The Other in the Axiological Educational Space

Agata Cudowska

Abstract


The article presents a personalistic approach to education as a meeting and subjective relationship. The understanding of another in the space of dialogue is characterized. The axiological sense of the meeting and the educational relation as the experience of the other person and experiencing the values that accompany it are described. The author focuses on the phenomenological approach to education, which is based on responsibility as a fundamental bond with others. The need to build a space for dialogue in upbringing on the virtue of responsibility, freedom and justice is emphasized. Attention is paid to the need for creative understanding in a dialogic educational relationship, it is emphasized that experiencing another is inscribed in educational processes and creates an axiological educational space.


Keywords


upbringing, values, dialogue, meeting

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bachtin M., Dialog – język – literatura, E. Czaplejewicz i E. Kasperski (red.), PWN, Warszawa 1983

Bachtin M., Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986

Cudowska A., Orientacje życiowe współczesnych studentów, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 1997

Cudowska A., Postawa „niewspółobecności” antropologii filozoficznej M.Bachtina w dialogu międzykulturowym, [w:] J. Nikitorowicz, J. Halicki, J. Muszyński (red.), Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego. Globalizm versus regionalizm, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana Białystok 2003

Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2004.

Cudowska A., Nowe doświadczanie edukacji w innej nowoczesności Ulricha Becka, [w:] J. Kojkoł (red.), Filozofia tożsamości, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007

Cudowska A., Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa personalnego w świecie (po)nowoczesnym, [w:] R. Rosa i R. Matysiuk (red.), Bezpieczeństwo i prawa człowieka w teoriach i praktyce społecznej początków XXI wieku, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2009

Cudowska A., Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2014

Gadacz T., O umiejętności życia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002

Giddens A., Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, przeł. S. Amsterdamski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003

Jałowiecki B., Szczepański M. S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002

Kapuściński R., Lapidarium VI, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 2007

Lévinas E., Religia dorosłych, [w:] E. Lévinas, Trudna wolność. Eseje o judaizmie, przeł. A. Kuryś, J. Migasiński, Wydawnictwo Atext, Gdynia 1991

Lévinas E., Bóg i filozofia, [w:] E. Lévinas, O Bogu, który nawiedza myśl, przeł. M. Kowalska, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 1994

Lévinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, PWN, Warszawa 2002

Lévinas E., Bóg, śmierć i czas, przeł. J. Margański, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008

Libura H., Percepcja przestrzeni miejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1990

Michałowski S., Spotkanie jako metoda bycia w pedagogice personalistycznej, [w:] F. Adamski (red.), Wychowanie na rozdrożu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999

Nawroczyński B., Szukajmy człowieka, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1964, nr 3

Ostrowska U., Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000

Ryk A., (Po)nowoczesny podmiot w doświadczeniu spotkania. Antropologiczne aspekty pedagogiki spotkania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006

Tischner J., Praca nad nadzieją bliźniego, „Znak” 1975, nr 1

Tischner J., Bezdroża spotkań, [w:] Analecta Cracoviensa, t. XII, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków 1980

Tischner J., Myślenie według wartości, Wydawnictwo Znak, Kraków 1982

Tischner J., Świat ludzkiej nadziei, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000

Tischner J., Etyka wartości i nadziei, [w:] J. Tischner, J. A. Kłoczowski, Wobec wartości, Wydawnictwo W Drodze, Poznań 2001

Tuan Y. F., Przestrzeń i miejsca, przeł. A. Morawińska, wstępem opatrzył K. Wojciechowski, PIW, Warszawa 1987

Walczak P., Wychowanie jako spotkanie. Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007

Wallis A., Socjologia przestrzeni, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1990

Włodarczyk R., Lévinas. W stronę pedagogiki azylu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.3.25
Date of publication: 2018-07-02 14:37:12
Date of submission: 2017-03-05 21:10:02


Statistics


Total abstract view - 785
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 444

Indicators





Copyright (c) 2018 Agata Cudowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.