Tutoring in Positive Prevention – the Way to Strengthen Resilience and Positive Youth Development

Jana Maria Chojecka

Abstract


Introduction

What works in prevention is a main question for evidence based practice. Instead of focusing on risk factors and deviant behaviors we need to strengthen individual and social protective factors. It leads to new solutions in prevention practice.

Research Aim

The main purpose of this article is to discuss the possibility to use tutoring, especially peer tutoring for activating resilience processes and positive youth development. It seems interesting to see how at-risk youth can be peer tutors.

Evidence-Based Facts

Tutoring is most effectively used in education (not only academic) and is beneficial for both tutors and tutees. There is great need to investigate how effective peer tutoring  involving at-risk youth as tutors can be. Research findings confirm that low-achieving students can be effective tutors (Cohen i in.,1982, Giesecke, Cartledge,1993), but there is lack of data how this kind of tutoring can be used in prevention in general.

Summary

Because new approach in prevention has emerged (positive youth development instead of deficit perspective) it is important for researchers as well as for practitioners to find useful factors and mechanisms which can be used to build resilience among children and youth. Tutoring seems to be one of this method. There is a great need to investigate the effectiveness of prevention programs where children at-risk are peer tutors.


Keywords


tutoring, peer tutoring, resilience, positive youth development, positive prevention

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Babiuk-Massalska, A. (2015). Tutoring rówieśniczy w edukacji przedszkolnej. Analiza procesu uczenia się w diadzie mały nauczyciel-mały uczeń. Studia z Teorii Wychowania, VI,1(10), 177-195.

Bielik, S. (2004). Czy bycie terapeutą pomaga w trzeźwieniu?. Świat Problemów, 9. Pobrane 22, Lipca, 2021 z: http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/62-wiat-problemow/799-czy-bycie-terapeuta-pomaga-w-trzezwieniu.html.

Borucka, A. (2011). Koncepcja resilience. Podstawowe założenia i nurty badań. W: W. Junik (red.). Resilience (s. 11-28). Warszawa: Wyd. Edukacyjne Parpamedia.

Brzezińska, A. (2012). Tutoring w edukacji: kaprys, konieczność czy szansa rozwoju dla ucznia i nauczyciela? W: J. Iwański (red.). Tutoring młodych uchodźców (s. 39-65). Warszawa: Stowarzyszenie Praktyków Kultury.

Brzezińska, A., Appelt, K. (2013). Tutoring nauczycielski, tutoring rówieśniczy:aspekty etyczne. Forum Oświatowe, 2(49), 13-29.

Budzyński, M. (2009). Tutoring szkolny-jak przez dialog rozwijać ucznia i motywować go do nauki. W: C. Czekierda i in. (red.). Tutoring w szkole między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (s. 32-35). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.

Cohen, P.C., Kulik, J.A., Kulik Chen-Lin, C. (1982). Educational Outcomes of Tutoring: A Meta-analysis of Findings. American Educational Research Journal, 19(2) 237-248. https://doi.org/10.3102/00028312019002237

Cyrklaff, M. (2009). Metoda edukacji rówieśniczej w profilaktyce i promocji zdrowia. Wychowanie Na Co Dzień, 10-11(193-194), 22-24.

Demel, M. (1968). O wychowaniu zdrowotnym. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Duckenfield, M., The Performance of At-Risk Youth as Tutors. Pobrane 20, Lipca, 2021 z: https://dropoutprevention.org/content/the-performance-of-at-risk-youth-as-tutors/ .

Feldman, R.S., Allen, V.L., Learning through tutoring:Low-Achieving Children as Tutors. Pobrane 21, Lipca, 2021 z: https://eric.ed.gov/?id=ED066667 .

Feldman, R.S., Devin-Sheehan, L., Allen, V.L. (1976). Children Tutoring Children: a Critical Review of Research, W: V.L.Allen (red.). Children as Teachers: Theory and Research on Tutoring (s. 235-252). New York, San Francisco, London: Academic Press.

