Inkluzja społeczna, edukacyjna a problemy młodych osób z ograniczeniami sprawności

Krystyna Barłóg

Streszczenie w języku polskim


Działania społeczne i edukacyjne skierowane ku inkluzji i włączeniu umożliwiają młodzieży z niepełnosprawnością studiowanie w uczelni wyższej i integrowanie się z pełnosprawną młodzieżą. Zaprezentowane badania własne ukazują problemy studiującej młodzieży z niepełnosprawnością ruchową w sferze osobowej, rodzinnej, społecznej, zawodowej/zajęciowej.


Słowa kluczowe


Inkluzja społeczna, inkluzja edukacyjna, problemy, niepełnosprawność ruchowa.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Booth T., Ainscow M., 2011, Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. Wydawnictwo Olimpiady Specjalne Polska, Warszawa.

Brzezińska A., I., Kaczan R., Smoczyńska K., 2010, Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Chodkowska M., 2009, Razem damy sobie radę. W drodze do zintegrowanego społeczeństwa. WSiP, Warszawa.

Chrzanowska I., 2009, Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja. Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Dykcik W. (red.), 2006, Pedagogika specjalna. Wydawnictwo UAM, Poznań.

Gindrich P., Kirenko J., 2007, Odkrywanie niepełnosprawności wzrokowej w nauczaniu włączającym. Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej, Lublin.

Iwański J., Owczarek D., 2010, Potrzeba bycia rozumianym. Komunikacja społeczna i funkcjonowanie w grupie osób z ograniczeniami sprawności. Wydawnictwo

Naukowe Scholar, Warszawa.

Jachimczak B., 2014, Wstęp. W: B. Jachimczak (red.), Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Wydawnictwo UAM, Poznań.

Kirenko J., 2006, Oblicza niepełnosprawności. Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej, Lublin.

Kwieciński Z., 2014, Edukacja wobec różnicy i inkluzji. W: K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra. Wydawnictwo Humanitas, Sosnowiec.

Szumski G., 2010, Wokół edukacji włączającej. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Zacharuk T., 2008, Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce.

Wapiennik E., Piotrowicz R., 2002, Niepełnosprawny – pełnoprawny obywatel Europy. Wydawnictwo Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa.

Witkowski T., 1993, Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Wydawnictwo MDBO, Warszawa.

Zamkowska A., 2009, Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Wydawnictwo

Politechniki Radomskiej, Radom.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.2.171
Data publikacji: 2018-04-09 14:33:17
Data złożenia artykułu: 2016-12-03 15:59:28


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1373
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1238

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2018 Krystyna Barłóg

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.