Praca w procesie readaptacji społecznej skazanych

Dorota Pstrąg

Streszczenie w języku polskim


Praca, umożliwiająca zaspokojenie wielu potrzeb społecznych, ma różnorakie znaczenie
dla człowieka. Ponieważ jej brak powoduje konsekwencje ekonomiczne, społeczne i psychologiczne, sprzyja to separacji społecznej, samotności i ograniczeniu kontaktów do osób z najbliższego otoczenia. Praca towarzyszyła karze więzienia od niepamiętnych czasów i w zależności od funkcji przypisanej kary nabierała różnego znaczenia. Można przypisać jej funkcję odwetową, praktyczną i wychowawczą. Praca traktowana jako środek wpływu na skazanego powinna być odpowiednio opłacana, społecznie użyteczna, twórcza, dobrowolna, zgodna z zainteresowaniami, możliwościami i wykształceniem skazanego, powinna zapewnić mu możliwość odniesienia sukcesu, wygranej, rozszerzać kwalifikacje, nauczyć dyscypliny, odpowiedzialności i poszanowania pieniędzy. Ważne jest także, aby sprzyjała połączeniu pozytywnych względów społecznych co do charakteru zadania i aby jej organizacja wzięła pod uwagę w miarę możliwości podstawowe prawa pracowników. Badania przedstawione w artykule pokazały, że skazani chcą pracować, ale nie mają takich możliwości z powodu bezrobocia. Często wszakże traktują pracę instrumentalnie jko sposób poprawy swej sytuacji, co nie sprzyja osiąganiu efektów wychowawczych.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Dobrowolska D. (1974). Studia nad znaczeniem pracy dla człowieka. Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wyd. PAN , Wrocław–Warszawa–Kraków.

Gajdus D., Gronowska B. (1998). Europejskie standardy traktowania więźniów. Wyd. TNOIK , Toruń.

Górski S. (1985). Metodyka resocjalizacyjna. IW ZZ , Warszawa.

Kosewski M. (1985). Ludzie w sytuacjach pokusy i upokorzenia. PW Wiedza Powszechna, Warszawa.

Peyrefitte A. (1987). Wymiar sprawiedliwości: między ideałem a rzeczywistością. PWN, Warszawa.

Rejman J. (2000). System wychowawczy zakładu penitencjarnego dla młodocianych. Model organizacji i resocjalizacji. Wyd. WSP , Rzeszów.

Roczna informacja statystyczna za rok 2012. Ministerstwo Sprawiedliwości. Centralny Zarząd SW, Warszawa. http://sw.gov.pl/Data/Files/001c169lidz/rok-2012.pdf (dostęp: 5.02.2014).

Szymanowska A. (2003). Więzienie i co dalej. Wyd. „Żak”, Warszawa.

Szymanowski T. (1984). Praca więźniów w świetle danych empirycznych. W: B. Hołyst (red.). Problemy współczesnej penitencjarystyki w Polsce. Wyd. Prawnicze, Warszawa.

Tyszka Z. (1974). Socjologia rodziny. PWN, Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2014.33.0.148
Data publikacji: 2015-05-19 11:24:06
Data złożenia artykułu: 2015-04-20 10:22:34


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1555
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 7439

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2015 Lubelski Rocznik Pedagogiczny

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.