The Idea of Inclusion as Philosophy of Education – Contexts Relevant to Special Needs Education

Marzena Dycht

Abstract


Introduction: Social inclusion involves countering social inequality, separation and marginalisation, whilst valuing diversity. The phenomenon of inclusion, perceived in the context of inclusive education in the perspective of special education, signifies the inclusion of categories of difference in the scope of commonality.

Research Aim:  The research problem is a question of what the idea of social inclusion is as a philosophy of education, with which fundamental conceptual categories, central to the issue at hand, it corresponds to and how this idea conceptually integrates within the area of special education interests. The cognitive objective of the research was to explore the meaning of inclusion understood as levelling out social inequalities, increasing social participation for groups disadvantaged by difference in opportunities, and valuing diversity as a high priority category for special education.

Evidence-based Facts: The main focus is to reflect upon the meaning of inclusion, inclusive community and inclusive culture, diversity and difference in relation to the philosophy of education and the learning environment. The essential context of the discussion amounts to an analysis of the core conceptual categories and the transmission of the idea of inclusion into the paradigmatic space of special education.

Summary: Special education is a space of equal opportunities, and inclusive education is one of the most effective emancipatory tools for bridging social inequalities. Inclusive education is seen as a transformative zone in which the vision of practical possibilities for the implementation and legitimacy of the idea of social inclusion is increasingly gaining greater validity.


Keywords


social inclusion, philosophy of education, inclusive community, inclusive culture, diversity, special education

Full Text:

PDF

References


Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. Routledge.

Armstrong, F. (2011). School cultures, teaching and learning. In G. Richards, F. Arm¬strong (Eds.), Teaching and learning in diverse and inclusive classrooms (pp. 7–18). Routledge.

Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Wyd. Sic!

Bąbka, J. (2019). Wspieranie społecznej inkluzji osób z niepełnosprawnością intelek¬tualną – na przykładzie zakładu aktywności zawodowej. Dyskursy Młodych An¬dragogów, 20, 105–120. https://doi.org/10.34768/dma.vi20.14

Bąbka, J., Korzeniowska, R. (2020). Jedność w różnorodności w perspektywie eduk¬acji inkluzyjnej oraz uczenia się we współpracy. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 2(48), 47–58. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.1671

Bąbka, J., Nowicka, A. (2019). Edukacja inkluzyjna, aby nie była iluzją… Niepełnosprawn¬ość. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 36, 11–30. https://doi.org/10.4467/25439561. NP.19.043.12286

Bourdieu, P., Passeron, J.C. (1990). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. PWN.

Broda-Wysocki, P. (2012). Wykluczenie i inkluzja społeczna. Paradygmaty i próby definicji. IPiSS.

Chodkowska, M., Szabała, B. (2012). Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereoty¬powym postrzeganiu społecznym. Wyd. UMCS.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Impuls.

Czerepaniak-Walczak, M. (2018). Proces emancypacji kultury szkoły. Wolters Kluwer.

Czykwin, E. (2021). Nierówności społeczne jako wyraz dysproporcji w partycypac¬ji w zasobach językowych. Studia z Teorii Wychowania, 12(2), 11–20. https://doi. org/10.5604/01.3001.0015.0454

Dernowska, U., Markowska-Manista, U. (2022). Kontakt z Innym w – „innym” niż dotychczasowy – czasie pandemii. Rozważania o inkluzyjnej kulturze szkoły. Edu¬kacja Międzykulturowa, 17(2), 149–160. https://doi.org/10.15804/em.2022.02.11

Dolata, R. (2008). Szkoła – segregacje – nierówności. Wyd. UW.

Domagała-Zyśk, E. (2012). Wspieranie ucznia z choroba przewlekłą w środowisku szkolnym. In E. Domagała-Zyśk (Ed.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacy¬jnymi w środowisku rówieśniczym (pp. 111–128). Wyd. KUL.

Dryżałowska, G. (2019). Iluzoryczność procesu inkluzji społecznej. Kultura i Edukac¬ja, 1(123), 91–107. https://doi.org/10.15804/kie.2019.01.06

Dykcik, W. (2008).Wykluczanie, dyskryminacja i marginalizacja godności oraz praw osób z głębszą i złożoną niepełnosprawnością jako problem społeczny i pedagog¬iczny. In U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause (Eds.), Współczesne proble¬my pedagogiki specjalnej (pp. 33–38). Wyd. UWM.

