Pedagogiczne kryteria adaptacji sztucznej inteligencji do procesu wychowawczego

Marek Jeziorański

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Przedstawione w artykule badania lokuję się w obszarze pedagogiki ogólnej. Stanowią one namysł nie tylko nad skutecznym, ale i słusznym wykorzystaniem sztucznej inteligencji (SI) w procesie wychowawczym.

Cel badań: Jest nim sformułowanie kryteriów pedagogicznych oraz wynikających z nich wniosków, które mają na względzie umożliwienie pedagogom / wychowawcom optymalne włączenie SI do procesu wychowawczego.

Stan wiedzy: Przyjmuje się, że przedmiot badań pedagogicznych charakteryzuje się wymiarem antropocentrycznym oraz dotyczy następujących obszarów: opisowego, normatywnego i optatywno-prakseologicznego.

Podsumowanie: Przedstawione kryteria korespondują z przyjmowanymi obszarami badań pedagogicznych i nie stanowią zamkniętego kanonu.


Słowa kluczowe


‘specificum paedagogicum’, sztuczna inteligencja, antropologia pedagogiczna, teleologia, prakseologia

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Benner, D. (2015). Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagog¬icznego w ujęciu systematycznym i historyczno-problemowym. Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Böhm, W., Seichter, S. (2018). Wörterbuch der Pädagogik. Ferdinand Schöningh.

Brezinka, W. (2007). Wychowywać dzisiaj. Zarys problematyki. Wyd. WAM.

Buber, M. (1968). Wychowanie. Znak, 166(4), 442–461.

Burkard, F.-P., Weiß, A. (2008). Dtv-Atlas Pädagogik. Dt. Taschenbuch-Verl.

Gabriel, M. (2015). Ich ist nicht Gehirn. Philosophie des Geistes für das 21. Jahrhundert. Ullstein Buchverlag GmbH.

Gara, J. (2008). Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu. Wyd. WAM.

Gara, J. (2021). Istnienie i wychowanie. Egzystencjalne inspiracje myślenia i działania pedagogicznego. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Gnitecki, J. (1999). Zarys pedagogiki ogólnej. WOM.

Górniewicz, J.H. (2008). Teoria wychowania (wybrane problemy). Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego.

Herbart, J.F. (1967). Pisma pedagogiczne. Ossolineum.

Hessen, S. (1997). O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Żak.

Kamiński, S. (1998). Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Towarzystwo Naukowe KUL.

Key, E. (2005). Stulecie dziecka. Żak.

Kron, F. W. (2012). Pedagogika kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. GWP.

Kubinowski, D. (2010). Przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogic¬znych. In S. Palka (Ed.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (pp. 29–44). Pedagogika GWP.

Liessmann, K.P. (2019). Bildungals Provokation. Piper.

Louv, R. (2016). Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Mamania, Grupa Wydawnicza Relacja.

Maliszewska, A. (2019). W stronę antropologii inkluzywnej. Głęboka niepełnosprawn¬ość intelektualna a człowieczeństwo: studium z zakresu katolickiej teologii niepełno¬sprawności. Wyd. UŚ.

März, F. (1965). Einführung in die Pädagogik. Sechs Kapitel zur Orientierung in der pädagogischen Wirklichkeit. Kösel-Verlag.

Nawroczyński, B. (1968). O wychowaniu i wychowawcach. Dwanaście studiów peda¬gogicznych. PWN.

Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Redakcja Wydawnictw KUL.

Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Wydawnictwa Akademickie i Pro¬fesjonalne.

Nowak, M. (2012). Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Studium z odniesieniami do pedagogiki pielęgniarstwa. Wyd. KUL.

Perry, B.D., Szalavitz, M. (2011). O chłopcu wychowywanym jak pies. I inne historie z notatnika dziecięcego psychiatry. Media Rodzina.

Sartre, J.-P. (2007). Byt i nicość. Zarys ontologii fenomenologicznej. Zielona Sowa.

Scheler, M. (1987). Stanowisko człowieka w kosmosie. In Pisma z antropologii filozo¬ficznej i teorii wiedzy (pp. 43–149). PWN.

Stern, A. (2016). Werde, was du warst. Manifest für eine Ökologie der Kindheit. Ecowin.

Suchodolski, B. (1996). Pedagogika. In W. Pomykało (Ed.), Encyklopedia pedagogiczna (pp. 539–542). Fundacja Innowacja.

Śliwerski, B. (2010). Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls.

Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Impuls.

Tomaszewska, R. (2021). Człowiek i praca. Perspektywa transhumanizmu. Wyd. UKW.

Twardowski, K. (1992). Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych. WSiP.

Wojtyła, K. (2011). Osoba i czyn. In T. Styczeń (Ed.), Osoba i czyn, oraz inne studia antropologiczne (pp. 43–344). Towarzystwo Naukowe KUL.

Wulf, C. (2016). Antropologia. Historia-kultura-filozofia. IFiS PAN.

Zirfas, J. (2021). Pädagogische Anthropologie. Ferdinand Schöningh.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.3.141-153
Data publikacji: 2024-12-31 15:40:08
Data złożenia artykułu: 2024-06-18 14:20:12


Statystyki


Widoczność abstraktów - 49
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 19

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2024 Marek Jeziorański

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.