Video-Literature as an Expression of Full Emotional Experience

Anna Ślósarz

Abstract


Culture of the 21st century exploits human emotions for marketing, educational, social and political purposes, while postmodern aesthetics appreciate the emotional resonance of a work of literature more than its message. Human person becomes a less and less rational subject. Therefore, video-literature plays a therapeutic role because it reveals and disseminates emotions which are ignored or are repressed. Video-poetry, on the other hand, generally takes form of visual and sound animations or filmed recitations of poetry by poets. It addresses current problems and deeply involves one emotionally.

Keywords


emotions; instrumentalization of emotion; postmodern aesthetics; multimedia; animation; recitation; video-literature; e-poetry; video-poetry

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


mobil, Gorohov – Vse klasno, www.youtube.com/watch?v=7IDVjE3a8pc [dostęp: 22.11.2016].

Aleixo R., Demorava, desmoronava, tornava a demorar, https://vimeo.com/user801406/videos [dostęp: 22.11.2016].

Antrakttv, Sim city, www.youtube.com/watch?v=vFLYcnQQfRc [dostęp: 22.11.2016].

Augusto de Campos, www2.uol.com.br/augustodecampos/home.htm [dostęp: 17.04.2017].

Barabasz A., Zarządzanie emocjami – wyzwanie dla kadry kierowniczej, [w:] Wybory strategiczne firm. Nowe instrumenty analizy i wdrażania, red. P. Płoszajski, G. Bełz, Warszawa 2006.

Barber B.R., Imperium strachu: wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa 2005.

Bereźnicki F., Zarys dydaktyki szkolnej, Szczecin 2011.

Boyd W., The Vanishing Game, Jaguar Land Rover USA, 2014, https://thevanishinggame.wellstoried.com [dostęp: 21.03.2015].

Brzeziński M., Zwrot afektywny, http://michalbrzezinski.org/artist/critical-writings/discussions-and-criticism/zwrot-afektywny-modele-badan [dostęp: 22.11.2016].

Campos A. de, Cidade/city/cité, www2.uol.com.br/augustodecampos/clippoemas.htm [dostęp: 17.04.2017].

Cooley M., Video Poems. Seeking Insight, “Canadian Review of Art Education: Research and Issues” 2007, vol. 34.

Dagoff, Дмитрий Воденников. Черновик, www.youtube.com/watch?v=rB3NzmPzp84 [dostęp: 22.11.2016].

Dawidowicz-Chymkowska O., Wynaturzone Forum Fanów Małgorzaty Musierowicz jako interakcyjna maszyna interpretacyjna: studium przypadku, „Teksty Drugie” 2012, nr 6.

Deyes A., Książka bez sensu, Kraków 2015.

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003.

Flores L., What is e-poetry?, http://iloveepoetry.com/?p=11968 [dostęp: 22.03.2016].

Furedi F., Politics of Fear. Beyond Left and Right, London 2006.

Giełżyńska K., Przeglądam się, https://vimeo.com/45125040 [dostęp: 02.04.2015].

Higgins D., Strategia poezji wizualnej: trzy aspekty, [w:] idem, Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, Gdańsk 2000.

Hochschild A.R., The Managed Heart, Berkeley 1983.

Hopfinger M., Literatura i media. Po 1989 roku, Warszawa 2010.

Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2006.

Kluszczyński R., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010.

Korporacja Ha!Art, Ars poetica, www.ha.art.pl/prezentacje/28-poezja/1051-zenon-fajfer-ars-poetica.html [dostęp: 18.04.2017].

Korporacja Ha!Art, www.ha.art.pl/projekty.html [dostęp: 18.04.2017].

Kotik Narkotiks, Стихи, которыеменяютжизнь, www.youtube.com/watch?v=9bP_Sd2LnOE [dostęp: 07.04.2015].

Krajewski M., Samochód – maszyna do formatowania emocji, „Kultura Współczesna” 2012, nr 3.

Kujawa D., Wideopoezja. Szkice, Katowice 2014.

Level 26: Dark Revelations, www.youtube.com/playlist?list=PL49B6C6EF05ABD50C [dostęp: 05.09.2014].

