The Difficulties Faced by Shy Students

Katarzyna Kowalik-Paluch

Abstract


The article aims at character of the influence of parents on the development of the baby talk. It contains the characterization of the baby talk in the pre-school period. This paper helps to answer a question of what way parents or the other operators responsible for the child, can support the normal development speeches of child.


Keywords


educational difficulties; difficult student; shyness; shy student

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bugajski M., 2007, Język w komunikowaniu. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chmura-Klekotowa M., 1971, Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci. „Prace Filologiczne” XXI.

Fisher R., 1999, Uczymy, jak myśleć. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., 2004, Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków: książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Haman E., Kochańska M., Łuniewska M., Smoczyńska M., 2014, Mowa dziecka i jak rodzice mogą wspierać jej rozwój? Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.

Huszcz M., Cichoń-Piasecka M., 2003, Baśnie uczą życiowych ról. „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 10.

Jakubowicz A., Lenartowska K., Plenkiewicz M.,1999, Czytanie w początkowych latach edukacji. Bydgoszcz, Logos-Logistyka sp. z o.o.

Kaczmarek L., 1953, Kształtowanie mowy dziecka. Poznań, PTPN.

Kamińska B., Siebert B., 2012, Podstawy rozwoju mowy u dzieci. „Wybrane Problemy Kliniczne”, nr 5.

Kurcz I., 2005, Psychologia języka i komunikacji. Warszawa, Wydawnictwo „Scholar”.

Kurcz I., Okuniewska H., 2011, Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka. Warszawa, SWPS.

Lasota A., 2007, Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego. „Sztuka Leczenia”, nr 1–2.

Matejczuk J.,2014, Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. W: A.I. Brzezińska (red.), Niezbędnik dobrego nauczyciela. Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.

Metejczuk J., 2014, Środowisko rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym: potrzeby dziecka a jakość rodzinnej i poza rodzinnej oferty edukacyjnej. W: A.I. Brzezińska, J. Matejczuk, P. Jankowski, M. Rękosiewicz (red.), 6-latki w szkole – rozwój i wspomaganie rozwoju. Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja dziesiąta, 2008, Word Health Organization, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.

Milewski S., 2004, Mowa dorosłych kierowana do niemowląt. Studium fonostatystycznofonotaktyczne. Gdańsk, Wydawnictwo UG.

Minge N., Minge T., 2011, Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka? Warszawa, Edgard.

Molicka M., 2002, Bajkoterapia – o lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań, Media Rodzina.

Muzyka-Furtak E., 2011, Konstrukcje słowotwórcze a kategorie poznawcze dzieci niesłyszących. „Język a Kultura”, nr 22.

O’Mara P., 2005, A Lantern for Lori. „Mothering Magazine”, nr 128.

Olechnicki K., Załęcki P., 1997, Słownik socjologiczny, Toruń, Graffiti.

Olkusz J., 2014, O budowaniu świadomości językowej. „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 1.

Olkusz J., 2014, O budowaniu świadomości językowej. „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 1.

Pogoda I., Szostakowska M., Szczurek A., 2015, Badanie efektów czytania dzieciom od urodzenia. Warszawa.

Rittel T. i S.J., 2015, Dyskurs edukacyjny. Zagadnienia – znaczenia – terminy. Wybór i opracowanie. Kraków, Collegium Columbinum.

Rose C., Gordon D., 2010, Jak postępować, żeby zapewnić dziecku wszechstronny rozwój? „Wielka Zabawa. Magazyn dla rodziców dzieci najmłodszych”, nr 1.

Skorek E.M., 2008, Zaburzenia mowy a stosunki koleżeńskie dzieci. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Truskolaska J., 2007, Wychować miłośnika książki, czyli czytelnictwo i okolice. Tychy, Maternus Media.

Twardowski A., 2007, Porozumiewanie się dorosłego z dzieckiem. „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 6.

Wasilewska M., 2006, Psychospołeczne podstawy rozwoju mowy dzieci 3-5 letnich. Poznań, Centrum Demostenes.

Wasilewska M., Szafran J., 2012, Rozwój mowy dzieci 3–5-letnich. Podstawy psychospołeczne-analiza przypadków. „Dodatek psychologiczny. Wiadomości Psychiatryczne”, tom 15, nr 3, lipiec–wrzesień 2012.

Zarębina M., 2004, Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci do wieku szkolnego. Rozwój semantyczny języka dziecka. Gdańsk, Wydawnictwo Glottispol.

Żytko M., 2010, Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. Warszawa.

Źródło internetowe:

Hącia A., Dlaczego dorośli seplenią mówiąc do dzieci?, opublikowano w: http://www.polskieradio.pl/10/484/Artykul/377821,Dlaczego-dorosli-seplenia-mowiac-dodzieci [dostęp: 31.03.2017].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.4.155-166
Date of publication: 2019-12-30 00:00:00
Date of submission: 2019-11-06 09:00:23


Statistics


Total abstract view - 4195
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 6989

Indicators





Copyright (c) 2020 Katarzyna Kowalik-Paluch

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.