być wykorzystane przez profesjonalistów pracujących w instytucjach wspierających osoby z niepełnosprawnością intelektualną, aby poprawić współpracę z rodzinami tych osób, lepiej odpowiadać na ich potrzeby oraz rozwijać ideę budowania Kręgów Wsparcia.


Słowa kluczowe


rodzice, dorośli z niepełnosprawnością intelektualną, Kręgi Wsparcia, „bezpieczna przyszłość”, inkluzja społeczna, badania fokusowe.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Araten-Bergman, T. , Bigby, Ch. (2022). Forming and supporting circles of support for people with intellectual disabilities – a comparative case analysis. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 47 (2), 177-189. https://doi.org/10.3109/13668250.2021.1961049

Barbour, R. (2011). Badania fokusowe. PWN.

Bigby, C., Araten-Bergman, T. (2018). Models for forming and supporting circles of support for people with intellectual disabilities. Living with Disability Research Centre, La Trobe University.

Etmanski, A., Collins, J., Cammack, V. (2019). Bezpieczeństwo i ochrona. Sześć kroków do udanego życia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Materiały projektowe. FIO.

Husserl, E. (1989). Nastawienie nauk przyrodniczych i humanistycznych. Naturalizm, dualizm i psychologia psychofizyczna. W: Z. Krasnodębski (Red.), Fenomenologia i socjologia (s. 53-74). PWN.

Krause, A., Żyta, A., Nosarzewska, S. (2010). Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Akapit.

Lee, C. E., Burke, M. M. (2020). Future planning among families of individuals with intellectual and developmental disabilities : A systematic review. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 17 (2), 94-107. https://doi.org/10.1111/jppi.12324

Lockman Turner, E., Bubash, S., Fialka-Feldman, M., Hayes, A. (2022). Circles of Support and Self-Direction: An Interview Highlighting a Journey of Friendship and Managing Services. Inclusive Practices, 1 (2), 75-78. https://doi.org/10.1177/27324745221074408

Louw, J. S., Kirkpatrick, B., & Leader, G. (2020). Enhancing social inclusion of young adults with intellectual disabilities: A systematic review of original empirical studies. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 33(5), 793– 807. https://doi.org/10.1111/jar.12678.

Macadam, A., Savitch, N. (2015). Staying connected with circles of support. Journal of Dementia Care, 23(1), 32–34.

Morgan, D., L. (1996). Focus Groups. Annual Review of Sociology, 22, s. 129-152.

Neubauer, B. E., Witkop, C. T., Varpio, L. (2019). How phenomenology can help learn from the experiences of others. Perspectives on Medical Education, 8(2), s. 90-97. https://doi.org/10.1007/s40037-019-0509-2

Nowe Kręgi. Kręgi Wsparcia – Przyszłość zaczyna się dziś. Pobrane 21, Sierpnia, 2022 z: https://kregiwsparcia.pl/upowszechnianie-nowekregi

O projekcie. Bezpieczna przyszłość osób z niepełnosprawnością intelektualną – testowanie modelu. Pobrane 21, Sierpnia, 2022 z: https://kregiwsparcia.pl/o-projekcie

Ostrowska, A. (2015). Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013. Wyd. IFiS PAN.

Ostrowska, A. (2016). Integracja osób niepełnosprawnych. Wymiar instytucjonalny i interakcyjny. W: M. Anasz, J. Wojtyńska, H. Drachal (Red.), Rehabilitacja – Wsparcie – Inkluzja. W kierunku polityki wobec niepełnosprawności (s. 227-232). Polskie Forum Niepełnosprawnych.

Pietkiewicz, I., Smith, J.A. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 18(2), 361‒369.

Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji dyskursu i dokumentów, PWN.

Taggart, L., Truesdale-Kennedy, M., Ryan, A., McConkey, R. (2012). Examining the support needs of ageing family carers in developing future plans for a relative with an intellectual disability. Journal of Intellectual Disabilities. 16 (3), s. 217-234. https://doi.org/10.1177/1744629512456465.

Wistow, G., Perkins, M., Knapp, M., Bauer, A., Bonin, E.-M. (2016). Circles of support and personalisation: exploring the economic case. Journal of Intellectual Disabilities. 20 (2), s. 194-207. https://doi.org/ 10.1177/1744629516637997

Żyta, A. (2020). Inkluzja społeczna dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną a samostanowienie – Kręgi Wsparcia jako propozycja działań. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (Red.), Problematyczność inkluzji społecznej i edukacyjnej osób z niepełnosprawnościami i o szczególnych potrzebach (s. 113-121). Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.3.129-146
Data publikacji: 2022-12-07 21:19:04
Data złożenia artykułu: 2022-08-21 23:55:45


Statystyki


Widoczność abstraktów - 865
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 484

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Agnieszka Beata Żyta

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.