Pedagogical Criteria for the Adaptation of Artificial Intelligence to the Educational Process
Abstract
Introduction: The research presented in this article is located in the field of general pedagogy. They constitute a reflection not only on the effective, but also on the legitimate use of artificial intelligence (AI) in the educational process.
Research Aim: The aim of the research is to formulate pedagogical criteria and the resulting conclusions with a view to enabling educators to optimally integrate AI into the educational process.
Evidence-based Facts: It is assumed that the subject of pedagogical research is characterised by an anthropocentric dimension and concerns the following areas: descriptive, normative and optative-praxiological.
Summary: The criteria presented are the result of correspondences with the accepted areas of pedagogical research and do not constitute a closed canon.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Benner, D. (2015). Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagog¬icznego w ujęciu systematycznym i historyczno-problemowym. Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Böhm, W., Seichter, S. (2018). Wörterbuch der Pädagogik. Ferdinand Schöningh.
Brezinka, W. (2007). Wychowywać dzisiaj. Zarys problematyki. Wyd. WAM.
Buber, M. (1968). Wychowanie. Znak, 166(4), 442–461.
Burkard, F.-P., Weiß, A. (2008). Dtv-Atlas Pädagogik. Dt. Taschenbuch-Verl.
Gabriel, M. (2015). Ich ist nicht Gehirn. Philosophie des Geistes für das 21. Jahrhundert. Ullstein Buchverlag GmbH.
Gara, J. (2008). Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu. Wyd. WAM.
Gara, J. (2021). Istnienie i wychowanie. Egzystencjalne inspiracje myślenia i działania pedagogicznego. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Gnitecki, J. (1999). Zarys pedagogiki ogólnej. WOM.
Górniewicz, J.H. (2008). Teoria wychowania (wybrane problemy). Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego.
Herbart, J.F. (1967). Pisma pedagogiczne. Ossolineum.
Hessen, S. (1997). O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Żak.
Kamiński, S. (1998). Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Towarzystwo Naukowe KUL.
Key, E. (2005). Stulecie dziecka. Żak.
Kron, F. W. (2012). Pedagogika kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. GWP.
Kubinowski, D. (2010). Przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogic¬znych. In S. Palka (Ed.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (pp. 29–44). Pedagogika GWP.
Liessmann, K.P. (2019). Bildungals Provokation. Piper.
Louv, R. (2016). Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Mamania, Grupa Wydawnicza Relacja.
Maliszewska, A. (2019). W stronę antropologii inkluzywnej. Głęboka niepełnosprawn¬ość intelektualna a człowieczeństwo: studium z zakresu katolickiej teologii niepełno¬sprawności. Wyd. UŚ.
März, F. (1965). Einführung in die Pädagogik. Sechs Kapitel zur Orientierung in der pädagogischen Wirklichkeit. Kösel-Verlag.
Nawroczyński, B. (1968). O wychowaniu i wychowawcach. Dwanaście studiów peda¬gogicznych. PWN.
Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Redakcja Wydawnictw KUL.
Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Wydawnictwa Akademickie i Pro¬fesjonalne.
Nowak, M. (2012). Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Studium z odniesieniami do pedagogiki pielęgniarstwa. Wyd. KUL.
Perry, B.D., Szalavitz, M. (2011). O chłopcu wychowywanym jak pies. I inne historie z notatnika dziecięcego psychiatry. Media Rodzina.
Sartre, J.-P. (2007). Byt i nicość. Zarys ontologii fenomenologicznej. Zielona Sowa.
Scheler, M. (1987). Stanowisko człowieka w kosmosie. In Pisma z antropologii filozo¬ficznej i teorii wiedzy (pp. 43–149). PWN.
Stern, A. (2016). Werde, was du warst. Manifest für eine Ökologie der Kindheit. Ecowin.
Suchodolski, B. (1996). Pedagogika. In W. Pomykało (Ed.), Encyklopedia pedagogiczna (pp. 539–542). Fundacja Innowacja.
Śliwerski, B. (2010). Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls.
Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Impuls.
Tomaszewska, R. (2021). Człowiek i praca. Perspektywa transhumanizmu. Wyd. UKW.
Twardowski, K. (1992). Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych. WSiP.
Wojtyła, K. (2011). Osoba i czyn. In T. Styczeń (Ed.), Osoba i czyn, oraz inne studia antropologiczne (pp. 43–344). Towarzystwo Naukowe KUL.
Wulf, C. (2016). Antropologia. Historia-kultura-filozofia. IFiS PAN.
Zirfas, J. (2021). Pädagogische Anthropologie. Ferdinand Schöningh.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.3.141-153
Date of publication: 2024-12-31 15:40:08
Date of submission: 2024-06-18 14:20:12
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2024 Marek Jeziorański
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.