W jaki sposób można wspierać osoby z niepełnosprawnością intelektualną w angażowaniu się w naukę obywatelską?

Jessica Carr, Jane Seale

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: W społeczności naukowej rośnie zainteresowanie nauką obywatelską jako podejściem do angażowania osób niebędących ekspertami w badania naukowe. Jednak obecnie istnieje bardzo niewiele przykładów projektów nauki obywatelskiej, w które zaangażowane są osoby niepełnosprawne, w szczególności te z niepełnosprawnością intelektualną. Istnieje zatem potrzeba zbadania, czy i w jaki sposób projekty nauki obywatelskiej mogą stać się bardziej inkluzywne.
Cel badań: Niniejszy dokument komentarzowy opiera się na literaturze i przykładach badań, aby zbadać, czy inkluzywne metody i procesy badawcze odgrywają rolę w zwiększaniu udziału osób z niepełnosprawnością intelektualną w projektach nauki obywatelskiej.
Stan wiedzy: Aby opracować przypadek potencjalnej roli, jaką inkluzywne metody i procesy badawcze mogą odegrać w zwiększaniu inkluzywności nauki obywatelskiej, niniejszy dokument: 1) przedstawia przegląd cech, metod i zasad nauki obywatelskiej; 2) porównuje naukę obywatelską z badaniami inkluzywnymi i 3) przedstawia przykład zaczerpnięty z małego badania pilotażowego dotyczącego tego, w jaki sposób inkluzywne metody i podejścia badawcze były stosowane w celu wspierania osób z niepełnosprawnością intelektualną w angażowaniu się w projekt nauki obywatelskiej.

Podsumowanie: Autorzy dochodzą do wniosku, że możliwe jest wykorzystanie inkluzywnych metod i procesów w celu zaangażowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w projekty nauki obywatelskiej, ale zawodowi naukowcy będą musieli być gotowi na większą elastyczność w rozumieniu tego, czym jest nauka obywatelska. Przyjęcie lub adaptacja inkluzywnych metod i procesów badawczych daje nauce obywatelskiej możliwość rozszerzenia zaangażowania i stworzenia bardziej inkluzywnych środowisk badawczych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.


Słowa kluczowe


badania włączające; nauka obywatelska; niepełnosprawność intelektualna

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bigby, C., Frawley, P.,& Ramcharan, P. (2014). Conceptualizing inclusive research with people with intellectual disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 27(1), 3–12. https://doi.org/10.1111/jar.12083

Bonney, R., Cooper, C.B., Dickinson, J., Kelling, S., Phillips, T., Rosenberg, K., & Shirk, J. (2009). Citizen science: A developing tool for expanding science knowledge and scientific literacy. BioScience, 59(11), 977–984. https://doi.org/10.1525/bio.2009.59.11.9

Brown, N. (2018). Exploring the lived experience of fibromyalgia using creative data collection methods. Cogent Social Sciences, 4(1). https://doi.org/10.1080/23311886.2018.1447759

Carr, J.E (2018). How do People with Learning Disabilities Understand Citizen Inquiry? Masters in Research Thesis. The Open University. http://oro.open.ac.uk/53815/

Carr, J.E. (2021). Can an Inclusive Approach Meaningfully Engage People with Learning Disabilities? Exploring Capacity Building for Citizen Science. PhD Thesis. The Open University. https://oro.open.ac.uk/79450/

Chalachanová, A., Lid, I., M., & Gjermestad, A. (2021). Citizenship of persons with intellectual disabilities within the frame of inclusive research: A scoping review of studies to inform future research. Alter, 15(2), 139–152. https://doi.org/10.1016/j.alter.2020.09.001

Chambers, D.W. (1983). Stereotypic images of the scientist: The draw a scientist test. Science Education, 67(2), 255–265. https://doi.org/10.1002/sce.3730670213

Chapman, K., Dixon, A., Cocks, K., Ehrlich, C., & Kendall, E. (2022). The Dignity Project Framework: An extreme citizen science framework in occupational therapy and rehabilitation research. Australian Occupational Therapy Journal, 69(6), 742–752. https://doi.org/10.1111/1440-1630.12847

