Technika „ściany, które mówią” i czasowa transformacja przestrzeni edukacyjnej przedszkola

Larysa Zdanevych, Kateryna Krutii

Streszczenie w języku polskim


W artykule przedstawiono naukowe podejścia do projektowania oświatowego obszaru przedszkola. Zaznaczono, że koniecznym warunkiem stworzenia osobistego obszaru dziecka w edukacji przedszkolnej, o dowolnej formie własności, jest oparcie jej o model współdziałania między uczestnikami procesu oświatowego. Zaakcentowano, iż nowoczesne technologie aktywnie wprowadzono do praktyk w przedszkolach Ukrainy, szczególnie tę o charakterze międzynarodowym, nazywaną „ściany, które mówią” (tytuł oryginalny „Talking Walls”). Istota tej techniki polega na tym, że dziecko, otrzymując konieczną informację, ma prawo i możliwość zaplanować swoją działalność, wykorzystując przy tym posiadane zasoby w sposób konstruktywny. Innymi słowy, technika „ściany, które mówią” jest systemem wizualizacji wiedzy oraz procesem zanurzenia przedszkolaków i dorosłych w system oświatowy przedszkola. Metoda ta nie jest obca ukraińskim nauczycielom. Pozwala ona na nowe postrzeganie systemu oświatowego oraz jego bieżącą modyfikację w kierunku rozwoju psychofizycznego dziecka.


Słowa kluczowe


oświatowy obszar przedszkola, technika „ściany, które mówią”, partnerstwo

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Кудрявцева, Е.Л., Волкова, Т.В., 2013, Методические рекомендации по использованию изображения в оформлении образовательного пространства русскоязычного образовательного центра. Рига: RetorikaA.

Осорина, М.В., 2000, Секретный мир детей в пространстве мира взрослых. Санкт-Петербург: Питер.

Петровский, В.А., Кларина, Л., Стрелькова, Л., 1996, Субъектность: новая парадигма в образовании. «Психология детства», Т. 3.

http://ukrdeti.com/datska-metodika-zvilnitis-vid-ckuvannya-dityachij-sadok-bez-nasillya/ [access: 10.02.2017].

http://ukrdeti.com/category/stream-osvita-doshkilnikiv/ [access: 20.02.2017].

http://ukrdeti.com/edyutejnment-navchannya-yak-rozvaga/ [access: 06.03.2017].

https://www.pinterest.com/ [access: 26.02.2017].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.3.291-301
Data publikacji: 2019-04-19 10:35:57
Data złożenia artykułu: 2017-10-16 06:45:11


Statystyki


Widoczność abstraktów - 961
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 512

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2019 Kateryna Krutii Larysa Zdanevych

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.