Koncepcje edukacji przyrodniczej w klasach I–III studentów – przyszłych nauczycieli

Małgorzata Głoskowska-Sołdatow

Streszczenie w języku polskim


Sposób realizacji treści przyrodniczych na skutek gwałtownych zmian o charakterze społecznym, cywilizacyjnym i naukowym powinien podlegać zmianom. Istotą tej edukacji powinno być rozwijanie zainteresowania przyrodą i kanalizowanie aktywności poznawczej uczniów na rozumienie zjawisk i procesów przyrodniczych i kształcenie dla zrównoważonego rozwoju. Tekst jest próbą spojrzenia na koncepcje kształcenia przyrodniczego dzieci w młodszym wieku szkolnym, jakie posiadają studenci, przyszli nauczyciele klas I-III. Poddano analizie jakościowej wypowiedzi studentów dotyczące istoty edukacji przyrodniczej dzieci i sposobów jej realizacji.


Słowa kluczowe


edukacja przyrodnicza, koncepcje, studenci – przyszli nauczyciele

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Budniak A., 2009, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Bauman Z., 2012, Kultura jako praxis. Warszawa, PWN.

Cichy D., 2002, Ewaluacja zmian w edukacji środowiskowej wprowadzonych reformą szkolną. W: D. Cichy (red.), Edukacja środowiskowa. Założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej. „Zeszyty Naukowe”, nr 31.

Chmiel T. B., 2014, Wizje i (re)wizje przygotowania do zawodu nauczyciela. Wrocław, Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Dudzikowa M., 2001, Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gabryś E., 2009, Młodzież wobec wartości środowiskowych – diagnoza wstępna. W: D. Cichy (red.), Edukacja środowiskowa w szkole i społeczności lokalnej. Warszawa, Wydawca Instytut Badań Edukacyjnych.

Hall C., Lindzey G., 1998, Teorie osobowości. Warszawa, PWN.

Hejnicka-Bezwińska T., 2015, Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej. Warszawa, PWN.

Klus-Stańska D., 2002, Narracje w szkole. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bołtromiuk A., 2009, Świadomość ekologiczna społeczeństwa polskiego – w zakresie zagadnień zrównoważonego rozwoju w 2009, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, opublikowano: http://www.ine-isd.org.pl/theme/UploadFiles/File/publikacje/raporty/Swiadomosc_ekologiczna_Polakow_komunikat.pdf [data dostępu: 7.11.2015]

Rubacha K., 2003, Edukacja jako przedmiot badań pedagogiki. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa, PWN.

Strumińska-Doktór A., 2007, Poziom wiedzy środowiskowej nauczycieli. W: D. Cichy (red.), Edukacja środowiskowa w szkole i społeczności lokalnej. Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.

Tucholska K., 2005, Zagadnienie kompetencji w psychologii, „Roczniki Psychologiczne”, t. VIII, 2.

Witkowski L., 2000, Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona. Toruń, Wydawnictwo WIT-GRAF.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.191-201
Data publikacji: 2018-11-06 13:37:03
Data złożenia artykułu: 2018-11-06 13:36:07


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1665
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 663

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2018 Małgorzata Głoskowska-Sołdatow

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.