Fidelus, A. (2012). Metoda tutoringu – wsparcie w procesie autoresocjalizacji osób powracających do życia na wolności. Probacja, 1, 82-95.

Fidelus, A. (2015). Tutoring - an innovative method in rehabilitation work. Forum Pedagogiczne, 2, 245-252.

Gaś, Z.B. (2003). Młodzieżowe programy rówieśnicze. Remedium, 3, 1-3.

Gaustad, J. (1993). Peer and Cross-Age Tutoring. ERIC Digest, 79, 1-6.

Gaustad, J. (1992). Tutoring for at-risk students. Oregon School Study Council, 36, 3.

Giesecke, D., Cartledge, G. (1993). Low-achieving students as a successful cross-age tutors. Preventing School Failure, 37(3), 34-43. https://doi.org/10.1080/1045988X.1993.9944608

Górski, S. (1985). Metodyka resocjalizacji. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Jestem Henryk, alkoholik i terapeuta. Pobrane 21, Lipca, 2021 z: https://www.niedziela.pl/artykul/18861/nd/Jestem-Henryk-alkoholik-i-terapeuta .

Kalkowski, P., Peer and Cross-Age Tutoring. Pobrane 21, Lipca, 2021 z: https://educationnorthwest.org/sites/default/files/PeerandCross-AgeTutoring.pdf .

Kania, S. (2016). Profilaktyka pozytywna jako tendencja w zapobieganiu zachowań ryzykownych. Ogrody Nauk i Sztuk, 6, 255-262. https://doi.org/10.15503/onis2016.255.262

Krzychała, S. (2009). Tutoring wzmacniający nauczycieli jako zespół. W: C. Czekierda i in. (red.). Tutoring w szkole między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (s. 39-42). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.

Masten, A.S. (2014). Ordinary Magic. Resilience In Development. New York: The Guilford Press.

Masten, A.S., Barnes, A.J. (2018). Resilience In Children: Developmental Perspectives. Children, 5,7. https://doi.org/10.3390/children5070098

Michel, M. (2014). Wzmacnianie czynników chroniących w tworzeniu bezpiecznej przestrzeni szkoły w programach liderów rówieśniczych w kontekście koncepcji <>. Resocjalizacja Polska, 6, 101-120.

Mysior, R. (2014). Tutoring rówieśniczy nowa jakość edukacji. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 4, 11-15.

Opora, R. (2011). Nieletni niedostosowani społecznie, lecz odporni psychicznie. W: W.Junik (red.). Resilience (s. 29-44). Warszawa: Wyd. Edukacyjne Parpamedia.

Ostaszewski, K. (2016). Pozytywna profilaktyka po 10 latach. Świat Problemów, 1 (276). Pobrane 22 Lipca, 2021 z: http://www.swiatproblemow.pl/pozytywna-profilaktyka-po-10-latach/ .

Ostaszewski, K. (2016). Standardy profilaktyki. Warszawa: Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii.

Ostaszewski, K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Ostaszewski, K., Poleszak, W. (2019). Skuteczna profilaktyka stosowania substancji psychoaktywnych. W: R. Porzak (red.). Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce (s. 190-204). Lublin: Fundacja „Masz Szansę”.

Pająk, K. (2012). Wybrane praktyki tutoringu w Polsce. W: J. Iwański (red.). Tutoring młodych uchodźców (s.19-30). Warszawa: Stowarzyszenie Praktyków Kultury.

Piórkowska, A. i in. (2017). The Brief Resilience Coping Scale – polska adaptacja Krótkiej Skali Prężności Zaradczej. Przegląd Pedagogiczny, 1, 215-227.

Pogotowie Społeczne. Pobrane 22, Lipca, 2021 z: http://www.pogotowiespoleczne.org.pl/index.php/2016-01-31-18-02-58/punkt-informacyjno-konsultacyjny-program-steetworkingu .

