Rola i znaczenie mediów elektronicznych we współczesnej dydaktyce historii doktryn polityczno-prawnych

Marcin Niemczyk

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest przedstawienie i analiza tych aspektów kształcenia akademickiego, które są związane z wykorzystywaniem w dydaktyce narzędzi, jakie pojawiły się wraz z rozwojem mediów elektronicznych. Dla przykładowego zobrazowania przedmiotowych treści zaprezentowano i przeanalizowano także wyniki przeprowadzonych specjalnie w tym celu badań ankietowych studentów. Postulowana polimetodyczność w realizacji dydaktyki historii doktryn polityczno-prawnych może stanowić szansę na ponowne ukazanie przydatności przedmiotów historycznych w procesie kształcenia przyszłych prawników. Wystrzegając się traktowania e-learningu jedynie jako sposobu na podniesienie atrakcyjności prowadzonych zajęć, należy traktować go jako mechanizm wspomagający tradycyjny proces kształcenia. Proces, który powinien być oparty na bezpośrednim kontakcie nauczycieli akademickich ze studentami.


Słowa kluczowe


historia doktryn polityczno-prawnych; dydaktyka; e-learning; efekty kształcenia; media elektroniczne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bakalarz T., Twórczość pracowników naukowych. Regulacja prawna, Warszawa 2015.

Baron-Polańczyk E., Komputerowe wspomaganie dydaktyki, Zielona Góra 2009.

Barta J., Fajgielski P., Markiewicz R., Ochrona danych osobowych. Komentarz, Warszawa 2015.

Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2014.

Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002.

Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Warszawa 2012.

Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, Warszawa 2008.

Boczkowski A., Proces boloński jako ideologia edukacyjna strategii lizbońskiej, [w:] Proces boloński. Ideologia i praktyka edukacyjna, red. A. Buchner-Jeziorska, A. Dziedziczak-Foltyn, Łódź 2010.

Cieślik J., E-learning, blended learning – wyzwania techniczne, organizacyjne czy bardziej kulturowe?, „E-mentor” 2006, z. 4.

Czarnecka A., Co mają wspólnego House of Cards i Machiavelli? O pożytkach z wizualizacji problemu filozoficznego w nauczaniu historii idei, „Czasopismo Prawno-Historyczne” 2015, z. 1.

Dąbrowski M., E-learning w szkolnictwie wyższym, „Studia Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu” 2013, z. 3.

Drozd A., Ustawa o ochronie danych osobowych. Komentarz, wzory pism i przepisy, Warszawa 2006.

Gnitecka A., Formy interaktywności we współczesnej edukacji, Poznań 2006.

Hojnacki L., Pokolenie m-learningu – nowe wyzwanie dla szkoły, „E-mentor” 2006, z. 1.

Hyla M., Przewodnik po e-learningu, Kraków 2009.

Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Toruń 2003.

Kokowski M., Uniwersytet nowego humanizmu, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 2015, z. 1.

Kostecki R., E-learning w praktyce uczelni wyższej – studium przypadku, „E-mentor” 2004, z. 1.

Krakowski K., Leśniewski Z., Metody rozproszone w dydaktyce, Warszawa 2014.

Krok M., E-learning z perspektywy ochrony praw autorskich, www.e-edukacja.net/_referaty/21_e-edukacja.pdf [data dostępu: 17.02.2016].

Kubiak M.J., Próba stworzenia uniwersalnej definicji kształcenia na odległość, http://grouper.ieee.org/groups/lttf/we/a031.html [data dostępu: 17.02.2016].

Kuźmicz K., E-learning. Kultura studiowania w przestrzeni sieci, Sopot 2015.

Lubina E., Zmiany funkcji nauczyciela w nauczaniu na odległość, „E-mentor” 2004, z. 4.

Majewska K., Komputerowy system egzaminowania, „E-mentor” 2015, z. 1.

Marciniak J., Inteligentne systemy e-learningowe wykorzystujące ontologie typu wordnet, Poznań 2015.

Mazurek T., Vrsecka M., E-learning in Practice, [w:] Use of E-learning in the Developing of the Key Competence, ed. E. Smyrnova-Trybulska, Katowice 2011.

McCracken H., Furthering Connected Teaching and Learning Through the Use of Virtual Learning Communities, „E-mentor” 2006, z. 5.

Moore M., Kearsley G., Distance Education: A Systems View of Online Learning, Wadsworth 2012.

Nicholson P., A History of E-Learning: Echoes of the Pioneers, [w:] Computers and Education. E-Learning, From Theory to Practice, eds. B. Fernández-Manjón, J.M. Sánchez-Pérez, J.A. Gómez-Pulido, M.A. Vega-Rodríguez, J. Bravo-Rodríguez, Dordrecht 2007.

Olejarz-Mieszaniec E., Strukturalizacja wiedzy w adaptacyjnym procesie komputerowego wspomagania kontroli dydaktycznej, „E-mentor” 2015, z. 3.

Orzeszko P., Komentarz do art. 164 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, System Informacji Prawnej LexPolonica.

Osiński Z., E-learning na studiach dziennych – wnioski z eksperymentu, „E-mentor” 2004, z. 4.

Penkowska G., Komputery w edukacji. Od przedmiotu do metody kształcenia, Gdańsk 2009.

Penkowska G., Meandry e-learningu, Warszawa 2010.

Plebańska E., E-learning. Tajniki edukacji na odległość, Warszawa 2011.

Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, red. D. Flisak, Warszawa 2015.

Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz, red. W. Sanetra, M. Wierzbowski, Warszawa 2013.

Rogulska A., Media globalne – media lokalne. Zagadnienia z obszaru pedagogiki medialnej i edukacji regionalnej, Kraków 2012.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 622).

Rozporządzenie z dnia 25 września 2007 r. w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione, aby zajęcia dydaktyczne na studiach mogły być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz.U. z 2007 r., nr 188, poz. 1347 z późn. zm.).

Siemińska-Łosko A., E-learning Platform as a Supplementary Form in Teaching Students and Their Integrative Environment – in Theory and Practice, [w:] Young People’s Digital Everyday Life and Education. New Forms of Self-formation, Learning and Digital Literacy, eds. E. Bratland, D. Siemieniecka, Toruń 2012.

Sokołowska D., Prawo twórcy do wynagrodzenia w prawie autorskim, Poznań 2013.

Stecyk A., Wartość systemów e-learningowych w podmiotach edukacyjnych, Warszawa 2013.

Szabłowski S., E-learning dla nauczycieli, Rzeszów 2009.

Tanaś M., Kształcenie komplementarne na poziomie akademickim – kontekst dydaktyczny i informatyczny, „Heteroglossia. Studia kulturoznawczo-filologiczne” 2011, z. 1.

Tuzun H., Metodyka kształcenia online, „E-mentor” 2004, z. 2.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2156 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2006 r., nr 90, poz. 631 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2135).

Ustawa z dnia z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 572 z późn. zm.).

Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2014.

Woźniak J., E-learning w biznesie i edukacji, Warszawa 2009.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/g.2016.63.1.153
Data publikacji: 2016-09-22 08:24:45
Data złożenia artykułu: 2016-02-17 23:15:58


Statystyki


Widoczność abstraktów - 530
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1210

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2016 Marcin Niemczyk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.