Nowe podejście zawodowe dla osób opuszczających pieczę zastępczą: szkolenie „COACHING TO GO!”
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie: Rośnie liczba młodych ludzi, którzy mają ograniczony lub całkowity brak uczestnictwa w życiu społecznym. Charakterystyczny jest odsetek młodych bezdomnych, którzy mieli wcześniejszy kontakt instytucjonalny z pomocą społeczną dla młodzieży. W przypadku
tej grupy osób opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze świadczona pomoc może być uznana za nieadekwatną i nieskuteczną. Ich sytuację życiową i zdrowotną można określić jako niepewną.
Cel badań: Projekt badawczy ma na celu poprawę sytuacji osób porzucających opiekę z określonymi kierunkami rozwoju w zakresie ich zdrowia psychicznego i fizycznego, ich uczestnictwa w życiu społecznym i ogólnej kondycji życiowej. (Osoby porzucające opiekę dorastały
w placówkach pozarodzinnych / rodzinach zastępczych (zgodnie z §§ 27,2; 33–34 SGB VIII) i charakteryzują się jako młodzi ludzie, którzy opuszczają lub opuścili te publiczne instytucje opieki nad młodzieżą). Badanie jest finansowane przez Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych (BMBF) i przeprowadzane we współpracy z różnymi instytucjami praktycznymi, m.in. ośrodkami pomocy młodzieży, ośrodkami opieki nad osobami uzależnionymi i bezdomnymi, instytucjami edukacyjnymi i urzędami pracy.
Metoda badań: W badaniu zastosowano podejście mieszane, łączące metody jakościowe i ilościowe, zgodnie z komplementarnym typem projektu, a ich wyniki zostały połączone.
Wyniki: Osoby ze specyficznymi problemami i sytuacjami rozwojowymi porzucające opiekę wykazują znaczące nieciągłości w wychowaniu, borykają się z trudnościami, brakiem pozytywnej orientacji życiowej i relacji społecznych oraz charakteryzują się nierozwiązanymi zadaniami rozwojowymi i krytycznymi wydarzeniami życiowymi.
Wnioski: Zidentyfikowane psychospołeczne zaburzenia rozwojowe i stresory wymagają zwiększonej profesjonalnej opieki – lepszej oceny, zindywidualizowanego podejścia, szkoleń w zakresie pozyskiwania zasobów i promowania resilience – zarówno w ramach pomocy społecznej dla
młodzieży, jak i innych placówek wsparcia.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Annen, P. (2020). Agency auf der Straße. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-30762-2
Antonovsky, A. (1997). Salutogenese. Zur Entmystifizierung der Gesundheit. Tübingen:dgvt-Verlag.
Babor, T.F., Higgins-Biddle, J.C., Saunders, J.B., Monteiro, M.G. ( 2001) . AUDIT: The Alcohol Use Disorders Identification Test: Guidelines for Use in Primary Health Care. WHO.
Bartholomew, K., Horowitz, L.M. (1991). Attachment styles among young adults: a test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 226–244.
Beierle, S., Hoch, C. (2017). Straßenjugendliche in Deutschland – Forschungsergebnisse und Empfehlungen. Deutsches Jugendinstitut e. V. Halle.
Bernstein, D.P., Stein, J.A., Newcomb, M.D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T. et al. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child Abuse & Neglect, 27(2), 169–190.
Bundesministerium der Justiz. (2021). Bundesgesetzblatt Jahrgang 2021 Teil I Nr. 29, 9. Juni 2021. Bundesanzeiger Verlag.
