Idea inkluzji jako filozofii edukacji – konteksty istotne dla pedagogiki specjalnej

Marzena Dycht

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Inkluzję społeczną najczęściej ujmuje się w kategoriach równościowych w znaczeniu równego dostępu do różnego rodzaju zasobów oraz możliwości udziału w interakcjach i wypełnianiu ról społecznych. W takim wymiarze inkluzja społeczna polega na przeciwdziałaniu nierówności społecznej, separacji oraz marginalizacji, przy jednoczesnym docenianiu różnorodności. Fenomen inkluzji, pojmowanej w kontekście edukacji włączającej w ujęciu pedagogiki specjalnej oznacza włączanie kategorii różnic w zakres wspólnotowości – różnorodność jest uwzględniana w tym, co wspólne.

Cel badań: Problem badawczy koncentruje się na próbie odpowiedzi na pytanie, czym jest idea inkluzji społecznej jako filozofia edukacji, z jakimi podstawowymi kategoriami pojęciowymi, kluczowymi dla dyskutowanego zagadnienia koresponduje oraz jak ta idea koncepcyjnie wpisuje się w obszar zainteresowań pedagogiki specjalnej. Celem poznawczym badań była eksploracja znaczenia inkluzji rozumianej jako wyrównywanie nierówności społecznych, zwiększanie grupom defaworyzowanym wskutek różnicy szans na społeczną partycypację oraz możliwość godnego życia, a także docenianie różnorodności jako kategorii priorytetowej dla edukacji specjalnej.

Stan wiedzy: Tematem przewodnim jest refleksja nad znaczeniem inkluzji społecznej, wspólnoty włączającej i kultury inkluzyjnej, różnorodności i różnicy w odniesieniu do filozofii edukacji i środowiska uczenia się. Zasadniczy kontekst dyskusji sprowadza się do analizy głównych kategorii pojęciowych i transmisji idei inkluzji w przestrzeń paradygmatyczną pedagogiki specjalnej.

Podsumowanie: Pedagogika specjalna jest obszarem wyrównywania szans, a edukacja włączająca jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi emancypacyjnych, niwelujących nierówności społeczne. Edukacja inkluzyjna postrzegana jest jako przestrzeń zmiany, w której coraz pełniej uwierzytelnia się wizja praktycznych możliwości realizacji i legitymizacji idei inkluzji społecznej. Jej podstawę stanowi inkluzyjna kultura szkoły ukonstytuowana na wspólnotowości, szacunku, równości, uznaniu różnorodności jako wartości.


Słowa kluczowe


inkluzja społeczna; filozofia edukacji; wspólnota włączająca; kultura inkluzyjna; różnorodność; pedagogika specjalna

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. Routledge.

Armstrong, F. (2011). School cultures, teaching and learning. In G. Richards, F. Arm¬strong (Eds.), Teaching and learning in diverse and inclusive classrooms (pp. 7–18). Routledge.

Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Wyd. Sic!

Bąbka, J. (2019). Wspieranie społecznej inkluzji osób z niepełnosprawnością intelek¬tualną – na przykładzie zakładu aktywności zawodowej. Dyskursy Młodych An¬dragogów, 20, 105–120. https://doi.org/10.34768/dma.vi20.14

Bąbka, J., Korzeniowska, R. (2020). Jedność w różnorodności w perspektywie eduk¬acji inkluzyjnej oraz uczenia się we współpracy. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 2(48), 47–58. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.1671

Bąbka, J., Nowicka, A. (2019). Edukacja inkluzyjna, aby nie była iluzją… Niepełnosprawn¬ość. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 36, 11–30. https://doi.org/10.4467/25439561. NP.19.043.12286

Bourdieu, P., Passeron, J.C. (1990). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. PWN.

Broda-Wysocki, P. (2012). Wykluczenie i inkluzja społeczna. Paradygmaty i próby definicji. IPiSS.

Chodkowska, M., Szabała, B. (2012). Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereoty¬powym postrzeganiu społecznym. Wyd. UMCS.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Impuls.

Czerepaniak-Walczak, M. (2018). Proces emancypacji kultury szkoły. Wolters Kluwer.

Czykwin, E. (2021). Nierówności społeczne jako wyraz dysproporcji w partycypac¬ji w zasobach językowych. Studia z Teorii Wychowania, 12(2), 11–20. https://doi. org/10.5604/01.3001.0015.0454

Dernowska, U., Markowska-Manista, U. (2022). Kontakt z Innym w – „innym” niż dotychczasowy – czasie pandemii. Rozważania o inkluzyjnej kulturze szkoły. Edu¬kacja Międzykulturowa, 17(2), 149–160. https://doi.org/10.15804/em.2022.02.11

Dolata, R. (2008). Szkoła – segregacje – nierówności. Wyd. UW.