Dymond, S.K., Renzaglia, A., Chun, E.J. (2008). Elements of high school service learn¬ing programs. Career Development for Exceptional Individuals, 31, 37–47. https:// doi.org/10.1177/0885728807312921

Ernst-Milerska, R. (2022). Inkluzja społeczna jako projekt edukacyjny. Pedagogiczne implikacje stanowiska Kościoła Ewangelickiego w Niemczech. Paedagogia Christi¬ana, 1(49), 181–196. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2022.010

Feuser, G. (2012). Eine zukunftsfähige „Inklusive Bildung“ – keine Sache der Beliebig¬keit! Retrieved 9, November, 2023 from: http://www.georg-feuser.com/conpres-so/_data/Feuser_G._Zukunftsf_hige_Inklusive_Bildung_HB_06_06_2012.pdf

Gajdzica, Z., Mrózek, S. (2017). Cele i zadania działań edukacyjnych w obszarze ksz¬tałcenia uczniów z niepełnosprawnością oraz edukacji o niepełnosprawności za¬warte w strategiach rozwoju gmin a problem rozwoju edukacji inkluzyjnej. Studia Pedagogiczne, LXX, 277–290.

Gillies, R.M. (2007). Cooperative Learning. Integrating Theory and Practice. SAGE.

Gindrich, P. (2017). Od ekskluzji do inkluzji osób z niepełnosprawnościami – edukacja włączająca szansą na lepsze jutro? Retrieved 9, November, 2023 from: http://peda-gogikaspecjalna.tripod.com/notes/fromexclusiontoinclusion.html

Giroux, H.A., Witkowski, L. (2010). Edukacja i sfera publiczna pedagogiki radykalnej. Impuls.

Głodkowska, J. (2009). W poszukiwaniu modelu edukacji włączającej. Meritum. Ma¬zowiecki Kwartalnik Edukacyjny, 2(13), 5–8.

Göransson, K., Nilholm, C. (2014). Conceptual diversities and empirical shortcomings – a critical analysis of research on inclusive education. European Journal of Special Needs Education, 29(3), 265–280. https://doi.org/10.1080/08856257.2014.933545

Grzybowski, P.P. (2008). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykul¬turowości. Impuls.

Haas, H., Treber, M. (2009). Enabling Community. Gemeinwesen zur Inklusion befähi¬gen! Elf Emp-fehlungen für innovatives Handeln in Kommunalpolitik. Verwaltung und Sozialer Arbeit. Berliner Institut für chrstliche Ethik und Politik.

Harrison, J. (2019). Exploring educational attainment by immigrant background. An analysis of PISA data in six OECD countries. Stockholm Research Reports on De¬mography, 29, 1–44.

Horowitz, F.D., Haritos, C. (1998). The organism and the environment: implications for understanding mental retardation. In J.A. Burack, R.M. Hodapp, E. Zigler (Eds.), Handbook of Mental Retardation and Development (pp. 20–40). Cambridge University Press.

Huxley, P., Evans, S., Munroe, M., Webber, M., Burchardt, T., Knapp, M., McDais, D. (2006). Development of a Social Inclusion Index to capture subjective and objective domains (Phase I). National Coordinating Centre for Research Methodology. Re¬trieved 9, November, 2023 from: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?¬doi=10.1.1.469.5761&rep=rep1&type=pdf

Jaroszewska, A. (2022). Kultura szkoły Montessori w XXI wieku. Impuls.

Jerg, J. (2013). Inklusion beginnt in den Kopfen. Retrieved 9, November, 2023 from: http:// www.dw.com/de/jo-jerg-inklusion-beginnt-in-den-k%C3%B6pfen/a-17085393

Konwencja praw osób niepełnosprawnych. (2006). ONZ. (Dz.U. 2012 poz. 1169).

Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Impuls.

