Social support in the perception of mothers of children with autism spectrum disorders experiencing their husband’s migration

Anna Monika Gagat-Matuła

Abstract


Summary: The main aim of this study was to determine social support in the perception of mothers of children with autism spectrum disorders who experience their husband's economic migration. An important goal was also to show the differences in between the perceived social support in among mothers of children with autism spectrum disorders who experience their husband's migration, and those whose husbands do not go abroad for work.

The research involved 94 mothers raising children with autism spectrum disorders, 46 women whose husbands migrate (A) and 48 women who do not experience their husbands' migration (B). The sample selection was deliberate. The Polish adaptation by E. Szlachta of the ISEL questionnaire (The Interpersonal Support Evaluation List) was used to achieve the goals, as accompanied by a self-made questionnaire.

Analysis of the data on perceived social support showed statistically significant differences in the studied groups both in the overall result and across all scales. The results indicate that while mothers of children with autism spectrum disorders whose husbands go abroad are in a better financial situation, the absence and lack of active participation and support of the husband in caring for the child makes them feel there is less social support (scale of cognitive support, belonging, self-esteem), and they cope with problems much worse than women whose husbands do not go abroad. The results are statistically significant


Keywords


social support, mother, autism spectrum disorder, migration

Full Text:

PDF

References


Breitkreuz, R., Wunderli, Savage, L. A. & McConnell, D. (2014). Rethinking resilience in families of children with disabilities: A socioecological approach. Community, Work & Family. 17(3). 346–365. DOI: https://doi.org/10.1080/13668803.2014.893228

Caarls, K., Mazzucato, V. (2015). Does International Migration Lead to Divorce? Ghanaian Couples in Ghana and Abroad In Population, 70(1), 127:151.

Chodkowska, M. (2007). Socjopedagogiczne aspekty współpracy pedagoga specjalnego z rodzicami dziecka niepełnosprawnego. Szkoła Specjalna, nr 1,3-8.

Cieślak, R., Eliasz, A. (2006). Wsparcie społeczne a osobowość. W: H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, 49-67. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Farrugia, D. (2009). Exploring stigma: medical knowledge and the stigmatisation of parents of children diagnosed with autism spectrum disorder, Sociology of Health & Illness, 31,1011-1027.

Fojcik, M. (2007). Dziecko a migracja zarobkowa rodziców. Życie Szkoły, nr 7,12-15.

Gagat-Matuła, A. (2018). Poczucie koherencji matek dzieci z autyzmem doświadczających migracji męża, „ Pedagogika Rodziny”, nr 8, s. 113-123

Kirenko, J., Byra, S. (2008). Zasoby osobiste w chorobach psy¬cho¬somatycznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Pisula, E. (1998). Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju .Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Sęk, H. (2005). Rola wsparcia społecznego w sytuacji kryzysu [in] D. Kubacka – Jasiecka, T.M. Ostrowski (eds.), Psychologiczny wymiar zdro¬wia, kryzysu, choroby,143-158. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Sęk, H. (1997). Rola wsparcia społecznego w sytuacji kryzysowej. W. D. Kubacka-Jasiecka, A. Lipowska-Teutsch (red.), Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej,159-169. Kraków: Wydawnictwo ALL.

Sęk, H. (2001). O wieloznacznych funkcjach wsparcia społecz¬nego, [in:] L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna i psy¬cho¬logia zdrowia,13-33. Poznań: Wydawnictwo Humaniora.

Sęk, H. (2006). Rola wsparcia społecznego w sytuacjach stresu życiowego. O dopasowaniu wsparcia do wydarzeń stresowych. W: H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, 49-67. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Sęk, H., Cieślak, R. (2006). Wsparcie społeczne – sposoby defi¬nio¬wania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne. W: H. Sęk, R. Cieślak, (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie,11-28.Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Szlachta, E. (2009). Próba adaptacji i walidacji polskiej wersji The Interpersonal Support Evaluation List (ISEL) – Kwestionariusz Spo¬strze¬ganego Wsparcia Społecznego. Przegląd Psychologiczny, 52 (4): 433-451.

Szymborski, J., Potrykowska, A. (2009). Migracje zagraniczne a polityka rodzina. Warszawa: Biuletyn RPO.

Tøssebro, J. Wendelborg, Ch. (2015). “Ordinary or not? Families of children growing up with disabilities.” In Childhood and disability in the Nordic countries: Being, becoming, belonging, edited by R. Traustadóttir, B. Ytterhus, S. T. Egilson and B. Berg. Basingstoke: Palgrave. p. 199 and next, DOI: https://doi.org/10.1057/9781137032645_13

UNICEF 2020, Children "Left Behind", UNICEF Working Paper, https://www.unicef.org/media/61041/file (dostęp: 10.11.2020)




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.37-52
Date of publication: 2021-07-08 10:34:11
Date of submission: 2020-12-21 17:18:05


Statistics


Total abstract view - 834
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 401

Indicators





Copyright (c) 2021

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.