Wychowanie w ujęciu Profesora Mieczysława Łobockiego oraz kierunki zainteresowań badawczych pracowników Katedry Teorii Wychowania UMCS – jubileusz pięćdziesięciolecia

Teresa Zubrzycka-Maciąg, Danuta Wosik-Kawala

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Wychowanie dzieci i młodzieży to inwestycja w przyszłość społeczeństw i świata. Zgodnie z poglądami Profesora Mieczysława Łobockiego, pierwszego kierownika Zakładu Teorii Wychowania UMCS w Lublinie, celem wychowania powinno być wspieranie wychowanków w rozwoju z poszanowaniem ich godności osobistej, liczeniem się z ich emocjami i potrzebami, a także zapewnieniem im prawa do poczucia wolności oraz brania odpowiedzialności za swoje postępowanie.

Cel badań: Artykuł ma charakter przeglądowy. Jego celem jest ukazanie, w jaki sposób idea wychowania głoszona przez Profesora Mieczysława Łobockiego jest rozwijana, po 50 latach działalności Katedry Teorii Wychowania, w pracach badawczych jej obecnych pracowników. Stan badań: Myślą przewodnią idei wychowania Profesora Łobockiego jest jego głębokie przekonanie, że każdy wychowanek, tak samo jak każdy dorosły człowiek, zasługuje na miano osoby ludzkiej z wszystkimi przysługującymi jej prawami. Tę myśl starają się rozwijać pracownicy Katedry Teorii Wychowania, podejmując badania związane z procesem wychowania.

Podsumowanie: Mimo różnych kierunków prac badawczych podejmowanych w Katedrze najważniejsze jest to, by nie stracić z oczu wartości nadrzędnej, jaką jest poszanowanie godności osobistej dzieci i młodzieży.


Słowa kluczowe


wychowanie, Mieczysław Łobocki, podmiotowość dziecka

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Barabas M. (2021a). Parentyfikacja w rodzinach doświadczających przemocy. Lubelski Rocznik Pedagogiczny Vol 40, No 3(2021), 219-233.

Barabas M., (2021b). Kompetencje nauczyciela w zakresie profilaktyki w szkole. W A. Karpińska, M. Zińczuk, K. Kowalczuk (Red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej (s. 239-250). Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku.

Barabas, M. (2016). Interwencja kryzysowa w pracy pedagoga szkolnego. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXV (1), 197-210.

Dudak, A. (2012). Opieka naprzemienna jako nowa forma funkcjonowania rodziny po rozwodzie. W M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio (Red.), Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna (s. 285-295). Wyd. TN KUL.

Dudak, A. (2017). Obraz ojca w zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Pedagogika Społeczna, 2(64), 117-134.

Dudak, A. (2021). Wybrane formy wsparcia mężczyzn realizujących się w roli zaangażowanych ojców. W M. Piorunek, J. Nawój-Połoczańska, A. Skowrońska-Pućka (Red.), Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego (s. 119-132). Wyd. UAM.

Grabowiec, A., Wosik-Kawala, D. (2013). Techniki projekcyjne w pracy pedagoga. W V. Korim, R. Uździcki (Red.), Szkoła w perspektywie jej realnych przeobrażeń, Zarządzanie-Kompetencje-Kreatywność (s. 176-186). Wyd. Adam Marszałek.

Kalinowska-Witek, B. (2009). Rola doradcy zawodu w planowaniu kariery zawodowej. Studium Vilnese A, 6, 84-88.

Kalinowska-Witek, B. (2010). Oczekiwania młodzieży wobec doradcy zawodu. W W. Duda, G. Wieczorek, D. Kukla (Red.), Tendencje i wyzwania poradnictwa zawodowego (s. 207-216). Wyd. Akademii im. J. Długosza.

Kalinowska-Witek, B. (2011). Diagnoza i terapia ucznia dyslektycznego. W D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg (Red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela (s. 13-26). Wyd. Impuls.

Klimek, L. (2011). Wychowawca „dobry” i wychowawca „zły” w opinii wychowanków. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 2, 17-21.