Cooper, C.B., Hawn, C.L., Larson, L.R., Parrish, J.K., Bowser, G., Cavalier, D., Dunn, R.R., Haklay, M., Gupta, K.K., … & Wilson, S. (2021). Inclusion in citizen science: The conundrum of rebranding. Science, 372(6549), 1386–1388. https://doi.org/10.1126/science.abi6487

Curtis, V. (2015). Online citizen science projects: An exploration of motivation, contribution and participation. PhD Thesis. The Open University. http://oro.open.ac.uk/42239/

Dawson, E. (2018). Reimagining publics and (non)participation: Exploring exclusion from science communication through the experiences of low-income, minority ethnic groups. Public Understanding of Science, 27(7), 772–786. https://doi.org/10.1177/096366251775007

Dew, A., Collings, S., Dillon Savage, I., Gentle, E., & Dowse, L. (2019). “Living the life I want”: A framework for planning engagement with people with intellectual disability and complex support needs. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 32(2), 401–12. https://doi.org/10.1111/jar.12538

Dibner, K.A., & Pandya, R. (2018). Learning Through Citizen Science: Enhancing Opportunities by Design. The National Academies Press.

Dickinson, J.L., Bonney, R., Louv, R., & Fitzpatrick, W.J. (2012). Citizen Science: Public Participation in Environmental Research. Cornell University Press and Comstock Publishing Associates.

European Citizen Science Association. (2015). Ten principles of citizen science. https://ecsa.citizenscience.net/sites/default/files/ecsa_ten_principles_of_citizen_science.pdf

Durant, J. (1994). What is scientific literacy? European Review, 2(1), 83–89. https://doi.org/10.1017/S1062798700000922

Groot, B., & Abma, T. (2022). Ethics framework for citizen science and public and patient participation in research. BMC Med Ethics, 23, Article 23. https://doi.org/10.1186/s12910-022-00761-4

Haklay, M. (2013). Citizen science and volunteered geographic information: Overview and typology of participation. In D. Sui, S. Elwood, & M. Goodchild (Eds.), Crowdsourcing geographic knowledge: Volunteered geographic information (VGI) in Theory and Practice (pp. 105–122). Springer.

Havens, K., & Henderson, S. (2013). Citizen Science takes root. American Scientist, 101(5), 378–385. https://doi.org/10.1511/2013.104.378

Herodotou, C., Sharples, M., & Scanlon, E. (2018). Introducing citizen inquiry. In C. Herodotou, M. Sharples, & E. Scanlon (Eds.), Citizen Inquiry: Synthesising Science and Inquiry Learning (pp. 1–6). Routledge.

Hewitt, O., Langdon, P.E., Tapp, K., & Larkin, M. (2023). A systematic review and narrative synthesis of inclusive health and social care research with people with intellectual disabilities: How are co-researchers involved and what are their experiences? Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 36(4), 681–701. https://doi.org/10. 1111/jar.13100

Howlett, R., Sitbon, L., Hoogstrate, M., & Balasuriya. S.S. (2021). Accessible Citizen Science, by people with intellectual disability. In Proceedings of the 23rd International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility (ASSETS ‘21). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 48, 1–3. https://doi.org/10.1145/3441852.3476558

Inglis, P., & Cook, T. (2011). Ten top tips for effectively involving people with a learning disability in research. Journal of Learning Disabilities and Offending Behaviour, 2(2), 98–104. https://doi.org/10.1108/20420921111152441

Irwin, A. (1995). Citizen Science: A Study of People, Expertise, and Sustainable Development. Routledge.

