Selected Issues of Polish Orthography in E-textbook (for Upper Secondary School Level)

Danuta Krzyżyk

Abstract


The article discusses educational materials on spelling included in the e-textbook on the Integrated Educational Platform of the Ministry of National Education. The author, referring to the theory of textbooks and studies in the field of spelling didactics, assessed the lessons devoted to the principles on which Polish spelling is based, prepared for secondary school students in terms of content and didactics.


Keywords


e-textbook; Integrated Educational Platform; Polish orthography; orthography didactic

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Awramiuk, E. (2007). O pożytkach płynących z wiedzy o historii ortografii. Białostockie Archiwum Językowe, (7), 47–54. DOI: 10.15290/baj.2007.07.03

Chomicki, G. (2006). Dylematy związane z opiniowaniem podręczników szkolnych. Prace Komisji do Oceny Podręczników Polskiej Akademii Umiejętności, 4, 13–22.

Gąsiorek, K., Krzyżyk, D., Synowiec, H. (2010). Funkcje i struktura oraz język podręczników do kształcenia zawodowego. Przewodnik dla autorów i wydawców. Warszawa: MEN.

Gąsiorek, K., Hącia, A., Kłosińska, K., Krzyżyk, D., … Synowiec, H. (2011). Kryteria oceny podręcznika szkolnego w aspekcie językowym. Przewodnik dla rzeczoznawców wraz ze wzorami opinii. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/edukacja/wzory-opiniipodreczni-kow-dla-nowych-typow-szkol

Krzyżyk, D. (2004). Uczeń w krainie ortografii. W: D. Bula, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, H. Synowiec, Dziecko w świecie języka (s. 203–269). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Krzyżyk, D. (2021). Znajomość wybranych reguł pisowni słownictwa religijnego przez studentów teologii pastoralnej i studentów filologii polskiej. Annales UMCS sectio N – Educatio Nova, 6, 207–228. DOI: 10.17951/en.2021.6.207-228

Krzyżyk, D., Synowiec, H. (2012). Podręcznik szkolny – pomoc czy przeszkoda w opanowaniu przez uczniów wiedzy i umiejętności (komunikatywność i funkcjonalność)? W: A. Markowski, R. Pawelec (red.), Oblicza polszczyzny (s. 91–104). Warszawa: NCK.

Krzyżyk, D., Synowiec, H. (2022). Język podręczników szkolnych w kontekście ich funkcji dydaktycznych. Warszawa: PAN.

Lisowski, T. (2010). Pisownia polska. Główne fazy rozwoju. Kwartalnik Językoznawczy, (3–4), 117–131.

Markowski, A. (2003). Język polski. Poradnik Profesora Andrzeja Markowskiego. Warszawa: Wydawnictwo Wilga.

Mikuła, E. (2016). E-podręczniki a rozwój edytorstwa cyfrowego. Napis, (22), 226–244. DOI: 10.18318/napis.2016.1.16

Ministerstwo Edukacji i Nauki (2022). Podsumowanie roku szkolnego 2020/2021. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/nauka/podsumowanie-roku-szkolnego-20202021

Podstawa programowa (2018). Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. 2018, poz. 467).

Polański, E. (red.). (2002). Nowy słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji. Warszawa: PWN.

Polański, E. (red.). (2016). Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji. Warszawa: PWN.

Polański, E., Jakubowicz, A., Dyka, F. (1996). Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela. Łódź: Wydawnictwo JUKA.

Rodzoś, J. (2009). Słowo w podręczniku szkolnym. W: J. Rodzoś, P. Wojtanowicz (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego (s. 27–77). Lublin: Lubelski Oddział PTG, Pracownia Dydaktyki Geografii INoZ UMCS.

Tokarski, J. (1979). Traktat o ortografii polskiej. Warszawa: WSiP.

www1: On-line. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/szukaj/on-line.html

www2: Online. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/szukaj/online.html

Zdunkiewicz-Jedynak, D. (2014). Remediacja użytkowych gatunków wypowiedzi. Casus: podręcznik. W: I. Blumental, A. Piasecka (red.), W kręgu zagadnień semantyki i stylistyki tekstu (s. 357–364). Łódź: Wydawnictwo UŁ. DOI: 10.18778/7969-416-7.37

Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE). (2024a). O projekcie. Pobrane z: https://zpe.gov.pl/a/o-projekcie/D6MuKYnlK

Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE). (2024b). Regulamin korzystania ze Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Pobrane z: https://zpe.gov.pl/a/regulamin/D165C4tTy

Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE). (2024c). Wyszukiwarka do zapytania: Ortografia. Pobrane z: https://zpe.gov.pl/szukaj?query=ortografia&stage=E4&subject=J%C4%99zyk+polski+LICEUM/TECHNIKUM




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.171-184
Date of publication: 2024-10-24 23:37:48
Date of submission: 2023-11-27 09:58:12


Statistics


Total abstract view - 9
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.