Possibilities of Cultural Participation of Children and Youth People in the Cultural Education Projects of the "Bardzo Młoda Kultura" ("Very Young Culture") Programme - between Agency and Subordination

Sylwia Słowińska

Abstract


Introduction: Cultural activity is the content, instrument and aim of cultural education. The polish sociological approach of cultural education is based on a broad anthropological definition of culture, which according to the authors’ concept of cultural education, is better suited for the realities of a democratic society than a narrow and evaluative understanding of culture. In the conception of cultural education, it is emphasised that the elements of culture are interrelated and that these connections determine the possible actions of individuals and of the collective whole. Relationships depend on the positions of individuals; they can be equal or subordinate. Cultural education aims to support active, agency participation in culture and social life, based on equality in relationships. 

Research Aim: The study aims to find out how assumptions regarding agency participation in cultural education are implemented in cultural education projects for children and youth in the Bardzo Młoda Kultura (BMK) (Very Young Culture) programme in Lubuskie voivodship.

Method: The research was carried out through an analysis of secondary data related to cultural education projects undertaken in the second edition of the BMK.

Results: The scope of the agency of children and youth, as seen in its influence on the content, forms and course of cultural activity, is varied. This influence within the studied projects was large, significant, partial and limited.

Conclusion: The non-valued, broad understanding of culture as the basis for cultural education gives a greater opportunity for equal and agency participation, however, practitioners are not always aware of or do not take advantage of this. If cultural education is to prepare individuals for the creation and transformation of culture, as well as for intervening in social life with the purpose of making it more democratic, it must broaden the scope of the participant’s influence and be based on equal relationships. In this way, the cultural education has a chance to become a significant space for implementing the idea of social participation of children and youth.


Keywords


cultural education, cultural education projects, participation in culture by children and young people, agency participation

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Danielewicz, M., Filiciak. M. Tarkowski. A. (b.d.). Uczestnictwo w kulturze: nowe zjawiska, „przeterminowane” kategorie. Pobrane 20, Kwietnia, 2021 z: http://www.nck.pl/files/uczestnictwo_w_kulturze__nowe_zjawiska_przeterminowane_kategorie.pdf.

Filiciak, M., Hofmonkl, J., Tarkowski, A.(2012). Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści. Raport z badań. Pobrane 25, Marca, 2021 z: https://obiegikultury.centrumcyfrowe.pl.

Hart, R.A. (1992). Children’s participation. From tokenizm to citizenship. Florence: UNICEF International Child Development Centre. Pobrane:02, Września, 2021 z: https://www.unicef-irc.org/publications/100-childrens-participation-from-tokenism-to-citizenship.html.

Janik, A. (b.d). Partycypacja dzieci - wprowadzenie do zagadnienia. Pobrane 02, Września, 2021 z: https://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/2017/01/Partycypacja-dzieci_wprowadzenie_Agnieszka-Janik.pdf.

Jankowski, D. (2006). Pedagogika kultury. Studia i koncepcja. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Jarosz, E. (2019). Partycypacja społeczna dzieci – współczesna odsłona dyskursu. Kultura i Edukacja, 1(123), 27-44,.http://doi.org10.15804/kie.2019.01.02.

Koschany, R., Skórzyńska, A. (red.) (2014). Edukacja kulturowa. Poręcznik. Poznań: CPE. Pobrane 20, Kwietnia, 2021 z: http://cpe.poznan.pl/wp-content/uploads/2014/07/CPE_porecznik_interaktywny.pdf.

Kosińska, M. (2014). Edukacja kulturowa. W: R. Koschany, A. Skórzyńska (red.). Edukacja kulturowa. Poręcznik (173-177). Poznań: CPE. Pobrane 20, Kwietnia, 2021 z: http://cpe.poznan.pl/wp-content/uploads/2014/07/CPE_porecznik_interaktywny.pdf.

Kosińska, M. (b.d). Edukacja kulturowa. Pobrane 25, Marca, 2021 z: http://cpe.poznan.pl/dictionary/uczestnictwo-w-kulturze/.