Klimek, L. (2021). Obraz matki i obraz ojca w percepcji młodzieży przebywającej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, t. XXXX, 157-174.

Klimkowska, K. (2010). Funkcjonowanie społeczne młodzieży akademickiej. Wyd. UMCS.

Klimkowska, K. (2016). Wspieranie młodzieży akademickiej w dojrzewaniu do dorosłości. Kultura i Wartości,18, 69-86.

Klimkowska, K. (2018). Zastosowanie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach we wzmacnianiu stanu Ja-Dorosłego. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 7, 85-98.

Lewandowska-Kidoń, T., Kalinowska-Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wyd. UMCS.

Lewandowska-Kidoń, T., Wosik-Kawala, D. (2015). Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wyd. Impuls. Wydanie II Uzupełnione i poprawione.

Łobocki, M. (1975). Współudział uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Wyd. WSiP.

Łobocki, M. (1992a). Warunki skuteczności wychowania w świetle psychologii humanistycznej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 97-101.

Łobocki, M. (1992b). O celach i zadaniach wychowania w dobie dzisiejszej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 7, 276-277.

Łobocki, M. (1994). Wychowanie w świetle psychologii humanistycznej. W M. Łobocki (Red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie. (s. 13-24). Wyd. UMCS.

Łobocki, M. (1995). Niektóre warunki skutecznego wychowania. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 7–10.

Łobocki, M. (1998). Czynniki warunkujące skuteczność pracy wychowawczej. W M. Łobocki (Red.), Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą (15-29). Wyd. UMCS.

Łobocki, M. (1999). ABC wychowania. Wyd. UMCS. Wydanie II.

Łobocki, M. (2004a). Altruizm a wychowanie. Wyd. UMCS.

Łobocki, M. (2004b). Wybrane problemy wychowania nadal aktualne. Wyd. UMCS.

Łobocki, M. (2007). Teoria wychowania w zarysie. Wyd. Impuls.

Łobocki, M. (2008). Wychowanie moralne w zarysie. Wyd. Impuls.

Łobocki, M. (2009). W trosce o wychowanie w szkole. Wyd. Impuls.

Majchrowska, E., Zubrzycka-Maciąg, T. (2016). Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w Edukacji. Rozwiązania, 2, 24-29.

Okrasa, M. (2010). Zakład Teorii Wychowania. W J. Kirenko, M. Samujło, W. Bobrowicz, (Red.), Instytut Pedagogiki UMCS wczoraj i dziś. Wyd. UMCS.

Wojciechowska-Charlak, B. (2007). Publikacje prof. dr hab. Mieczysława Łobockiego i inne Jego osiągnięcia naukowe w latach 1957–2007. Wyd. Print.

Wojciechowska-Charlak, B., Zubrzycka-Maciąg, T. (Red.). (2013). Profesor Mieczysław Łobocki. Pedagog, teoretyk wychowania, humanista. Wyd. UMCS.

Wołk, K. (2018). Wychowawczo-opiekuńcza funkcja świetlicy szkolnej – wyzwania i zagrożenia. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39 (2), 169-179.

Wołk, K. (2019). Odpowiedzialne rodzicielstwo w kontekście zmiany społecznej. Roczniki Pedagogiczne,11(4), 109-121.

Wosik-Kawala, D. (2007). Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum. Wyd. UMCS.

Wosik-Kawala, D. (2013). Rozwijanie kompetencji emocjonalnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wyd. UMCS.

Wosik-Kawala, D. (2016). Wychowanie ku wartościom w edukacji szkolnej. Studium Vilnense A, 13, 194-197.

Wosik-Kawala, D. (2018a). Uwarunkowania skuteczności wychowania – implikacje pedagogiczne. Studium Vilnense A, 15, 38-42.

Wosik-Kawala, D. (2018b). Uwarunkowania skuteczności wychowania w środowisku szkolnym. Annales Universitatis Mariae Curie – Skłodowska Sectio J, XXXI, 3, 9-21.

Wosik-Kawala, D. (Red.). (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze. Wyd. UMCS. Wydanie II.

