Praca w przedszkolu w postrzeganiu nauczycielek edukacji przedszkolnej – motywy wyboru zawodu, codzienne doświadczenia, potrzeby

Magdalena Bartoszewicz

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Praca nauczycieli ma społeczne znaczenie, szczególnie w obszarze edukacji przedszkolnej. Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu rozwoju i umiejętności najmłodszych dzieci, wspierając ich społeczne, emocjonalne i poznawcze zdolności. Dobry nauczyciel to nie tylko ekspert w swojej dziedzinie, lecz także odpowiedzialna osobowość, która promuje wartości i pełni rolę przewodnika w procesie uczenia się. Niestety, zawód nauczyciela często jest nieprawidłowo ukazywany, co prowadzi do zaniżania jego prestiżu i niewłaściwego postrzegania roli, wpływając negatywnie na autorytet nauczycieli.

Cel badań: Celem badania było poznanie motywów wyboru zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz poznanie codziennych doświadczeń nauczycielek wychowania przedszkolnego w pracy w przedszkolu.

Metoda badań: Badania przeprowadzono w nurcie jakościowym, wykorzystując metodę wywiadu pogłębionego na grupie sześciu nauczycielek edukacji przedszkolnej.

Wyniki: Analiza wyników badań pozwoliła na poznanie motywów wyboru zawodu nauczyciela oraz istotnych obszarów codziennej pracy w przedszkolu, jak również kluczowych wyzwań.

Wnioski: Wyniki badań skłaniają ku stwierdzeniu, że praca w zawodzie nauczyciela jest pracą z wyboru. Z drugiej strony zaobserwowane wyzwania w pracy nauczycielek w przedszkolu prowadzą do odczuwania niższej satysfakcji z pracy. Przyczynia się do tego również fakt, że zawód nauczyciela jest coraz częściej niedoceniany społecznie.

Słowa kluczowe


nauczyciel edukacji przedszkolnej; edukacja przedszkolna; satysfakcja z pracy; autorytet

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Błędowska, M. (2010). Autorytet jako czynnik (de)formujący proces wychowawczy? W J.M. Michalak (Red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela (s. 301-314). Wyd. UŁ.

Bulera, M., Żuchelkowska, K. (2006). Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Jakubowicz-Bryx, A. (2013). Nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w ozach rodziców. W H. Krauze-Sikorska, H. Klichowski, M. Kuszak (Red.), Świat małego dziecka, t.1 (s. 209-226), Wyd. Naukowe UAM.

Jakubowicz-Bryx. A. (2014). Zdobywanie i budowanie autorytetu przez nauczycieli wczesnej edukacji. Roczniki Pedagogiczne, 2, 6(42), 83-96.

Kaczmarczyk, A., Kątny, M. (2010). Nauczyciel – zawód, misja czy powołanie?. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 19, 65-75

Karwowska-Struczyk, K. (2013). Rodzice w przedszkolu – balast czy koło ratunkowe?. W E. Jaszczyszyn, J.Z. Górnikiewicz (Red.), Środowiskowe i językowe konteksty edukacji dziecka w rodzinie, przedszkolu i szkole (s.59-92). Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego.

Królikowska, A., Topij-Stepińska, B. (2014). Wizerunek nauczyciela we współczesnym społeczeństwie polskim. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1 (31), 147–165.

Kwiatkowska, H. (2010). Nauczyciel – zawód „niemożliwy”, ale nieunikniony. W J.M. Michalak (Red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela (s. 67-86). Wyd. UŁ.

Leżańska, W., Płóciennik, E. (2021). Pedagogika przedszkolna z metodyką. Wyd. UŁ.

Michalak J. M. (2010). Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. W J.M. Michalak (Red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela (s. 87-122).Wyd. UŁ.

Rusiecki, M. (2004). Karta odpowiedzialności i obowiązków nauczyciela. Wychowawca, 10, 89-98.

Sokołowska, E. (2007). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem. Fraszka Edukacyjna.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.3.41-52
Data publikacji: 2023-11-30 15:08:38
Data złożenia artykułu: 2023-05-31 23:12:12


Statystyki


Widoczność abstraktów - 481
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 213

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2023 Magdalena Bartoszewicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.