Constructing a Bicultural Upbringing Environment in Polish-Italian Families

Aneta Wojnarowska

Abstract


Introduction: The article relates to research in the field of education focusing on family and identity that have gained particular importance in recent years in relation to the increasing number of children brought up in culturally diverse environments and attending Polish kindergartens and schools not only in the territorial border areas. The aim of the article is to show the ways in which Polish-Italian families living in Kraków construct bicultural educational and parenting environments for their children.

Research Aim: Research aim was to analyse and interpret the subjective experiences of Polish mothers raising preschool children with partners of Italian nationality.

Method: The research project was embedded in a qualitative research orientation, adopting its methodological assumptions. The data was collected during individual, in-depth, semi-structured interviews conducted with 10 women.

Results: Following the analysis and interpretation of the women’s narratives, four models of upbringing strategies created by Polish-Italian families were proposed to be distinguished. These are: a culturally engaged family, a cosmopolitan (European) family, a culturally passive family, a family of unfulfilled expectations and aspirations.

Conclusion: The aim of presenting the diversity of family educational environment of children in Polish-Italian families living in Kraków is to encourage those directly involved in upbringing and education – i.e. teachers or educational authorities – to reflect on the situation of children brought up in binational families for the proper and meaningful design of educational and didactic processes that would take into account these children’s family and home experiences, as well as their cognitive and personal potential.


Keywords


Polish-Italian family; upbringing biculturalism; cultural identity; preschool age

Full Text:

PDF

References


Bauman, Z. (1994). Dwa szkice o moralności ponowoczesne. Instytut Kultury.

Bauman, Z. (2001). Tożsamość – jaka była, jest, i po co? W A. Jawłowska (Red.), Wokół problemów tożsamości (s. 8-25). Wydawnictwo LTW.

Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Wydawnictwo Literackie.

Beck, U., Beck-Gernsheim, E. (2013). Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Crippen, Ch., Brew, L. (2007). Intercultural Parenting and the Transcultural Family: A Literature Review. The Family Journal. 2, 107-115. https://doi.org/10.1177/1066480706297783.

Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (2009). Wprowadzenie. Dziedzina i Praktyka badań jakościowych. W N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (Red.). Metody badań jakościowych. Tom 1 (19-76). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Favell, A. (2008). Eurostars and Eurocities: Free Movement and Mobility in an Integrating Europe. Blackwell. https://doi.org/10.1002/9780470712818.

Favell, A. (2008a). The New Face of East-West Migration in Europe. Jurnal of Ethnick Migration Studies. 34, 701-7016. https://doi.org/10.1080/13691830802105947.

Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gaspar, S. (2008). Towards a definition of European intra-marriages as s new social phenomenon. Pobrane 11, Października 2017 z: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/725/1/CIES-WP46_Gaspar_.pdf.

Gaspar, S. (2009) Mixed marriages between European free movers. Pobrane 15, Października 2017 z: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/1479/1/CIES-WP65%20_Gaspar.pdf.

Gaspar, S. (2010). Educational patterns among bi-national children. Pobrane 15, Października 2017 z: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/1909/1/CIES-WP94Gaspar.pdf.

Gaspar, S., (2011). Family Child-Raising and Educational Strategies Among European Mixed Couples. W Z. Bekerman, T. Geisen (Red.). International handbook of migration, minorities and education: Understanding cultural and social differences of learning (s. 117-134). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1466-3_9.

Gibbs, G. (2011). Analiza danych jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Giddens, A. (2012). Nowoczesność i tożsamość. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia -Metodyka - Ewaluacja. Wydawnictwo UMCS.

Kvale, S. (2011). Prowadzenie wywiadów. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Miles, M. B., Huberman, A. M. (2000). Analiza danych jakościowych. Trans Humana.

Niedbalski, J. (2013). Odkrywanie CAQDAS. Wybrane bezpłatne programy komputerowe wspomagające analizę danych jakościowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/7525-881-3.

Nikitorowicz, J. (1992). Socjalizacja i wychowanie w zróżnicowanych wyznaniowo i etnicznie rodzinach Białostocczyzny. Wydawnictwo UW-Filia w Białymstoku.

Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.

Nikitorowicz, J. (2007). Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Nikitorowicz, J. (2017). Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Impuls.