Kwieciński, Z. (2014). Edukacja wobec różnicy i inkluzji. Dwa typy dyskursów – w stronę pedagogiki pozytywnej. Kultura i Edukacja, 2, 173–180. https://doi. org/10.15804/kie.2014.02.08

Lechta, V. (2010). Pedagogika inkluzyjna. In B. Śliwerski (Ed.), Pedagogika. Subdyscy¬pliny i dziedziny wiedzy o edukacji (pp. 321–335). GWP.

Montessori, M. (2007). Edukacja i pokój. PWN.

Podgórska-Jachnik, D. (2016). Studia nad niepełnosprawnością (disability studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 22(1), 15–33.

Rosanvallon, P. (2013). The Society of Equals. Cambridge, Massachusetts. Harvard Uni¬versity Press.

Sahlberg, P. (2021). Does the pandemic help us make education more equitable? Ed¬ucational Research for Policy and Practice, 20(1), 11–18.https://doi.org/10.1007/ s10671-020-09284-4

Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Continuo.

Slee, R. (2009). The inclusion paradox: The cultural politics of difference. In M.W. Apple, W. Au, L.A. Gandin (Eds.), Routledge International Handbook Series. The Routledge International Handbook of Critical Education (pp. 177–189). Routledge.

Speck, O. (2013). Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Harmonia Universalis.

Szatur-Jaworowska, B. (2005). Uwagi o ekskluzji i inkluzji na przykładzie polityki społecznej wobec osób starszych. In J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (Eds.), Ek¬skluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania – kierunki działań (pp. 63–72). AKAPIT-DTP.

Szkudlarek, T. (2003). Pedagogika krytyczna. In Z. Kwieciński, B. Śliwerski (Eds.), Ped¬agogika. Podręcznik akademicki (vol. 1, pp. 363–377). PWN.

Szkudlarek, T. (2015). Różnice, równość i edukacja: polityki inkluzji i ignorancja. In A. Komorowska-Zielony, T. Szkudlarek (Eds.), Różnice edukacja inkluzja (pp. 53– 70). Wyd. UG.

Szumski, G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. PWN.

Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełno¬sprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Wyd. APS.

Szumski, G. (2019). Koncepcja edukacji włączającej. In I. Chrzanowska, G. Szumski (Eds.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (pp. 15–25). FRSE.

Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Impuls.

Taylor, R., Room, L.S. (2012). The five faces of social inclusion: Theory and methods underpinning approaches to the measurement of social inclusion for children with disabilities. Retrieved 10, November, 2023 from: http://sociology.cass.anu.edu.au/ events/five-faces-social-inclusion-theory-and-methods-underpinning-approach¬es-measurement-social

Thomas, G., Loxley, A. (2007). Deconstructing Special Education and Constructing In¬clusion. Open University Press.

Witten, U. (2021). Inklusion und Religionspädagogik. Kohlhammer Verlag.

Wocken, H. (2009). Inklusion & Integration. Ein Versuch, die Integration vor der Ab¬wertung und die Inklusion vor Träumereien zu bewahren. In A.D. Stein, I. Nie¬diek, S. Krach (Eds.), Integration und Inklusion auf dem Wege ins Gemeinwesen (pp. 204–234). Bad Heilbrunn.

World Health Organization. (2001). The International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF).

Zamkowska, A. (2014). Pozycja społeczna dziecka słabo słyszącego w klasie inte¬gracyjnej i jej uwarunkowania. In K. Bieńkowska, K. Wereszka (Eds.), Tradycja, teraźniejszość i perspektywy w polskiej surdopedagogice (pp. 41–52). Wyd. Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego.

Ziemen, K. (2012). Inklusion. Retrieved 11, November, 2023 from: www.inklusion-lex-ikon.de/Inklusion_Ziemen.pdf

Żyta, A., Ćwirynkało, K. (2014). Relacje rówieśnicze uczniów z niepełnosprawnością w nauczaniu inkluzyjnym – wybrane problemy. Problemy Wczesnej Edukacji, 4(27), 88–98.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.3.173-189
Date of publication: 2024-12-31 15:40:11
Date of submission: 2024-03-21 12:20:27


Statistics


Total abstract view - 33
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 19

Indicators





Copyright (c) 2024

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.