Côté, S.M., Orri, M., Marttila, M., Ristikari, T. (2018). Out-of-home placement in early childhood and psychiatric diagnoses and criminal convictions in young adulthood: A population-based propensity score-matched study. The Lancet: Child and Adolescent Health, 2, 647–653. https://doi.org/10.1016/s2352-4642 (18)30207-4
Courtney, M.E., Charles, P., Okpych, N.J., Napolitano, L., Halsted, K. (2014). Findings from the California Youth Transitions to Adulthood Study (CalYOUTH): Conditions of Foster Youth at age 17. Chapin Hall at the University of Chicago.
d’Huart, D., Bürgin, D., Seker, S., Birkhölzer, M., Jenkel, N., Boonmann, C., Fegert, J., Schmid, M., Schmeck, K. (2022). Risikofaktoren für und Stabilität einer Persönlichkeitsstörung vom Jugendalter bis ins junge Erwachsenenalter in einer Hochrisikopopulation. Kindheit und Entwicklung, 31(1), 40. https://doi.
org/10.1026/09425403/a000366
Fernandez, K. (2018). Wohninstabile Jugendszenen. Beltz.
Filipp, S.-H., Aymanns, P. (2018).Kritische Lebensereignisse und Lebenskrisen. Vom Umgang mit den Schattenseiten des Lebens. 2. Auflage. Kohlhammer.
Frietsch, R., Holbach, D. (2021). Care Leaver als junge Wohnungslose. Neue Fachlichkeit durch Genderdifferenzierung, Salutogenese, Ressourcenorientierung, Case
Management. Unsere Jugend, 06, 270–277.
Frietsch, R., Holbach, D., Link, S. (2014). TAWO – Forschungsprojekt zur psychosozialen und gesundheitlichen Situation von Wohnungslosen in Rheinland-Pfalz. In R. Frietsch, D. Holbach, S., Link (Eds.), Tagungsdokumentation Fachtagung: Menschen
ohne Wohnung – Zum Bedarf eines neuen Hilfekonzeptes für Wohnungslose. IFW HS-Koblenz.
Goldberg, D.P., Williams, P. (1991). A User’s Guide to the General Health Questionnaire.Nelson, London.
Havighurst, R., Dreyer, P. (1975). Youth. Transition to Adulthood. University of Chicago Press.
Kaye, S., Darke, S. (2002). Determining a diagnostic cut-off on the Severity of Dependence Scale (SDS) for cocaine dependence. Addiction. https://doi.org/10.1046/j.1360-0443.2002.00121.x.
Klemm, T. (2020). Leipziger Ressourcen-Inventar – Anamnese (LRI-A): Handbuch. Leipziger Literaturverlag.
Knopp, R., Bleck, C., van Rießen, A. (2014). Abschlussbericht Junge Wohnungslose U25.
Kuckartz, U. (2014). Mixed-Methods. Methodologie, Forschungsdesign und Analyseverfahren. Springer Fachmedien.
Lengning, A., Mohn, K., Franke, A. (2009). Dok-SOC – Dortmunder Kinder Sense of-Coherence Fragebogen (Dortmunder Kinder-SOC; Dortmunder Kinder SOC Skala; DoK-SOC; DoK-SOC Skala; Fragebogen zum Kohärenzgefühl von Kindern). (PSYNDEX Tests Info).
Leppert, K., Koch, B., Brähler, E., Strauß, B. (2008). Die Resilienzskala (RS) – Überprüfung der Langform RS-25 und einer Kurzform RS-13. Klinische Diagnostik und Evaluation, 1, 226–243.
Mayring, P. (2013). Qualitative Inhaltsanalyse. In U. Flick, E. Kardorff, I. Steinke (Eds.), Qualitative Forschung. Ein Handbuch (pp. 468–475). Rowohlt.
Maercker, A. (2003). Posttraumatische-Stress-Skala-10 (PTSS-10). In J. Hoyer, J. Margraf (Eds.), Angstdiagnostik – Grundlagen und Testverfahren (pp. 401–403). Springer.
Mögling, T., Tillmann, F., Reißig, B. (2015). Entkoppelt vom System – Jugendliche am Übergang ins junge Erwachsenenalter und Herausforderungen für Jugendhilfestrukturen. Eine Studie des Deutschen Jugendinstituts im Auftrag der Vodafone Stiftung
Deutschland. Düsseldorf.
