Entities of the Correlative Skills of Prospective Teachers Degree Students

Janusz Kirenko

Abstract


Solving the main research problem included in the question about the relationship between variables, dependent - prosocial skills, and independent, called subjective, in the dimensions of: assertiveness, coping in difficult situations and self-assessment, was tested using: Social Skills Questionnaire (KUS - AP Goldstein), Questionnaire of Assertiveness of the Teacher-Educator (KAN / W - T. Zubrzycka-Maciąg, J. Kirenko), COPE Questionnaire (COPE - CS Carver, MS Scheier, JK Weintraub) and the Self-Assessment Scale (SES - M. Rosenberg), 244 students of the faculties teachers, including 222 women (90.98%) and 22 men (9.02%). The age of the respondents ranged from 21 to 46 years, with an average of 25.29 years. They were students of pedagogy, English philology and pre-school and early school education from three universities in the Lublin region. A specific structure of compounds of selected variables was obtained, those that have a significant support in empiricum were highlighted. The applied multiple regression enabled the adoption of relatively precise characteristics of the compounds obtained, aspiring to be called autonomous applications.

Keywords


students of teaching faculties; prosocial skills assertiveness; coping with difficult situations; self-esteem

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Byra S., 2012, Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą. Struktura i uwarunkowania. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Dylak S., 1995, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.

Dzwonkowska I., Lachowicz-Tabaczek K., Łaguna M., 2008, Samoocena i jej pomiar. Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga. Podręcznik. Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych.

Goldstein A.P., Glick B., Gibbs J.C., 2008, ART. Program zastępowania agresji. Warszawa, Instytut Amity.

Kacprzak L., 2006, Pedeutologiczne rozważania o nauczycielu. Piła, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. St. Staszica.

Karolczak-Biernacka B., 1996, Kondycja nauczyciela. „Edukacja i Dialog”, 1, 21–28.

Kirenko J., 1991, Psychospołeczne przystosowanie osób z paraplegią. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Kirenko J., 2019, Perspektywa przypadkowych zdarzeń a umiejętności społeczne studentów kierunków nauczycielskich z różnym poziomem samooceny. „Edukacja – Technika – Informatyka. Kwartalnik Naukowy”, 1/27 (w druku).

Kirenko J., Zubrzycka-Maciąg T., 2011, Współczesny nauczyciel. Studium wypalenia zawodowego. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Lazarus R.S., Folkman S., 1984, Stress, Appraisal and Coping. New York, Springer Publishing Company.

Poprawa R., 2001, Asertywność wobec aktywności zawodowej człowieka. W: B. Wojtasik (red.), Podejmowanie decyzji zawodowych przez młodzież i osoby dorosłe w nowej rzeczywistości społeczno-politycznej. Wrocław, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, 109–123.

Wrześniewski K., 1996, Stres a strategie radzenia sobie ze stresem. Problemy pomiaru. W: I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Zubrzycka-Maciąg T., 2013, Psychospołeczne uwarunkowania stresu nauczycielek szkół podstawowych i gimnazjów. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Zubrzycka-Maciąg T., Kirenko J., 2015, Asertywność nauczycieli. Badania empiryczne. Lublin, Wydawnictwo UMCS.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.3.221-235
Date of publication: 2019-12-28 00:00:00
Date of submission: 2019-10-10 09:02:39


Statistics


Total abstract view - 1134
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 407

Indicators





Copyright (c) 2020 Janusz Kirenko

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.