Nowak-Dziemianowicz, M., (2016). Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Nowicka, E. (2017). Transnational marriages in Poland: curtular contact and cultural capital in binational families. Studia Migracyjne-Przegląd Polonijny. 4(166), 113-142.

Nowicka, E., Łodziński, S. (Red.). (2006). Kulturowe wymiary imigracji do Polski. Studia socjologiczne. Wydawnictwo ProLog.

Ogrodzka-Mazur, E. (2011). Rodzina i dziecko w otoczeniu wielokulturowym. Relacje międzypokoleniowe i ich rola w przekazie wartości. W T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta (Red.). Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, perspektywy (s. 15-71). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ogrodzka-Mazur, E. (2014). Tożsamość kulturowa dzieci, rodziców

i nauczycieli – między etnicznością a integracją. W E. Ogrodzka-Mazur, U. Klajmon-Lech, A. Różańska (Red.). Tożsamość kulturowa, religijność i edukacja religijna postrzegana z perspektywy społeczności szkół z polskim językiem nauczania w wybranych krajach europejskich (s. 53-98). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Paleczny, T. (2008). Socjologia tożsamości. Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne – Oficyna Wydawnicza AFM.

Pawlus, M., Grzymała-Moszczyńska, H. (2011). Sytuacja dziecka

w wielokulturowej rodzinie - opis na podstawie analizy wybranych przypadków. Pediatria Polska, 5, 498-505.

Pew Research Center. (2017). Intermarriage in the U.S. 50 Years After Loving v. Virginia. Pobrane 18, Maja, 2017 z: https://www.pewsocialtrends.org/2017/05/18/intermarriage-in-the-u-s-50-years-after-loving-v-virginia/.

Pędziwiatr K., Stonawski M., Brzozowski J. (2019). Imigranci w Krakowie w świetle danych rejestrowych. Pobrane 10, Września, 2020 z: https://owim.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/user-files/reports/Raport%20demograficzny.pdf.

Recchi, E., Favell, A. (2009). Pioneers of European integration – citizenship and mobility within the UE. Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781849802314.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Sajdera, J. (2017). Pułapki w konstruowaniu problemów badawczych

z perspektywy doświadczeń badacza edukacji. Parezja, 2(8), 117-126.

Schütz, A. (2006). Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. W A. Jasińska-Kania, L. M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski.(Red.). Współczesne teorie socjologiczne. (s. 867-893). Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Slany, K. (2002). Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego

w ponowoczesnym świecie. Nomos.

Slany, K., Strzemecka, S. (2016). Kapitał rodzinny i rodzinność

w przestrzeni transnarodowej. Na przykładzie badań polskich rodzin

w Norwegii. Studia Migracyjne– Przegląd Polonijny, 3(161), 255-282.

Slany, K., Ślusarczyk, M., Krzyżowski, Ł. (2014). Wpływ współczesnych migracji Polaków na przemiany więzi społecznych, relacje w rodzinie i relacje międzygeneracyjne. Pobrane 10, Lipca, 2023 z: https://kbnm.pan.pl/images/pdf/Krystyna_Slany_ekspertyza.pdf.

Slany, K., Ślusarczyk, M., Pustułka, P. (2017). Polskie rodziny transnarodowe: dzieci, rodzice, instytucje i więzi z krajem. Pobrane 10, Lipca, 2023 z: https://kbnm.pan.pl/images/Ekspertyza_KBnM_Polskie_rodziny_transnarodowe.pdf.

Ślusarczyk, M. (2014). Migracje rodziców, migracje dzieci – wyzwania dla instytucji opiekuńczych, pomocowych oraz edukacyjnych. Zeszyty Pracy Socjalnej. 19, 75-89.

Urbaniak-Zając, D., Piekarski, J. (Red.). (2003). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Vanzi, A. (2018). La nova comunità italiana in Polonia. Pobrano 19, Lutego, 2018 z : http://www.gazzettaitalia.pl/pl/la-nuova-comunita-italiana-in-polonia/.

Witkowski, L. (2007). Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli. Instytut Badań Edukacyjnych.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.3.187-200
Date of publication: 2023-11-30 15:08:38
Date of submission: 2023-07-14 17:55:34


Statistics


Total abstract view - 139
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 88

Indicators





Copyright (c) 2023

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.