Promocja i intensyfikacja komunikacji interpersonalnej bezpośredniej rodzic – dziecko, nauczyciel – uczeń w świecie technokracji i osaczania kapitałem materialnym.
Streszczenie w języku polskim
Reizacja człowieka (łac. res – rzecz), szczególnie dziecka, czyli osaczanie na ogromną skalę światem materialnym, w tym szczególnie gadżetami medialnymi, to aktualnie jeden z największych problemów psychologicznych i pedagogicznych i zarazem jedno z największych wyzwań.
Świat rzeczy to także piękny świat, dziś także świat multimediów, które bardzo pomagają w codziennym życiu, szczególnie w kontekście pandemii, ale równocześnie wszystko to wymaga wielkiej mądrości, aby nie zniszczyć świata bezcennych relacji międzyludzkich, interpersonalnych – międzyosobowych, bezpośrednich, face to face, bliskości, które są szczególnie ważne i bezcenne dla prawidłowego rozwoju dziecka i każdego człowieka, zawsze i wszędzie.
Celem niniejszych badań jest zwrócenie uwagi na powyższy problem i szczególna mobilizacja do promowania i wzmacniania super ważnych i bezwzględnie koniecznych relacji interpersonalnych bezpośrednich, których zauważa się poważny deficyt. W tej kwestii wydaje się, że iż badania są ciągle konieczne. Wielu nauczycieli z moich osobistych rozmów i wywiadów potwierdza potężny deficyt wiedzy o komunikacji interpersonalnej wśród rodziców a także trudność z jej asymilacją w życiu codziennym, z powodu między innymi tempa życia i przeniesienia komunikacji w komunikację zapośredniczoną medialnie. Promowanie i permanentny trening komunikacji interpersonalnej od najmłodszych lat przez rodziców i nauczycieli z dziećmi i uczniami, a także między sobą to nadzieja na uratowanie esencji człowieczeństwa i społeczeństwa.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bartnik, Cz. (2000). Personalizm. Lublin: „O.K.” Tomasz Wiater.
Gergen, K. (2009). Nasycone Ja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Impuls.
Morreale, S.P., Spitzberg, B.H., Barge, J.K. (2008). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Olbrycht, K. (2019). Edukacja kulturalna jako edukacja do wzrastania w człowieczeństwie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Patzlaff, R. (2008). Zastygłe spojrzenie. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”.
Small, G., Vorgan, G. (2011). iMózg. Poznań: Wyd. Vesper.
Szmyd, J. (2015). Zagrożone człowieczeństwo. Katowice: Stowarzyszenie
Thesaurus Silaesie – Skarb Śląski.
Spitzer, M. (2016). Cyberchoroby. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Steward, J. Red. (2002). Mosty zamiast murów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szewczyk, W. (1998). Rozumieć siebie i innych. Tarnów: Wydawnictwo Biblos.
Tanaś, M. (2007). Wychowanie a media. W: Siemieniecki, B. Pedagogika medialna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Toffler, A. (1998). Szok przyszłości. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.1.41-53
Data publikacji: 2021-04-16 14:27:01
Data złożenia artykułu: 2020-11-12 13:22:09
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2021 Janusz Miąso
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.