Wosik-Kawala, D., Sarzyńska-Mazurek, E. (2017). Wartość pracy w percepcji młodzieży stojącej u progu kariery zawodowej. Wyd. UMCS.

Wosik-Kawala, D., Zubrzycka-Maciąg, T. (2011b). Znaczenie wartości w wychowaniu. W J. Kirenko, D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg (Red.), Wychowanie wobec wyzwań współczesności (s. 29-46). Wyd. UMCS.

Wosik-Kawala, D., Zubrzycka-Maciąg, T. (Red.). (2011a). Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Wyd. Impuls.

Wrótniak, J. (2018a). Poczucie samotności uczniów szkoły wiejskiej. Edukacja-Technika-Informatyka, 3 (25), 281-286.

Wrótniak, J. (2018b). Poczucie samotności młodzieży w dobie portali społecznościowych. Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze, 8, 51-59.

Wrótniak, J. (2020a). Doświadczanie samotności przez młodych dorosłych. Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze, 5, 68-79.

Wrótniak, J. (2020b). Samotność młodych ludzi w opinii studentów. Horyzonty Wychowania. W trosce o człowieka, T. 19, 52, 93-104.

Zubrzycka-Maciąg, T. (2015). Szacunek – wartość zaniechana w pedagogice. W W. Furmanek, A. Długosz (Red.), Wartości w pedagogice. Urzeczywistnianie wartości (115-130).Wyd. UR.

Zubrzycka-Maciąg, T. (2016). Uwarunkowania efektywności oddziaływań wychowawczych nauczyciela. W T. Zubrzycka-Maciąg (Red.), Wychowanie w praktyce szkolnej. Scenariusze godzin wychowawczych (s. 11-21). Wyd. Difin.

Zubrzycka-Maciąg, T. (2017). Wychowanie moralne we współczesnej szkole. W J. Górniewicz (Red.), Edukacja – w stronę kluczowych wartości (s. 9-20).Wyd. Centrum Badań Społecznych UWM.

Zubrzycka-Maciąg, T. (2018a). Z teorii i praktyki wychowania moralnego w szkole. Roczniki Teologiczne, Tom LXV, 11, 149-162.

Zubrzycka-Maciąg, T. (2018b). Uczeń jako podmiot/przedmiot oddziaływań pedagogicznych we współczesnej szkole. Edukacja-Technika-Informatyka, 3(25), 159-164.

Zubrzycka-Maciąg, T. (2019a). Dylematy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w urzeczywistnianiu wartości moralnych. Edukacja-Technika-Informatyka, 2(28), 57-62.

Zubrzycka-Maciąg, T. (2019c). Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w doskonaleniu zawodowym nauczycieli. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1(104), 144-153.

Zubrzycka-Maciąg, T. (2020). Rola rodziców w rozwijaniu podmiotowości dzieci. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 70-80.

Zubrzycka-Maciąg, T. (2021). Zastosowanie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy wychowawczej nauczyciela. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 38-48.

Zubrzycka-Maciąg, T. (2011). Trening asertywności w kształceniu pedagogicznym. Wyd. UMCS.

Zubrzycka-Maciąg, T. (2013). Rozwijanie asertywności u uczniów. W D. Wosik-Kawala, T.

Zubrzycka-Maciąg (Red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela (s. 143-164).Wyd. Impuls.

Zubrzycka-Maciąg, T.(2019b). Rola nauczyciela w rozwijaniu podmiotowości uczniów. Edukacja-Technika-Informatyka, 3(29), 146-151.

Zubrzycka-Maciąg, T., Wojciechowska-Charlak, B. (2016). Życie i poglądy pedagogiczne Profesora Mieczysława Łobockiego. Roczniki Teologiczne, Tom LXIII, z. 11, 177-189.

Zubrzycka-Maciąg, T., Wosik-Kawala, D. (2015). Wychowanie w szkole – wskazówki dla nauczycieli. Wyd. UMCS. Wydanie trzecie.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.3.179-194
Data publikacji: 2022-12-07 21:19:09
Data złożenia artykułu: 2022-05-31 11:34:07


Statystyki


Widoczność abstraktów - 2465
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 559

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Teresa Zubrzycka-Maciąg

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.