Domagała-Zyśk, E. (2012). Wspieranie ucznia z choroba przewlekłą w środowisku szkolnym. In E. Domagała-Zyśk (Ed.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacy¬jnymi w środowisku rówieśniczym (pp. 111–128). Wyd. KUL.

Dryżałowska, G. (2019). Iluzoryczność procesu inkluzji społecznej. Kultura i Edukac¬ja, 1(123), 91–107. https://doi.org/10.15804/kie.2019.01.06

Dykcik, W. (2008).Wykluczanie, dyskryminacja i marginalizacja godności oraz praw osób z głębszą i złożoną niepełnosprawnością jako problem społeczny i pedagog¬iczny. In U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause (Eds.), Współczesne proble¬my pedagogiki specjalnej (pp. 33–38). Wyd. UWM.

Dymond, S.K., Renzaglia, A., Chun, E.J. (2008). Elements of high school service learn¬ing programs. Career Development for Exceptional Individuals, 31, 37–47. https:// doi.org/10.1177/0885728807312921

Ernst-Milerska, R. (2022). Inkluzja społeczna jako projekt edukacyjny. Pedagogiczne implikacje stanowiska Kościoła Ewangelickiego w Niemczech. Paedagogia Christi¬ana, 1(49), 181–196. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2022.010

Feuser, G. (2012). Eine zukunftsfähige „Inklusive Bildung“ – keine Sache der Beliebig¬keit! Retrieved 9, November, 2023 from: http://www.georg-feuser.com/conpres-so/_data/Feuser_G._Zukunftsf_hige_Inklusive_Bildung_HB_06_06_2012.pdf

Gajdzica, Z., Mrózek, S. (2017). Cele i zadania działań edukacyjnych w obszarze ksz¬tałcenia uczniów z niepełnosprawnością oraz edukacji o niepełnosprawności za¬warte w strategiach rozwoju gmin a problem rozwoju edukacji inkluzyjnej. Studia Pedagogiczne, LXX, 277–290.

Gillies, R.M. (2007). Cooperative Learning. Integrating Theory and Practice. SAGE.

Gindrich, P. (2017). Od ekskluzji do inkluzji osób z niepełnosprawnościami – edukacja włączająca szansą na lepsze jutro? Retrieved 9, November, 2023 from: http://peda-gogikaspecjalna.tripod.com/notes/fromexclusiontoinclusion.html

Giroux, H.A., Witkowski, L. (2010). Edukacja i sfera publiczna pedagogiki radykalnej. Impuls.

Głodkowska, J. (2009). W poszukiwaniu modelu edukacji włączającej. Meritum. Ma¬zowiecki Kwartalnik Edukacyjny, 2(13), 5–8.

Göransson, K., Nilholm, C. (2014). Conceptual diversities and empirical shortcomings – a critical analysis of research on inclusive education. European Journal of Special Needs Education, 29(3), 265–280. https://doi.org/10.1080/08856257.2014.933545

Grzybowski, P.P. (2008). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykul¬turowości. Impuls.

Haas, H., Treber, M. (2009). Enabling Community. Gemeinwesen zur Inklusion befähi¬gen! Elf Emp-fehlungen für innovatives Handeln in Kommunalpolitik. Verwaltung und Sozialer Arbeit. Berliner Institut für chrstliche Ethik und Politik.

Harrison, J. (2019). Exploring educational attainment by immigrant background. An analysis of PISA data in six OECD countries. Stockholm Research Reports on De¬mography, 29, 1–44.

Horowitz, F.D., Haritos, C. (1998). The organism and the environment: implications for understanding mental retardation. In J.A. Burack, R.M. Hodapp, E. Zigler (Eds.), Handbook of Mental Retardation and Development (pp. 20–40). Cambridge University Press.

Huxley, P., Evans, S., Munroe, M., Webber, M., Burchardt, T., Knapp, M., McDais, D. (2006). Development of a Social Inclusion Index to capture subjective and objective domains (Phase I). National Coordinating Centre for Research Methodology. Re¬trieved 9, November, 2023 from: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?¬doi=10.1.1.469.5761&rep=rep1&type=pdf

Jaroszewska, A. (2022). Kultura szkoły Montessori w XXI wieku. Impuls.