Krajewski, M. (b.d.). Uczestnictwo w kulturze. Pobrane 25, Marca, 2021 z: http://cpe.poznan.pl/dictionary/uczestnictwo-w-kulturze/.

Krajewski, M., Frąckowiak, M. (2016). Raport z realizacji programu Bardzo Młoda Kultura. Warszawa: NCK. Pobrane 20, Kwietnia, 2021 z: file:///C:/Users/User/Downloads/RAPORT_BMK_2016.pdf.

Krajewski, M., Schmidt, F. (2014a). Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport z pierwszego etapu badań. Kraków: Małopolski Instytut Kultury. Pobrane 20, Kwietnia, 2021 z: http://badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/files/animacja_edukacja.pdf.

Krajewski, M., Schmidt, F. (2014b). Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport końcowy. Kraków: Małopolski Instytut Kultury. Pobrane 25, Marca, 2021 z: http://e-sklep.mik.krakow.pl/ebooks/animacja-edukacja_raport-koncowy.pdf.

Krajewski, M., Skórzyńska, A. (2017). Życie w kulturze. W: M. Krajewski, A. Skórzyńska (red.). Diagnoza w kulturze. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. Pobrane 25, Marca, 2021 z: https://www.nck.pl/dotacje-i-stypendia/dotacje/programy-dotacyjne-nck/bardzo-mloda-kultura/aktualnosci/-diagnoza-w-kulturze-pobierz-darmowy-e-book-.

Lundy, L. (2007). Voice is not enough: Conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal” 33(6), 927-942. https://doi.org/10.1080/01411920701657033.

Nęcka, E. (2012). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Olbrycht, K., Skutnik, J., Konieczna, E., Sieroń-Galusek, D., Dziadzia, B. (2012). Kadry dla kultury w edukacji i edukacji w kulturze. Katowice: Regionalny Ośrodek Kultury w Katowicach. Pobrane 25, Marca, 2021 z: https://www.nck.pl/badania/raporty/kadry-dla-kultury-w-edukacji-i-edukacji-w-kulturze.

Regulamin Programu Narodowego Centrum Kultury Bardzo Młoda Kultura 2016 2018. Pobrane 25, Marca, 2021 z: https://nck.pl/dotacje-i-stypendia/dotacje/programy-dotacyjne-nck/bardzo-mloda-kultura/do-pobrania.

Regulamin Programu Narodowego Centrum Kultury Bardzo Młoda Kultura 2019-2021. Pobrane 25, Marca, 2021 z: https://nck.pl/dotacje-i-stypendia/dotacje/programy-dotacyjne-nck/bardzo-mloda-kultura/do-pobrania.

Shier, H. (2001). Pathways to participation: Oppenings, Opportunities and obligations. Children and Society, 15. 107-117. https://doi.org/10.1002/CHI.617.

Shier, H. (2014). Pathways to participation revisited: Nicaragua Perspective. Dialogue and Debate, 2, 14-19. Pobrane: 02, Września, 2021 z: https://www.researchgate.net/publication/269107939.

Sikorska, K. (red.) (2015). Poradnik metodyczny. Edukacja kulturowa. T.2. Poznań: CPE. Pobrane 25, Marca, 2021 z: http://cpe.poznan.pl/wp-content/uploads/2015/10/Poradnik-Metodyczny-II-2015.pdf.

Słowińska S. (2007). Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech : inspiracje - propozycje – koncepcje. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Słowińska S (2012). Idee (koncepcje) edukacji kulturalnej. W: J. Kargul. Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 219—241.

Słowińska S (2018). Czy "edukacja kulturalna" to kategoria przeterminowana? Edukacja Dorosłych 1(78), 107-119.

Szmidt, K. J. (2013). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Welty, E., Lundy, L. (2013). A children’s rights-based approach to involving children in decision making. „Journal of Science Communication” 12(03), 1-5. https://doi.org/10.22323/2.12030302.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.243-261
Date of publication: 2021-12-31 11:13:10
Date of submission: 2021-05-11 16:46:14


Statistics


Total abstract view - 1072
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 584

Indicators





Copyright (c) 2021 Sylwia Słowińska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.