Poradnik Tutora. Teoria i praktyka w pracy z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym. Pobrane 22, Lipca, 2021 z: https://docplayer.pl/2375854-Poradnik-tutora-t-or-a-raktyka-w-ra-y-z-o-z-za-zagrozona-wykl-z-n-o-zny.html .

Program Life-Tutoringu Podręcznik. Pobrane 22, Lipca, 2021 z: http://docplayer.pl/2375771-Program-life-tutornig-podrecznik-egzemplarz-bezplatny.html .

Ronatowicz, W., Porembska, M. (2013). Streetworking formą pracy wśród osób świadczących usługi seksualne. W: R. Kowalczyk, M. Leśniak (red.). Prostytucja Studium zjawiska (s.195-222). Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne sp. z o.o. – Oficyna Wydawnicza AFM.

Rutter, M. (2013). Annual Research Review: Resilience-clinical implications. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54, 4, 474-487. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2012.02615.x

Rutter, M. (1987). Psychosocial Resilience and protective mechanisms. American Journal of Orthopsychiatry, 57(3) 316–331. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1987.tb03541.x

Rutter, M. (2012). Resilience concepts and findings: implications for family therapy. Journal of Family Therapy, 21(2), 119-144. https://doi.org/10.1111/1467-6427.00108

Sajdera, J. (2016). Uczenie się w kontekście społecznym — tutoring rówieśniczy jako sposób wspierania zdolności społeczno-poznawczych dzieci w sytuacjach interakcyjnych. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 2(8), 81-91.

Sarnat-Ciastko, A. (2017). Stany Ja tutorów rówieśników. Efekty realizacji innowacji pedagogicznej „Pasje zawodowe – program z wykorzystaniem metody tutoringu rówieśniczego”. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 177-189. https://doi.org/10.16926/eat.2017.06.11

Slavin, R.E., Madden, N.A. (1989). What Works for Students at Risk – a Research Synthesis. Educational Leadership, 46, 4-13.

Sławińska, M., (2015). Tutoring rówieśniczy w edukacji, czyli jak uczniowie uczą się od siebie wzajemnie i co z tego wynika. Forum Oświatowe, 2(54), 41-56.

Surmiak, A. (2018). „Jak ktoś uwierzy, to wtedy jest jemu łatwiej”. Koncepcja pomocy dla kobiet rezygnujących ze sprzedaży usług seksualnych na przykładzie katolickiego Ośrodka dla dziewcząt i kobiet zagrożonych prostytucją i chcących porzucić jej uprawianie. Przegląd Socjologii Jakościowej, XIV,1, 74-96. https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.1.04

Topping, K., Tutoring. Pobrane 22, Lipca, 2021 z: https://orientation94.org/uploaded/MakalatPdf/Manchurat/prac05e.pdf .

Traczyński, J. (2009). Kim jest (mógłby być…) tutor w polskiej szkole? W: C. Czekierda i in (red.). Tutoring w szkole między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (s. 36-38). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.

Twardowski, A. (2014). Możliwość wykorzystania rówieśniczego tutoringu w edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 5, 17-39. https://doi.org/10.14746/ikps.2014.5.02

Watts, G.W., Pedrotty, Bryant D., Carrol, M.L. Students With Emotional–Behavioral Disorders as Cross-Age Tutors: A Synthesis of the Literature. Pobrane 22, Lipca, 2021 z: https://digitalcommons.tamusa.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1006&context=sped_faculty .

Wysocka, E. (2015). Diagnoza pozytywna w resocjalizacji, Model teoretyczny i metodologiczny. Katowice: Wyd. UŚ.

Zwolska-Płuska, K., Wprowadzenie do tutoringu szkolnego (z pedagogiką dialogu w tle). W: P. Nita (red.). Poradnik tutora szkolnego. Pobrane 22, Lipca, 2021 z: http://www.tutoringszkolny.pl/poradnik .




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.153-172
Date of publication: 2021-12-31 11:13:00
Date of submission: 2021-07-29 18:47:00


Statistics


Total abstract view - 1619
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1153

Indicators





Copyright (c) 2021 Jana Maria Chojecka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.