Ludzka biografia "Kroniką kryzysów". Jednostka w sytuacji przesilenia a edukacja

Renata Tomaszewska

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Przedmiotem analiz podjętych w niniejszym artykule przeglądowym są wybrane psychospołeczne aspekty kategorii „kryzys”. Zawarto w nim interdyscyplinarne, holistyczne refleksje na temat ludzkiej biografii rozumianej jako „kronika kryzysów”.

Cel badań: Celem przeprowadzonych analiz teoretycznych jest ukazanie wybranych psychospołecznych aspektów kategorii „kryzys” oraz ludzkiej biografii jako „kroniki kryzysów”. Wiedza ta jest potrzebna zarówno z perspektywy przygotowania edukacyjnego osób prowadzących działalność pomocową w sytuacjach trudnych, jak i z perspektywy przygotowania każdej jednostki, w toku edukacji, do doświadczania kryzysów i ich opanowywania w biegu życia. W kontekście prowadzonych analiz podkreślono, że to szczególnie młodzi ludzie na etapie kształcenia (pokolenie Z, pokolenie glamour) są narażeni na negatywne konsekwencje sytuacji trudnych.

Stan wiedzy: W  toku ukazanych rozważań zaprezentowano konceptualizacje teoretyczne
i terminologiczne kategorii „kryzys”, właściwości i fazy, typologię, ich liczne rodzaje składające się na tytułową „kronikę”, znaczenie kryzysów w życiu jednostki, a także przykładowe działania pomocowe. Tematyka niniejszego artykułu przeglądowego, ważna poznawczo i wnosząca wkład do wiedzy w podjętym obszarze zainteresowań, stanowi wstęp do przyszłych badań empirycznych, których rezultaty będą stanowić podstawę do formułowania wniosków istotnych dla praktyki pedagogicznej.

Podsumowanie: Zaprezentowane rozważania są ważne dla pedagogiki i realizowanych przez edukację funkcji. Rola edukacji w przygotowaniu do doświadczania kryzysów oraz kształtowania kompetencji „radzenia sobie” jest nie do przecenienia. Wyposażanie w treści związane z sytuacjami wywołującymi przesilenie, minimalizowaniem ich negatywnych skutków, możliwymi działaniami pomocowymi, a zatem szeroko rozumianymi psychospołecznymi aspektami kryzysu może stanowić wsparcie i wzbogacić wyposażenie emocjonalno-psychiczne do radzenia sobie z sytuacjami trudnymi.


Słowa kluczowe


biografia, kryzys, przesilenie, edukacja, pokolenie Z, pokolenie glamour

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Badura-Madej, W. (1999). Podstawowe pojęcia teorii kryzysu i interwencji kryzysowej. W W. Badura-Madej (Red.), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej (s. 15–30).Wyd. Śląsk.

Bańka, A. (1995). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy.

Psychologiczne metody i strategie pomocy bez Poznań. Print B.

Caplan, G. (1964). Principles of preventive psychiatry. Basic books.

Cullberg, J. (1980/1975). Kris och utveckling. En psykoanalytisk och socialpsykiatrisk studie. Natur och Kultur.

Danish, S. J., Smyer, M. A., Nowak, C. A. (1980). Developmental intervention: Enhancing life-event processes. W P. B. Baltes, O. G. Brim Jr. (Red.), Life-span development and behawior (Vol. 3) (s. 340–366). Academic Press.

Gilliland, B. E., James, R. K. (1993). Crisis intervention strategies. Brooks/Cole.

Hoff, L. A. (1995). People in Crisis: Understanding and Helping. Jossey-Bass.

James, R. K., Gilliland, B. E. (2004). Strategie interwencji kryzysowej. Wyd. P.A.R.P.A.

Kiepas, A. (2005). Bezradność człowieka w kontekście „mocy” i „niemocy” człowieka jako podmiotu. W: Z. Gajdzic, M. Rembierz (Red.), Bezradność – interdyscyplinarne studium zjawiska w kontekście zmiany społecznej i edukacyjnej (s. 82 – 97). Wyd. UŚ.

Kopaliński, W. (2000). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. RYTM.

Kubacka-Jasiecka, D. (2002). Od stresu do kryzysu - kryzys emocjonalny jako zagrożenie tożsamości. W I. Heszen-Niejodek (Red.), Teoretyczne i kliniczne problemy radzenia sobie ze stresem (s. 57–85). Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.

Kubacka-Jasiecka, D. (2004). Interwencja kryzysowa z perspektywy psychosocjo-kulturowego paradygmatu kryzysu. W D. Kubacka-Jasiecka, K. Mudyń (Red.), Kryzys. Interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości (s. 146–175). Adam Marszałek.

Lazarus, R. S. (1966). Psychological Stress and the Coping Process.

McGraw-Hill. Lindemann, E. (1944). Symptomatology and management of acute grief. American Journal of Psychiatry, vol.101, issue 2, 141–148.

Rudziński, R. (1978). Jaspers. Wiedza Powszechna.

Sęk, H. (1986). Wsparcie społeczne – co zrobić, aby stało się pojęciem naukowym. Przegląd Psychologiczny, 3, 791–799.

Stochmiałek, J. (2009). Przezwyciężanie kryzysów życiowych przez osoby dorosłe. Wyd. UKSW.

Strawińska, A. B. (2016).Pokolenie Glamour w świadomości współczesnej młodzieży akademickiej (z badań ankietowych). W A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, A. B. Strawińska (Red.), Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze (s. 31–54). Wyd. UB.

Witkowska, H. (2021). Samobójstwo w kulturze dzisiejszej. Listy samobójców jako gatunek wypowiedzi i fakt kulturowy. Wyd. UW.

Włodarczyk, E. (2011). Zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa. W E. Włodarczyk, I. Cytlak (Red.), Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych. Z teorii i praktyki pracy socjalnej (s. 311–330). Wyd. UAM.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.3.35-49
Data publikacji: 2022-12-07 21:18:53
Data złożenia artykułu: 2022-08-25 10:43:44


Statystyki


Widoczność abstraktów - 309
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 170

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Renata Tomaszewska, prof. uczelni

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.