Wsparcie edukacyjne postrzegane przez uczniów z trudnościami w uczeniu się o niższym poziomie poczucia kompetencji

Marzena Agnieszka Kowaluk-Romanek

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Problem specyficznych trudności w uczeniu się z jakim boryka się człowiek, rzutuje na jego psychikę, zachowanie, wpływa na relacje z otoczeniem. Cel badań: W niniejszym artykule zaprezentowano badania własne dotyczące poczucia kompetencji u uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz postrzeganego przez nich wsparcia edukacyjnego. Badania przeprowadzono wśród uczniów klas V-VIII szkół podstawowych województwa lubelskiego. Metoda: W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Wyniki: Pomiar kompetencji osobistych wskazuje, iż uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają niższe poczucie własnej skuteczności niż ich rówieśnicy bez tego zaburzenia. Cechuje ich słabsza siła angażowania się w działania, jak i niższy poziom wytrwałości w dążeniu do sukcesu. Badani odczuwają zdecydowanie mniejsze ogólne poczucie wsparcia pozainstytucjonalnego, jaki i wsparcia ze strony rówieśników i nauczycieli. Wnioski: Gorsze przekonania uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się co do skuteczności własnych działań i możliwości poradzenia sobie w trudnych sytuacjach, korespondują z negatywnym postrzeganiem przez nich wsparcia procesu uczenia się i nauczania przez rodziców, nauczycieli oraz koleżanki i kolegów z klasy szkolnej. Mniejszej wytrwałości w dążeniu do celu, towarzyszy bardziej negatywne postrzeganie wsparcia ze strony rodziców.


Słowa kluczowe


specyficzne trudności w uczeniu się, poczucie kompetencji, poczucie własnej skuteczności, wsparcie edukacyjne, wsparcie procesu uczenia się i nauczania przez rodziców, nauczycieli oraz rówieśników

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Badania świadomości problemu dysleksji w Polsce przeprowadzone w ramach międzynarodowego Projektu EMBED Dysleksja – Dobre Praktyki (Embedding Dyslexia – Responsive Practice in Lifelong Learning) (2013). Pobrane 27, Czerwca, 2019 z: http://www.embeddyslexia.eu; http://pldocs.org/docs/index-180418.html

Bujnowska, A., Gindrich, P. (2003). Sieć i natężenie społecznego wsparcia młodzieży z trudnościami w uczeniu się. Auxilium Sociale. Wsparcie Społeczne, 1, 30–40.

Domagała-Zyśk, E. (2004). Postrzegane wsparcie społeczne ze strony osób znaczących a wyniki w nauce młodzieży gimnazjalnej. W G. Kwaśniewska, A. Wojnarska (Red.), Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych (s. 21–32). Wyd. UMCS.

Elliott, S.N., Malecki, C.K., Demaray, M.K. (2001). New directions in social skills assessment and intervention for elementary and middle school students. Exceptionality, 9(1–2), 19–32. http://dx.doi.org/10.1207/S15327035EX091&2_3

Gindrich, P. (2011). Psychospołeczne korelaty wyuczonej bezradności młodzieży gimnazjalnej z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami towarzyszącymi. Wyd. UMCS.

Gindrich, P. (2014). Kwestionariusz Wsparcia Edukacyjnego (KWE) – struktura i cechy psychometryczne narzędzia. Przegląd Pedagogiczny, 1, 153–168.

Gresham, F.M., Sugai, G., Horner, R.H. (2001). Interpreting outcomes of social skills training for students with high-incidence disabilities. Exceptional Children, 67(3), 331–344.

Juczyński, Z. (2000). Poczucie własnej skuteczności – teoria i pomiar. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 4, 11–23.

Keith, T.Z., Keith, P.B., Quirk, K.J., Sperduto, J., Santillo, S., Killings, S. (1998). Longitudinal effects of parent involvement on high school grades: Similarities and differences across gender and ethnic groups. Journal of School Psychology, 36(3), 335–363.

Kowaluk, M. (2003). Stan wiedzy nauczycieli na temat osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska (Red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych (s. 379–387). Wyd. UMCS.

Kowaluk, M. (2012). O krok od bezradności, czyli nauczyciel wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W J. Kirenko, T. Zubrzycka-Maciąg, D. Wosik-Kawala (Red.), Wychowawcza rola szkoły (s. 249–269). Wyd. UMCS.

Kuhne, M., Wiener, J. (2000). Stability of social status of children with and without learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 23, 64–75. http://dx.doi.org/10.2307/1511100

Lackaye, T.D., Margalit, M. (2006). Comparisons of achievement, effort, and self-perceptions among students with learning disabilities and their peers from different achievement groups. Journal of Learning Disabilities, 39(5), 432–446. http://dx.doi.org/10.1177/00222194060390050501

Le Mare, M., Ronde, M. de La (2000). Links among social status, service delivery mode, and service delivery preference in LD, low-achieving, and normally achieving elementary-aged children. Learning Disability Quarterly, 23, 52–62. https://doi.org/10.2307/1511099

Pajares, F. (1996). Self-Efficacy Beliefs in Academic Settings. Review of Educational Research, 66(4), 543–578. http://dx.doi.org/10.2307/1170653

Scarborough, H.S. (1990). Very Early Language Deficits in Dyslexic Children. Child Development, 61(6), 1728–1743. http://dx.doi.org/10.2307/1130834

Schwarzer, R. (1997). Poczucie własnej skuteczności w podejmowaniu i kontynuacji zachowań zdrowotnych. Dotychczasowe podejścia teoretyczne i nowy model. W I. Heszen-Niejodek, H. Sęk (Red.), Psychologia zdrowia (s. 175–205). PWN.

Seifert, T.L. (2004). Understanding student motivation. Educational Research, 46(2), 137–149. https://doi.org/10.1080/0013188042000222421

Sęk, H., Cieślak, R. (2005). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne. W H. Sęk, R. Cieślak (Red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie (s. 11–29). PWN.

Wiatrowska, A., Gindrich, P. (2003). Sieć i natężenie społecznego wsparcia młodzieży z trudnościami w uczeniu się. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 23, 163–170.

Zamkowska, A. (2009). Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Wyd. Politechnika Radomska.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.95-107
Data publikacji: 2022-04-19 10:31:40
Data złożenia artykułu: 2019-10-14 07:40:19


Statystyki


Widoczność abstraktów - 959
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 588

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Marzena Agnieszka Kowaluk-Romanek

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.