Zdalne nauczanie jako trudne doświadczenie życiowe dzieci, rodziców i nauczycieli

Bożena Matyjas

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Zdalne nauczanie to trudne, wręcz traumatyczne doświadczenie dzieci/uczniów, które objęło wszystkie aspekty i sfery ich funkcjonowania: naukę, zdrowie, czas wolny, kontakty społeczne, rówieśnicze. To także trudne doświadczenie życiowe dla rodziców i nauczycieli. Artykuł ma charakter teoretyczno-analityczny.

Cel badań: Celem artykułu jest przedstawienie zdalnego nauczania jako trudnej sytuacji życiowej dla dzieci/uczniów, rodziców i nauczycieli.

Stan wiedzy: Zdalne nauczanie wpłynęło na kondycję psychofizyczną uczniów, czego przejawami były/są: smutek, przygnębienie, depresja, samobójstwa, nadmierne spożywanie różnego typu używek. Próba opisu sytuacji, w jakich znaleźli się uczniowie, stanowi podstawę do przedstawienia różnych form ich wsparcia – tych o charakterze systemowym (rządowym), ale i pozarządowym, w tym np. różnego typu fundacji, stowarzyszeń, których celem statutowym jest pomoc dzieciom w trudnych sytuacjach, w jakich znaleźli się w trakcie i po pandemii. Pomoc i wsparcie dotyczy także rodziców i nauczycieli.

Podsumowanie: W artykule zostały przedstawione propozycje wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla dzieci, ale także rodziców i nauczycieli, które są niezbędne dla dalszego rozwoju psychofizycznego dzieci i ich edukacji.

Słowa kluczowe: zdalne nauczanie, dzieci, rodzice, nauczyciele, pomoc i wsparcie psychologiczno-pedagogiczne.


Słowa kluczowe


zdalne nauczanie, czas pandemii koronawirusa, negatywne skutki e-edukacji dla dzieci, wsparcie psychofizyczne dzieci, pomc i wsparcie psychologiczno – pedagogiczne.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Adrjan, B., Koterwas, A. (2021). Nauczycielskie koncepcje rodzica i ucznia klas początkowych w kontekście edukacji zdalnej. Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze, 7, 15-28. http://doi.org/10.5604/01.3001.0015.2555

Babuchowski, Sz. (2021). Szkoła na ekranie. Gość Niedzielny, 3.

Babuchowski, Sz. (2021). Zdalnie niedouczeni? Gość Niedzielny, 7.

Scelina, I. (2022). Bardzo zdalni uczniowie. [Wywiad, rozmowę przeprowadził M. Jakimowicz]. Gość Niedzielny, 7.

Całek, G. (2020). Rodzice o koronaedukacji – wnioski z ankiety. Pobrane 11, Marca, 2022 z: https://grzegorzcalek.pl/wp-content/uploads/2020/09/Rodzice-o-koronaedukacji-–-wnioski-z-ankiety-–-Grzegorz-Calek.pdf, https://www.academia.edu/44015438/Rodzice_o_koronaedukacji_wnioski_z_ankiety

Chomicka – Bosy, A., Florkiewicz – Borkowska, M., Jaworski, K., Jędryczko, A., Kędzia, G. (2020). Edukacja zdalna. Materiały dla liderów i liderek. Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.

Forma, P. (2021, December, 26) Zmiany w funkcjonowaniu uczniów w okresie pandemii w opiniach respondentów Programu Wsparcia Psychologiczno – Pedagogicznego. Spostrzeżenia po diagnozie. Raport z badań przeprowadzonych wśród dzieci, młodzieży i rodziców. [Paper presentation]. Conference organised by the Świętokrzyskie education authority in Kielce, Poland.

Gajderowicz, T., Jakubowski, M. (2020). Cyfrowe wyzwania stojące przed polską edukacją. Polski Instytut Ekonomiczny.

Kuźmicz, K. (2012). E – edukacja jest wszędzie – rozważania dotyczące istoty i zastosowania technologii mobilnych w kształceniu zdalnym. W A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko (Red.), Język @ multimedia: dialog – konflikt (s. 129–140). Wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Łosiewicz, D. (2022), Dzieci i młodzież w kryzysie. Sieci, 5(479).

Makaruk, K, Włodarczyk, J., Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Pobrane, 12, Marca, 2022 z: Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf

Nauczanie zdalne – korzyści i zagrożenia. Ewaluacja wewnętrzna, rok szkolny 2020/2021 (2020/2021). Szkoła Podstawowa Nr 92 im. Jana Brzechwy w Warszawie. Pobrane, 1, Marca, 2022 z: https://cloud5h.edupage.org/cloud/Ewaluacja_-_Nauczanie_zdalne_-_korzysci_i_zagrozenia_.pdf?z%3AcJ%2Bbmt%2Fi%2BD97%2FR7PBLaMYoRd3B4Y2vDaFCLdpNSarbyEMIeJ594JP7%2BgbSxN

Pauluk, D. (2021). Pandemia COVID 19 i (nie)wykorzystany potencjał edukacyjny. Horyzonty wychowania, 20(53), 39-48. http://doi.org/10.35765/hw.1963

Pikuła, N. G., Jagielska, K., Łukasik, J. M. (Red.). (2020). Wyzwania dla edukacji w systemie pandemii COVID -19. Wydawnictwo „Scriptum”.

Plebańska, M., Szyller, A., Sieńczewska, M. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID -19. Raport z badania, czerwiec 2020. Pobrane, 12, Marca, 2022 z: https://files.librus.pl/articles/00pic/20/07/09/librus/a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf

Ptaszek, G., Stużna, G., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pyżalski, J. (red.). (2020). Edukacja w czasie pandemii wirusa COVID -19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Wyd. EduAkcja.

Rożek, T. (2021). Szkoła w ciągłym kryzysie. Gość Niedzielny, 34.

Sander, A. (2021). Generacja koronawirusa, czyli sytuacja życiowa niemieckich rodzin w okresie pandemii. Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze, 9(73) – 84. http://doi.org/10.5604/01.3001.0015.5793




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.3.51-66
Data publikacji: 2022-12-07 21:18:56
Data złożenia artykułu: 2022-04-20 09:17:32


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1492
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1557

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Bożena Matyjas

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.