The Place for Creativity in the Cracow Concept of Music Education

Anna Kalarus, Gabriela Karin Konkol

Abstract


This article will present the achievements of the Cracow academics involved in the search for effective methods of teaching music in general education schools. The Cracow center was established on the initiative of professor Zofia Burowska in the mid-seventies of the 20th century. The researchers from the Higher Music Education Institutionand Pedagogical University at that time became members of the staff. The programme and methodological assumptions which were adopted are based on relational solmization method, derived from the English Tonic-Solfa method by John Curwen and the concept by Zoltán Kodály. an important role in the Cracow concept of Musical education is creativity, which, along with other forms of musical activity, supports the general and musical development of a child. The subject of the authors’ deliberating is also the issues concerning verification of the effectiveness of the concept, which occurred as a result of empirical research in primary schools. The collected research material provided many important insights relevant to the modification of the educational process. In summary, the problems which appear during the implementation of the concept in contemporary school will also be presented.


Keywords


music education, creativity, the Cracow Concept of Musical Education

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Burowska Z., 1976, Współczesne systemy wychowania muzycznego, Warszawa, WSiP.

Burowska Z., 1980, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa, WSiP,.

Burowska Z. Głowacka E., 1998, Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, Kraków Akademia Muzyczna w Krakowie.

Burowska Z., Kurcz J. Wilk A. red., 1993, Krakowska Koncepcja Wychowania Muzycznego w świetle przeprowadzonych badań, Kraków Akademia Muzyczna w Krakowie.

Burowska Z., Karpała B., Noworol B., Wilk A., 1989, So mi la Ćwiczenia muzyczne w klasach I-III. Książka pomocnicza dla nauczyciela, Warszawa, WSiP.

Burowska Z., Karpała B., Kurcz J., Wilk A., 1993, La, ti, do, Ćwiczenia muzyczne w klasach I-III. Książka pomocnicza dla nauczyciela, Warszawa, WSiP.

Gloton R., Clero C., 1976, Twórcza aktywność dziecka, tłum. I. Wojnar, Warszawa, WSiP. Kalarus A., 2009, W poszukiwaniu skutecznych koncepcji kształcenia muzycznego dzieci, redakcja Zdzisława Zacłona, Refleksje nad jakością pracy szkoły, Nowy Sącz, PWSZ.

Kalarus, A., Konkol, G. K., 2017, Music Education in Poland in the Historical Aspect and the Present Day. Hungarian Educational Research Journal, 7(3), 7-17,:DOI:10.14413/HERJ/7/3/2 [pozyskano z:

http://herj.lib.unideb.hu/file/3/5a1c094461643/szerzo/HERJ_2017_3_2.pdf].

Konkol G. K., 2014, Znaczenie muzyki w wychowaniu estetycznym dzieci i młodzieży. Polska koncepcja wychowania muzycznego, OSW Szkice Humanistyczne, t. XIV, nr 1–2.

Konkol G. K., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, „Wychowanie Muzyczne”, 2/2015.

Kurcz J., Zofia Burowska i Jej pedagogiczne credo, „Wychowanie Muzyczne”, 5/2014.

Kurcz J., 1978, Znaczenie twórczości muzycznej w przygotowaniu do percepcji, niepublikowana praca doktorska, Kraków, Uniwersytet Jagielloński.

Nęcka E., 2002, Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP.

Sternal M. red., 2015, Do kultury muzycznej droga najwłaściwsza. Zagadnienia twórczości, wykonawstwa i edukacji muzycznej, Kraków, Akademia Muzyczna w Krakowie.

Wilk A., 1996, Metody kształcenia muzycznego dzieci w wieku szkolnym, wyd. II, Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP.

Wilk A., 2004, Problemat kompetencji muzyczno-pedagogicznych studentów pedagogiki wczesnoszkolnej i nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej w świetle przeprowadzonych badań w latach 1992-1999, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.1.177-189
Date of publication: 2019-11-22 14:14:31
Date of submission: 2018-09-16 18:02:22


Statistics


Total abstract view - 1938
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 802

Indicators





Copyright (c) 2019 Anna Kalarus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.