Linguistic Creation of Family in Polish-Language Essays by Students with Migration Experience

Aneta Lewińska, Lucyna Warda-Radys

Abstract


The article presents the linguistic creation of a family reconstructed on the basis of the works of Polish and foreign students from families with migration experience studying in Polish schools in Poland and abroad. In the collected corpus of over 200 works, the young authors created, apart from parents, many other family members, creating images of small and large families functioning in everyday life and during holidays. When creating an image of a family, the young authors used primarily the lexical resources of general Polish, and the analyzed material reflects the joy that comes with writing about family.


Keywords


written works of students with migration experience; family; linguistic creation of the world

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Anusiewicz, J. (1991). Kulturowa teoria języka. Zarys problematyki. W: J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.), Język a kultura. T. 1: Podstawowe pojęcia i problemy (s. 17–30). Wrocław: Wiedza o Kulturze.

Anusiewicz, J. (1995). Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki. Wrocław: Wydawnictwo UWr.

Bańko, M. (2000). Inny słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.

Bartmiński, J. (1998). Podstawy lingwistycznych badań nad stereotypem – na przykładzie stereotypu matki. W: J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.), Język a kultura. T. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne (s. 63–83). Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej.

Bartmiński, J. (1999). Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata. W: J. Bartmiński (red.), Językowy obraz świata (s. 109–127). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bartmiński, J. (2008). Polski stereotyp matki. Postscriptum Polonistyczne, (1), 33–53.

Bartmiński, J. (2009). Fragmenty polskiego językowego obrazu świata. W: J. Bartmiński (red.), Językowe podstawy obrazu świata (s. 151–166). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bielińska-Gardziel, I. (2009). Stereotyp rodziny we współczesnej polszczyźnie. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy.

Bujak-Lechwicz, J. (red.). (2010). Rodzina w języku i kulturze. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrowskie przy Filii UHP.

Danowska, Z.M. (2017). Językowy obraz relacji w rodzinie. W: K. Andruczyk, E. Gorlewska, K. Korotkicha (red.), Logos – filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literatury (s. 63–80). Białystok: Wydawnictwo UwB.

Góralczyk-Mowczan, P. (2014). Jacy oni są? Językowy obraz polskiej rodziny oraz szata graficzna w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. W: O. Majchrzak (red.), PLEJ-3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe (s. 275–293). Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Góralczyk-Mowczan P. (2015a). Kim oni są? Wizerunek polskiej rodziny w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. W: M. Gaze, P, Góralczyk-Mowczan (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców (T. 3; s. 184–194). Łódź: Wydawnictwo UŁ. DOI: 10.18778/8088-034-4.19

Góralczyk-Mowczan P. (2015b). Porównanie wizerunku polskiej rodziny wyłaniającego się z wybranych podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego ze współczesnymi polskimi realiami. W: M. Gaze, P. Góralczyk-Mowczan (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców (T. 3; s. 195–208). Łódź: Wydawnictwo UŁ. DOI: 10.18778/8088-034-4.20

Jakubowicz-Bryx, A. (2012). Obraz rodziny w wypowiedziach pisemnych dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: M. Kowalik-Olubińska (red.), Dzieciństwo i wczesna edukacja w dynamicznie zmieniającym się świecie (s. 125–141). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Jastrzębska-Golonka, D. (2015). Językowy obraz rodziny w wybranych utworach Wandy Chotomskiej. W: M. Czaplicka-Jedlikowska (red.), Twórczość Wandy Chotomskiej jako źródło wartości kształtujących osobowość dziecka (s. 105–129). Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Kawula, S. (2005). Kształty rodziny współczesnej. Szkice familologiczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kępka, I., Lewińska, A., Warda-Radys, L. (2021). Kociewie oczami dzieci i młodzieży. Językowa kreacja regionu w pracach nadesłanych na Festiwal Twórczości Kociewskiej im. Romana Landowskiego. Cz. 1: Uczeń jako twórca. Gdańsk: Wydawnictwo Instytutu Kaszubskiego.

Kuszak, K. (2013). Językowy obraz współczesnej rodziny na przykładzie wypowiedzi uczniów w młodszym wieku szkolnym. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, J. Oleksy (red.), Edukacja małego dziecka. Konteksty rozwojowe i wychowawcze (T. 4; s. 277–293). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Lipińska, E., Seretny, A. (2019). E(I)Reemigracyjny język polski. Języki Obce w Szkole, (4), 5–10.

Nagajowa, M. (1985). Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP.

Pawłowska, R. (2009). Czytam i rozumiem. Lingwistyczna teoria nauki czytania. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Rypel, A. (2014). Język pisany w szkole – między kreatywnością a schematem. W: D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska (red.), Językowe, literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność). Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Helenie Synowiec w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej (s. 311–321). Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Saloni, Z. (1979). O kształceniu umiejętności pisania na wyższym poziomie nauki szkolnej. Warszawa: WSiP.

Skorupska-Raczyńska, E. (2013). Kreacja ojca w powieściach nadniemeńskich Elizy Orzeszkowej (studium językowo-stylistyczne). Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe PWSZ.

Skubalanka, T. (1997). Językowa kreacja Jacka Soplicy (Księdza Robaka). W: Mickiewicz, Słowacki, Norwid. Studia nad językiem i stylem (s. 20–33). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Strzelecka, A. (2011). Obraz polskiej rodziny w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 18, 327–333.

Szczodrowski, M. (2017). Procesy przyswajania, uczenia się i użycia języka. Studia Rossica Gedanensia, (4), 141–150. DOI: 10.26881/srg.2017.4.10




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.417-437
Date of publication: 2024-10-24 23:38:20
Date of submission: 2023-10-15 20:56:42


Statistics


Total abstract view - 2
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.