Praca oczami etyka. Perspektywa personalistyczna

Andrzej Szostek

Аннотация


Autor, wychodząc od definicji pracy jako działalności zarobkowej, sięga do korzeni pojęcia głębszych niż jej zarobkowy wymiar, przyjmuje za punkt wyjścia perspektywę personalistyczną, szerszą niż chrześcijańska, i stawia pytanie: „Czy i czym praca umacnia i buduje człowieka w jego osobowym człowieczeństwie, czym zaś go może pomniejszać, blokując jego osobowy rozwój?” Odpowiedzi szuka w przekazie biblijnym i antropologii pracy proponowanej przez Jana Pawła II. Przypomina personalistyczny (idealny) model ludzkiej pracy przedstawiony w Księdze Rodzaju i cztery zawarte w nim prawdy-postulaty: by zobowiązanie do „czynienia sobie ziemi poddaną”, czyli kontynuowania „dzieła tworzenia”, nie prowadziło do degradacji środowiska; by uprawiając „ogród Eden”, harmonijnie łączyć technikę z naturą; by misja panowania nad światem służyła rozwojowi samego człowieka i po czwarte, by praca budowała więzi międzyludzkie.

W drugiej części artykułu autor omawia niektóre współczesne realne trudności i wyzwania związane z etosem pracy: skłonność do sprowadzania wartości pracy wyłącznie do jej ekonomicznych efektów (błąd kapitalistycznego ekonomizmu kontynuowany dziś w ramach procesu globalizacji); bezrobocie wynikające z postępu naukowo-technicznego i zastępowania człowieka przez roboty, grożące niedającym się zaakceptować wykluczaniem bezrobotnych ze wspólnoty ludzkiej.


Ключевые слова


etyka pracy; biblijny model pracy; personalistyczna koncepcja pracy Jana Pawła II; błąd ekonomizmu w traktowaniu pracy; rodzaje pracy ze względu na jej efekty; bezrobocie

Полный текст:

PDF (Język Polski)

Литература


Czerny Mirosław, 2005, Globalizacja a rozwój, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dylus Aniela, 2001, Globalny rynek i jego granice, Warszawa: Centrum im. Adama Smitha.

Dylus Aniela, 2005, Globalizacja. Refleksje etyczne, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Jan Paweł II, 1981, Encyklika Laborem exercens, Rzym.

Jan Paweł II, 1986, Mężczyzna i niewiasta stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Libreria Editrice Vaticana.

Owidiusz, Metamorphoseon Libri, 1, 89.

Papież Franciszek, 2015, Encyklika Laudato si, Rzym.

Piasecki Ryszard, 2003, Rozwój gospodarczy a globalizacja: ekonomia rozwoju w zderzeniu z rzeczywistością, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Strzeszewski Czesław, 2003, Katolicka nauka społeczna, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Szostek Andrzej, 1995, Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Szostek Andrzej, 2014, Śladami myśli Świętego. Osoba ludzka pasja Jana Pawła II, Lublin: Instytut Jana Pawła II KUL.

Weber Max, 1994, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, przeł. Jan Miziński, Lublin: Test.

Wojtyła Karol, 1969, Osoba i czyn, Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/et.2015.27.103
Date of publication: 2015-09-07 11:04:52
Date of submission: 2015-08-25 11:46:42


статистика


Видимость рефератов - 889
загрузки (из 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 910

показатели



Ссылки

  • На текущий момент ссылки отсутствуют.


(c) 2015 Andrzej Szostek

Лицензия Creative Commons
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.