Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w trakcie edukacji zdalnej w świetle badań sondażowych rodziców

Maria Trzcińska-Król, Justyna Wiśniewska

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Edukacja na odległość uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi stanowiła duże wyzwanie dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Wiązała się z przezwyciężeniem wielu wyzwań i ograniczeń, związanych m.in.: z realizacją podstawy programowej, wyrównywania różnic pomiędzy uczniami, czy pracy opiekuńczo-wychowawczej szkoły oraz ścisłą współpracą pomiędzy rodzicami i nauczycielami.

Cel badań: Celem badań było poznanie opinii rodziców uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na temat edukacji zdalnej.

Metoda badań: W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, a użytą techniką badawczą była ankieta. Narzędziem badawczym był przygotowany elektroniczny kwestionariusz ankiety, który umożliwił zbieranie odpowiedzi od respondentów. Badanie trwało od czerwca do lipca 2021 roku.

Wyniki: Analiza zebranych danych pokazuje, że uczniowie posiadali dobre warunki lokalowe do pracy zdalnej. Głównymi problemami technicznymi z jakimi się zmagali były problemy z transmisją danych oraz z połączeniem internetowym. Z kolei głównymi problemami związanymi z nauką, były: trudności ze skupieniem uwagi na lekcji w trakcie zajęć on-line, spadek motywacji do nauki, zmęczenie wynikające z ciągłej pracy przy komputerze. Uczniowie o wyższych kompetencjach informatycznych i medialnych byli bardziej samodzielni w trakcie edukacji zdalnej.

Wnioski: Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są grupą bardzo zróżnicowaną i nie można przedstawić jednoznacznej oceny edukacji zdalnej. Z wypowiedzi rodziców wynika, iż w przypadku jednych był to czas trudny, czy wręcz stracony, dla innych czas kiedy mogli rozwinąć swoje umiejętności i wzmocnić swoje kompetencje akademickie.


Słowa kluczowe


edukacja zdalna, uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, COVID-19

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Aboud, Y. (2021). Challenges to gifted education in the Covid-19 pandemic about online learning in Saudi Arabia from the perspective of gifted students and parents. Journal of Gifted Education and Creativity, 8(1), 11–21.

Baum, A., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2021a). Działania instytucji i trenerów na rzecz rozwoju uzdolnień sportowych dzieci w czasie izolacji społecznej spowodowanej pandemią covid-19. Perspektywa rodzicielska. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, tom 39, nr 2, 49–67. http://doi.org/10.35765/hw.1967

Baum, A., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2021b). Oddziaływania rodzicielskie w rozwijaniu uzdolnień sportowych dzieci w czasie izolacji społecznej spowodowanej pandemią COVID-19. Horyzonty Wychowania, vol. 20, nr 53, 11–24. http://doi.org/10.35765/hw.1967

Buchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Edycja I. Centrum Cyfrowe. Pobrane 13, Maja, 2022 z: https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/

Buchner, A., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Edycja II. Centrum Cyfrowe. Pobrane 13, Maja, 2022 z: https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/

Guilbault, K. M., McCormick, K. M. (2022). Three Lessons Learned from Teaching Gifted Learners during the COVID-19 Pandemic. Pobrane 14, Maja, 2022 z: https://www.researchgate.net/publication/360525539_Three_Lessons_Learned_from_Teaching_Gifted_Learners_During_the_COVID-19_Pandemic/references.

Giza, T. (2011). Podstawy pracy z uczniem zdolnym. Wyd. Wszechnica Świętokrzyska.

Jaskulska, S., Jankowiak, B. (2020). Kształcenie na odległość w Polsce w czasie pandemii COVID-19. Raport. Wydział Studiów Edukacyjnych UAM. Pobrane 14, Maja, 2022 z: https://sites.google.com/view/ksztalcenie-pandemia-raport?fbclid=IwAR3zj12WPXRRaWUqq2YROjpnSDR8ak4ZQ5HDvIOUt6uSquEsS8SImQK2IbU.

Krakowiak, K. (2017). Wstęp. W K. Krakowiak (Red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży (s. 5–8). Wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Łukasiewicz-Wieleba, J. (2018). Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju zdolności dzieci w narracjach rodziców. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Łukasiewicz-Wieleba, J. (2020). Wars i Sawa na kwarantannie, czyli o wsparciu uczniów zdolnych w czasie kryzysowej edukacji zdalnej. Pobrane 13, Maja, 2022 z: https://edukacja.um.warszawa.pl/documents/66399/19839747/wars-i-sawa-w-kryzysowej-edukacji-zdalnej.pdf

/99c3ee80-562b-737a-7377-25113b786be2?t=1634497878013.

Łukasiewicz-Wieleba, J., Jabłońska, K. (2022). Doświadczenie kryzysowej edukacji zdalnej w opiniach nauczycieli uczniów zdolnych. W M. Romaniuk, M. Jabłonowska (Red.), Zdolności i twórczość. Koncepcje. Badania. Praktyka (w druku). Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. Naukowe PWN.

Olechowska, A. (2020). Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Plichta, P. (2020). Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania dla zdalnej edukacji – propozycje rozwiązań. W J. Pyżalski (Red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa Covid-19. Z dystansem o tym, co obecnie robimy jako nauczyciele (s. 70–80). Wyd. EduAkcja.

Trzcińska-Król, M. (2020). Students with special educational needs in distance learning during the COVID-19 pandemic – parents’ opinions. Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy, 29, 173–191. https://doi.org/10.14746/ikps.2020.29.08

Wiśniewska, J., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2021). Budowanie i wzmacnianie relacji w edukacji zdalnej przez nauczycieli młodszych klas szkoły podstawowej. e-mentor, 88, 37–46. https://doi.org/10.15219/em88.1501

Pachowicz, M. (2022). Edukacja i terapia osób z niepełnosprawnością w czasie pandemii COVID-19 na przykładzie Ośrodka Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego. Parezja 2/2020(14), 106–120. https://doi.org/10.15290/parezja.2020.14.09

Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańskie Wyd. Psychologiczne. Pobrane 13, Kwietnia, 2022 z: https://zdalnenauczanie.org

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. 2017 poz. 1591.

Stadheim, J., Johns, A., Mitchell, M., Smith, Ch. J. Braden, B. B., Matthews N. L. (2022). A qualitative examination of the impact of the COVID-19 pandemic on children and adolescents with autism and their parents. Research in Developmental Disabilities. Vol. 125. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2022.104232

Zasenko, V., Prokhorenko, L. (2022). Children with Special Educational Needs. Education During the Pandemic. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 35(1), 123–130. http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.1.123-130




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.211-227
Data publikacji: 2022-12-28 11:13:02
Data złożenia artykułu: 2022-07-11 22:39:22


Statystyki


Widoczność abstraktów - 295
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 182

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Maria Trzcińska-Król, Justyna Wiśniewska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.