Jones, M.G., Childers, G., Andre, J., Corin, N.E., & Hite, P. (2018). Citizen scientists and non-citizen scientist hobbyist: Motivation, benefits and influences. International Journal of Science Education, Part B, 8(4), 287–306. https://doi.org/10.1080/21548455.2018.1475780

Kim, M.A., Yi, J., Bradbury, L., Han, K.M., Yang, J., & Lee. J. (2021). A photovoice study: The life experiences of middle-aged adults with intellectual disabilities in Korea. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 34(3), 852–865. https://doi.org/10.1111/jar.12870

Krüger, D., Krümpelmann, S., Pelka, B., & Schulz, A.C. (2023). Inclusiveness of citizen science. How people with disabilities can participate in citizen science approaches. In M. Antona & C. Stephanidis (Eds.), Universal Access in Human-Computer Interaction. HCII 2023. Lecture Notes in Computer Science (Vol. 14020, pp. 88–98). Springer. https://doi-org.libezproxy.open.ac.uk/10.1007/978-3-031-35681-0_6

Land-Zastra, A.M., Devilee, J.L.A., Snik, F., Buurmeyer, F., & Vander Broek, J.M. (2016). Citizen science on a smartphone: Participants motivations and learning. Public Understanding of Science, 25(1), 45–60. https://doi.org/10.1177/0963662515602406

Nind, M., & Vinha, H. (2012). Doing Research Inclusively: Doing Research Well? Research Report. https://www.southampton.ac.uk/assets/imported/transforms/content-block/UsefulDownloads_Download/97706C004C4F4E68A8B54DB90EE0977D/full_report_doing_research.pdf

Nind, M. (2014). What Is Inclusive Research? Bloomsbury Academic.

Nind, M., Chapman, R., Seale, J., & Tilley, L. (2016). The conundrum of training and capacity building for people with learning disabilities doing research. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 29(6), 542–551. https://doi.org/10.1111/jar.12213

Nind, M., & Strnadová, I. (2020). Belonging for People with Profound and Multiple Learning Disabilities: Pushing the Boundaries of Inclusion. Routledge.

Rix, J., Garcia Carrizosa, H., Seale, J., Sheehy, K., & Hayhoe, S. (2020). The while of participation: A systematic review of participatory research involving people with sensory impairments and/or intellectual impairments. Disability and Society, 35(7), 1031–1057. https://doi.org/10.1080/09687599.2019.1669431

Robinson L.D., Cawthray, J.L., West, S.E., Bonn, A., & Ansine, J. (2018). Ten principles of Citizen Science. In S. Hecker, M. Haklay, A. Bowser, Z. Makuch, J. Vogel, & A. Bonn (Eds.), Citizen Science: Innovation in Open Science, Society and Policy (pp. 1–23). UCL Press.

Rojas-Pernia, S., & Haya-Salmón, I. (2022). Inclusive research and the use of visual, creative and narrative strategies in Spain. Social Sciences, 11(4), 154. https://doi.org/10.3390/socsci11040154

Silvertown, J. (2009). A new dawn for Citizen Science. Trends in Ecology & Evolution, 24(9), 467–471. https://doi.org/10.1016/j.tree.2009.03.017

Strnadová, I., Cumming T.M., Knox, M., Parmenter, T., & Welcome to Our Class Research Group. (2014). Building an inclusive research team: The importance of team building and skills training. Journal of Applied Research in Intellectual Disability, 27(1), 13–22. https://doi.org/10.1111/jar.12076

Strnadová, I., Walmsley, J., Johnson, K., & Cumming, T.M. (2016). Diverse faces of inclusive research: Reflecting on three research studies. Scandinavian Journal of Disability Research, 18(1), 52–64. https://doi.org/10.1080/15017419.2014.964766

Toerpe, K. (2013). The rise of Citizen Science. The Futurist, 47(4), 25–30.

Walmsley, J., & Johnson, K. (2003). Inclusive Research with People with Learning Disabilities: Past, Present and Futures. Jessica Kingsley.

Walmsley, J., Strnadová, I., & Johnson, K. (2018). The added value of inclusive research. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(5) 751–59. https://doi.org/10.1111/jar.12431

Woelders, S., Abma, T., Visser, T., & Schipper, K. (2015). The power of difference in inclusive research. Disability and Society, 30(4), 528–542. https://doi.org/10.1080/09687599.2015.1031880




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.1.153-170
Data publikacji: 2025-03-25 23:48:59
Data złożenia artykułu: 2024-07-25 17:25:22


Statystyki


Widoczność abstraktów - 88
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 23

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2025 Jessica Carr, Jane Seale

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.