Psychoedukacja w procesie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą

Piotr Majewicz

Streszczenie w języku polskim


Artykuł ma charakter przeglądowy. Dotyczy zagadnień związanych z psychoedukacją oraz możliwościami jej zastosowania przez pedagogów w procesie wspomagania rozwoju i funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, przewlekłymi chorobami somatycznymi oraz zaburzeniami psychicznymi. Przedstawione zostały nie tylko podstawy teoretyczne psychoedukacji, jej obszary, cele i niektóre wyniki dotychczasowych badań, ale również wybrane programy, w tym barceloński program psychoedukacyjny, program PEGASUS, a także krakowski program psychoedukacji. Praktyczne działania psychoedukacyjne stanowią formę stymulacji psychospołecznego rozwoju osób z niepełnosprawnością oraz chorobą przewlekłą. Dopełniają proces rehabilitacji i leczenia, a w przypadku zaburzeń psychicznych stanowią integralną część terapii.


Słowa kluczowe


psychoedukacja, wspomaganie rozwoju, niepełnosprawność, choroba przewlekła, zaburzenia psychiczne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Chądzyńska M., Meder J., Charzyńska K., 2009, Uczestnictwo w psychoedukacji osób chorych na schizofrenię – analiza zajęć z perspektywy pacjentów. „Psychiatria Polska”, t. XLIII, 6, 693–704.

Chądzyńska M., Meder J., Charzyńska K., Drożdżyńska A., 2011, Psychoedukacja dla osób chorujących na schizofrenię – wstępna analiza sposobów prowadzenia

zajęć. „Postępy Psychiatrii i Neurologii”, 20 (3), 201–206.

Colom F., 2011, Keeping therapies simple: psychoeducation in the prevention of relapse in affective disorders. “The British Journal of Psychiatry”, 198 (5), 338–340.

Dixon L., 1999, Providing services to families of persons with schizophrenia: Present and future. “Journal of Mental Health Policy and Economics”, 2, 3–8.

Dorfmüller M., Dietzfelbinger H. (red.), 2011, Psychoonkologia. Diagnostyka – Metody Terapeutyczne. Wrocław, Elsevier Urban&Partner.

Hough S., Stone M. T., Buse D. C., 2013, Dating and Relationship Psychoeducational Group for Veterans with Spinal Cord Injury/Dysfunction: A Historical Account

of an Initial Clinical Course. “Sexuality & Disability”, vol. 31, 4, 337.

Jankowiak B., Soroko E., 2013, Socjoterapia, jako forma pomocy psychopedagogicznej. W: B. Jankowiak (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poznań, UAM, 33–57.

John-Borys M., 2005, Socjoterapia – jak zachodzi zmiana zachowania?. W: M. Deptuła (red.), Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej.

Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Kaja B., 1997, Wstęp. W: B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja. Bydgoszcz, WSP.

Kaja B., 2002, Wspomaganie rozwoju – nauka czy tylko próba interdyscyplinarnego porządkowania problemów?. W: B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju – psychostymulacja i psychokorekcja, t. 4. Bydgoszcz, Wydawnictwo AB.

Kielar-Turska M., 2002, Analiza pola semantycznego terminów związanych ze wspomaganiem rozwoju. W: B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju – psychostymulacja

i psychokorekcja, t. 4. Bydgoszcz, Wydawnictwo AB.

Kirenko J., 2002, Siła i natężenie wsparcia społecznego kierowanego do osób z niepełnosprawnością ruchową. „Nasze Forum”, 2–3 (6–7), 13–20.

Konstantareas M. M., 1990. A Psychoeducational Model for Working with Families of Autistic Children. “Journal of Marital and Family Therapy”, vol. 16, 1, 59–70.

Mar H. H., Sall N., 2000, Psychoeducational Assessment of Students Who Are Deaf-Blind: A Decision-Making Model for School-Based Practitioners. Final Report. Baza danych: ERIC.

Marsh D., 1992, Working with families of people with serious mental illness. W: L. VandeCreek, S. Knapp, & T. L. Jackson (red.), Innovations in clinical practice: A sourcebook. Sarasota, Professional Resource Press.

Mączka G., Grabski B., Gierowski J. K., Dudek D., 2010, Psychoedukacja grupowa w kompleksowym leczeniu choroby afektywnej dwubiegunowej – doświadczenia

krakowskie. „Psychiatria Polska”, t. XLIV, 1, 89–100.

McAleese A., Lavery Ch., Dyer K. F. W., 2014, Evaluating a Psychoeducational, Therapeutic Group for Parents of Children with Autism Spectrum Disorder. “Child Care in Practice”, vol. 20, 2, 162–181.

Meder J., 2003, Rehabilitacja. W: A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. Wrocław, Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner.

Mesibow G., Schopler E., Schaffer B., Landrus R., 2002, Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP). Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, t. IV. Warszawa, Twigger.

Morano C. L., Bravo M., 2002, A Psychoeducational Model for Hispanic Alzheimer’s Disease Caregivers. “Gerontologist”, vol. 42, 1, 122–126.

Okoń W., 1984,. Słownik pedagogiczny. Warszawa, PWN, 278.

Richards J. S., Kewman D. G., Richardson E., Kennedy P., 2010, Spinal cord injury. W: R.G Frank., M. Rosenthal, B. Caplan (red.), Handbook of rehabilitation psychology.

Washington, APA, 9–23.

Sawicka K., 1998, Socjoterapia. Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

Schneider Corey M., Corey G., 1995, Grupy. Zasady i techniki pomocy psychologicznej. Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP.

Seligman M. E. P., 2004, Psychologia pozytywna. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa,

PWN.

Sęk H.,1993, Podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej. W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa, PWN, 365–380.

Sowa J., Wojciechowski F., 2001, Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

Trischmann R. B., 1988, Spinal Cord Injuries: Psychological, Social and Vocational Adjustment. New York, Demos.

Trozzolino L., Thompson P.S, Tansman M. S., Azen S. P., 2003, Effects of a Psychoeducational Group on Mood and Glycemic Control in Adults with Diabetes and Visual Impairments. “Journal of Visual Impairment & Blindness”, vol. 97, 4, 230–39.

Vail S., Xenakis N., 2007, Empowering women with chronic, physical disabilities: a pedagogical/experiential group model. “Social Work in Health Care”, 46(1), 67–86.

Walker R. J., Pomeroy E. C., McNeil J. S., Franklin C., 1994, A Psychoeducational Model for Caregivers of Patients with Alzheimer’s Disease. “Journal of Gerontological Social Work”, vol. 22, 1/2, 75–91.

Wienberg G., Walther Ch., Berg M., 2015, Psychoedukacja grupowa z schizofrenii i zaburzeniach schizoafektywnych. Program PEGASUS. Warszawa, Wydawnictwo DK Media Poland.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.2.117
Data publikacji: 2018-04-09 14:33:14
Data złożenia artykułu: 2016-12-03 17:57:06


Statystyki


Widoczność abstraktów - 2552
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 2064

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2018 Piotr Majewicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.