Jerg, J. (2013). Inklusion beginnt in den Kopfen. Retrieved 9, November, 2023 from: http:// www.dw.com/de/jo-jerg-inklusion-beginnt-in-den-k%C3%B6pfen/a-17085393

Konwencja praw osób niepełnosprawnych. (2006). ONZ. (Dz.U. 2012 poz. 1169).

Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Impuls.

Kwieciński, Z. (2014). Edukacja wobec różnicy i inkluzji. Dwa typy dyskursów – w stronę pedagogiki pozytywnej. Kultura i Edukacja, 2, 173–180. https://doi. org/10.15804/kie.2014.02.08

Lechta, V. (2010). Pedagogika inkluzyjna. In B. Śliwerski (Ed.), Pedagogika. Subdyscy¬pliny i dziedziny wiedzy o edukacji (pp. 321–335). GWP.

Montessori, M. (2007). Edukacja i pokój. PWN.

Podgórska-Jachnik, D. (2016). Studia nad niepełnosprawnością (disability studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 22(1), 15–33.

Rosanvallon, P. (2013). The Society of Equals. Cambridge, Massachusetts. Harvard Uni¬versity Press.

Sahlberg, P. (2021). Does the pandemic help us make education more equitable? Ed¬ucational Research for Policy and Practice, 20(1), 11–18.https://doi.org/10.1007/ s10671-020-09284-4

Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Continuo.

Slee, R. (2009). The inclusion paradox: The cultural politics of difference. In M.W. Apple, W. Au, L.A. Gandin (Eds.), Routledge International Handbook Series. The Routledge International Handbook of Critical Education (pp. 177–189). Routledge.

Speck, O. (2013). Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Harmonia Universalis.

Szatur-Jaworowska, B. (2005). Uwagi o ekskluzji i inkluzji na przykładzie polityki społecznej wobec osób starszych. In J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (Eds.), Ek¬skluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania – kierunki działań (pp. 63–72). AKAPIT-DTP.

Szkudlarek, T. (2003). Pedagogika krytyczna. In Z. Kwieciński, B. Śliwerski (Eds.), Ped¬agogika. Podręcznik akademicki (vol. 1, pp. 363–377). PWN.

Szkudlarek, T. (2015). Różnice, równość i edukacja: polityki inkluzji i ignorancja. In A. Komorowska-Zielony, T. Szkudlarek (Eds.), Różnice edukacja inkluzja (pp. 53– 70). Wyd. UG.

Szumski, G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. PWN.

Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełno¬sprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Wyd. APS.

Szumski, G. (2019). Koncepcja edukacji włączającej. In I. Chrzanowska, G. Szumski (Eds.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (pp. 15–25). FRSE.

Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Impuls.

Taylor, R., Room, L.S. (2012). The five faces of social inclusion: Theory and methods underpinning approaches to the measurement of social inclusion for children with disabilities. Retrieved 10, November, 2023 from: http://sociology.cass.anu.edu.au/ events/five-faces-social-inclusion-theory-and-methods-underpinning-approach¬es-measurement-social

Thomas, G., Loxley, A. (2007). Deconstructing Special Education and Constructing In¬clusion. Open University Press.

Witten, U. (2021). Inklusion und Religionspädagogik. Kohlhammer Verlag.

Wocken, H. (2009). Inklusion & Integration. Ein Versuch, die Integration vor der Ab¬wertung und die Inklusion vor Träumereien zu bewahren. In A.D. Stein, I. Nie¬diek, S. Krach (Eds.), Integration und Inklusion auf dem Wege ins Gemeinwesen (pp. 204–234). Bad Heilbrunn.

World Health Organization. (2001). The International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF).

Zamkowska, A. (2014). Pozycja społeczna dziecka słabo słyszącego w klasie inte¬gracyjnej i jej uwarunkowania. In K. Bieńkowska, K. Wereszka (Eds.), Tradycja, teraźniejszość i perspektywy w polskiej surdopedagogice (pp. 41–52). Wyd. Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego.

Ziemen, K. (2012). Inklusion. Retrieved 11, November, 2023 from: www.inklusion-lex-ikon.de/Inklusion_Ziemen.pdf

Żyta, A., Ćwirynkało, K. (2014). Relacje rówieśnicze uczniów z niepełnosprawnością w nauczaniu inkluzyjnym – wybrane problemy. Problemy Wczesnej Edukacji, 4(27), 88–98.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.3.173-189
Data publikacji: 2024-12-31 15:40:11
Data złożenia artykułu: 2024-03-21 12:20:27


Statystyki


Widoczność abstraktów - 33
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 19

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2024 Marzena Dycht

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.