Mücher, F.(2010). Prekäre Hilfen?: Soziale Arbeit aus der Sicht wohnungsloser Jugendlicher. Verlag für Sozialwissenschaften.
Müller, R., Abbet, J.P. (2019). Changing trends in the consumption of legal and illegal drugs by 11–16-year-old adolescent pupils. Findings from a study conducted under the auspices of the WHO Europe. Swiss Professional Service for Alcohol Problems.
Ravens-Sieberer, U., Gosch, A., Rajmil, L., Erhart, M., Bruil, J., Power, M., Duer, W., Auquier, P., Cloetta, B., Czemy, L., Mazur, J., Czimbalmos, A., Tountas, Y., Hagquist, C., Kilroe, J., KIDSCREEN Group. (2007). The KIDSCREEN-52 quality of life measure for children and adolescents: psychometric results from a cross-cultural
survey in 13 European countries. Value Health. https://doi.org/10.1111/j.1524-4733.2007.00291.x.
Rebbe, R., Nurius, P.S., Courtney, M. E., Ahrens, K.R. (2018).Adverse childhood experiences and young adult health outcomes among youth aging out of foster care. Academic Pediatrics, 18, 502–509. https://doi.org/10.1016/j.acap.2018.04.011
Schmid, M., Fegert, J., Clemens, V., Seker, S.,d’Huart, D., Binder, M., Schröder, M., Friden, L., Boonmann, C., Jenkel, N., Schmeck, K., Bürgin, D. (2022). Misshandlungs- und Vernachlässigungserfahrungen in der Kindheit: Ein Risikofaktor
für die soziale Teilhabe ehemals außerfamiliär platzierter junger Erwachsener. Kindheit und Entwicklung, 31(1), 22–39. https://doi.org/10.1026/0942-5403/a000366
Schmidt, S., Muehlan, H., Brähler, E. (2016). AAS-R. Revised Adult Attachment Scale. Hogrefe.
Schwarzer, R., Jerusalem, M. (Eds.). (1999). Skalen zur Erfassung von Lehrer- und Schülermerkmalen. Dokumentation der psychometrischen Verfahren im Rahmen der Wissenschaftlichen Begleitung des Modellversuchs Selbstwirksame Schulen. Freie
Universität Berlin.
Siegrist, J., Geyer, S. (2014). Inventar lebensverändernder Ereignisse. Zusammenstellung sozialwissenschaftlicher Items und Skalen (ZIS). https://doi.org/10.6102/zis92.
Steinhausen, H.-C., Winkler Metzke, C. (2001). ZLEL – Zürcher Lebensereignis-Liste [Life Event Scale (LES)]. Kurznachweis. Kindheit und Entwicklung, 10(1), 47–55.
Sting, S., Groinig, M. (2020). Care Leaver und Familie. In J. Ecarius, A. Schierbaum (Eds.), Handbuch Familie. Erziehung, Bildung und pädagogische Arbeitsfelder. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-19861-9
Tabel, A., Erdmann, J., Fendrich, S. (2023). HzE-Bericht 2023. Arbeitsstelle Kinderund Jugendhilfestatistik. Forschungsverbund Deutsches Jugendinstitut/Technische Universität Dortmund.
Titze, K., Lehmkuhl, U. (2005). EBF-KJ. Elternbildfragebogen für Kinder und Jugendliche. Hogrefe.
Wendt, W.R., Löcherbach, P. (Eds.). (2017).Case Management in der Entwicklung. Stand und Perspektiven in der Praxis. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Heidelberg.
Wirtz, M.A. (2019). Dorsch – Lexikon der Psychologie. [see also: https://dorsch.hogrefe. com/stichwort/vulnerabilitaets-stress-model]
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.3.7-26
Data publikacji: 2024-12-31 15:39:52
Data złożenia artykułu: 2024-04-29 10:01:26
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2024 Robert Frietsch, Dirk Holbach, Corinna Leißling
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.