Kilka uwag o nauczaniu społecznym papieża Franciszka

Mirosław Sadowski

Streszczenie w języku polskim


Według autora artykułu papież Franciszek, tak jak jego poprzednicy, za fundament nauczania społecznego uważa idee dignitas humana i bonum commune. To właśnie dzięki temu, że ludzie posiadają niezbywalną godność, przysługują im prawa człowieka. Papież odrzuca ideologię marksistowską i apeluje o chrześcijańskie rozumienie własności prywatnej. Silny nacisk kładzie na ochronę środowiska naturalnego i wzywa do stosowania opcji preferencyjnej na rzecz ubogich. Opowiada się też za tradycyjnym, katolickim rozumieniem rodziny jako związku mężczyzny i kobiety oraz akceptuje istniejące pomiędzy nimi różnice. W oparciu o powyższe zasadna jest teza, że nauczanie społeczne papieża Franciszka nie odbiega zasadniczo od nauczania jego poprzedników.


Słowa kluczowe


papieskie nauczanie społeczne; papież Franciszek; godność człowieka; dobro wspólne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Al-Maghribi R., Czy Koran jest słowem Bożym? Świadectwo nawrócenia muzułmanina, Poznań 2011.

Crolly H., Bergoglio studierte einst in Frankfurt am Main, www.welt.de/politik/deutschland/article114452124/Bergoglio-studierte-einst-in-Frankfurt-am-Main.html [dostęp: 4.04.2018].

Curran Ch.E., The Moral Theology of Pope John Paul II, Washington 2006.

Franciszek (papież), Wolton D., Otwieranie drzwi. Rozmowy o Kościele i świecie, Kraków 2018.

Hellemans S., Is There a Future for Catholic Social Teaching after the Waning of Ultramontane Mass Catholicism?, [w:] Catholic Social Thought: Twilight or Renaissance?, ed. J. Boswell, F.P. McHugh, J. Verstraeten, Paris 2000.

Himes K.R. OFM, Responses to 101 Questions on Catholic Social Teaching, New York 2001.

Hornsby-Smith M.P., An Introduction to Catholic Social Thought, Cambridge 2010.

Joyce M.S., The Voluntary Society and the Moral Order, [w:] A New Worldly Order: John Paul II and Human Freedom, ed. G. Weigel, Washington 1992.

Lehmkühler K., Inhabitatio: die Einwohnung Gottes im Menschen, Göttingen 2004.

Paolucci G., Eid C., Islam. Sto pytań. Odpowiada Samir Khalil Samir, Warszawa 2004.

Papież Pius XII, Con sempre nova freschezza – krucjata społeczna, orędzie na Boże Narodzenie, 24 grudnia 1942 r., https://ekai.pl/dokumenty/oredzie-na-boze-narodzenie-1942 [dostęp: 17.05.2019].

Papież skrytykował marksizm, http://niezalezna.pl/224416-papiez-skrytykowal-marksizm [dostęp: 6.05.2018].

Sadowski M., Godność człowieka i dobro wspólne w papieskim nauczaniu społecznym (1878–2005), Wrocław 2010.

Sadowski M., Islam. Religia i prawo, Warszawa 2017.

Sadowski M., Państwo w doktrynie papieża Leona XIII, Wrocław 2002.

Salsich P.W. Jr., Toward a Property Ethic of Stewardship: A Religious Perspective, [w:] Property and Values: Alternatives to Public and Private Ownership, eds. Ch.C. Geisler, G. Dansker, Washington 2000.

Scola A., Osoba ludzka. Antropologia teologiczna, Poznań 2005.

Sedgwick P.H., The Market Economy and Christian Ethics, Cambridge–New York 1999.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/g.2019.66.1.351-362
Data publikacji: 2019-07-17 08:29:44
Data złożenia artykułu: 2018-05-14 10:08:39


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1374
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1944

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2019 Mirosław Sadowski

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.