Luzin M., Gorohov, www.youtube.com/watch?v=7IDVjE3a8pc [dostęp: 21.03.2016].

Марина Кацуба, www.sobaka.ru/city/portrety/14559 [dostęp: 07.04.2015].

Melo e Castro E. de, Roda Lume, http://iloveepoetry.com/?p=11826#more-11826 [dostęp: 21.11.2016].

Mills C.W., White Collars: The American Middle Class, Oxford 1951.

Mitchell W.J.T., Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago 1994.

Moving Poems. The best poety videos on the web, http://movingpoems.com/page/5 [dostęp: 24.11.2016].

Nagi-pies Blog, Wideopoezja, http://nagi-pies.blog.pl/2009/01/13/wideopoezja [dostęp: 22.03.2016].

Nakręć Wiersz, http://nakrecwiersz.pl/m [dostęp: 07.04.2015].

Narkotiks K., Стихи, которыеменяютжизнь, www.youtube.com/watch?v=9bP_Sd2LnOE [dostęp: 07.04.2015]

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.

Pasok A., МаринаКацуба Ho, www.youtube.com/watch?v=xIyq7mwo6AE [dostęp: 07.04.2015].

Plutchik R., Emotion. A Psychoevolutionary Synthesis, New York 1980.

Poetry Slam Inc., http://poetryslam.com [dostęp: 18.04.2017].

Провинциальный Правдоруб, B огне брода нет!, www.youtube.com/watch?v=jqcFiDbNENg [dostęp: 07.04.2015].

Roman Bromboszcz, http://roman.bromboszcz.perfokarta.net [dostęp: 18.04.2017].

Stanisław Dróżdż (1939–2009), www.drozdz.art.pl [dostęp: 17.04.2017].

Starre K. van der, How viral poems are annotated, “Performance Research” 2015, vol. 20, issue 6.

Szarecki A., Zaangażowany pracownik: kontrola emocjonalna i kolonizacja ciała pracującego w kulturze korporacyjnej, „Kultura Współczesna” 2012, nr 3.

Szatan M., Infantylizacja obywateli jako warunek funkcjonowania polityki strachu, [w:] Emocje w życiu codziennym. Analiza kulturowych, społecznych i organizacyjnych uwarunkowań ujawniania i kierowania emocjami, red. K.T. Konecki, B. Pawłowska, Łódź 2014.

Szczęsna E., Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama, Warszawa 2007.

The Lizzie Bennet Diaries, www.youtube.com/channel/UCXfbQAimgtbk4RAUHtIAUww [dostęp: 21.11.2016].

Torres R., Sobre o Po-ex.net, http://po-ex.net/sobre-o-projecto/projecto-poex [dostęp: 17.04.2017].

Uribe A.M., Discipline (2002), www.vispo.com/uribe/disciplina2/disciplina.html [dostęp: 17.04.2017].

Uribe A.M., Rebote. Antipoema (1999), www.vispo.com/uribe/rebote1.html [dostęp: 17.04.2017].

Uribe A.M., Tippoemas. Antipoemas, www.vispo.com/uribe [dostęp: 17.04.2017].

Urszula Pawlicka, http://urszulapawlicka.com [dostęp: 18.04.2017].

Viagem L., Augusto de Campos – Cidade/city/cité live, www.youtube.com/watch?v=G7AOGvHj6T4 [dostęp: 17.04.2017].

Vimeo, Videos tagged “wideopoezja”, https://vimeo.com/tag:wideopoezja/page:3/sort:date/format:thumbnail [dostęp: 22.03.2016].

Wideopoezja, oprac. U. Pawlicka, www.ha.art.pl/prezentacje/42-slownik-gatunkow-literatury-cyfrowej/2631-slownik-gatunkow-literatury-cyfrowej-wideopoezja.html [dostęp: 22.11.2016].

Видеопоэзия, http://videopojezija.ru [dostęp: 07.04.2015].

Воденников Д., Черновик, www.youtube.com/watch?v=rB3NzmPzp84 [dostęp: 07.04.2015].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2017.2.143
Date of publication: 2018-01-24 20:29:28
Date of submission: 2017-04-25 11:26:51


Statistics


Total abstract view - 980
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Anna Ślósarz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.