Efektywność strategii rozwiązywania konfliktów rówieśniczych w inkluzyjnym oddziale przedszkolnym - systematyczny przegląd badań

Anna Zamkowska, Daria Majcher

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Występowanie konfliktów rówieśniczych jest typowe na etapie przedszkolnym. Jednak, jeśli są one odpowiednio rozwiązane mogą stanowić impuls rozwojowy dla kompetencji poznawczych i społeczno-emocjonalnych. Świadome nauczanie mające na celu wspieranie interakcji rówieśniczych przez nauczyciela zwiększa umiejętności dzieci w tym zakresie. Dzieci niepełnosprawne, które mają niższe kompetencje społeczno-emocjonalne, a tym samym gorzej radzą sobie w sytuacjach konfliktowych, mogą potrzebować specjalnego wsparcia. Wynika to z ich trudności w nazywaniu i rozumieniu emocji, a także odczytywaniu intencji rówieśników. Stosowanie przez nauczycieli skutecznych strategii rozwiązywania konfliktów może znacząco wpłynąć na ich rozwój relacji rówieśniczych i proces włączania tych dzieci do grupy.

Cel badań: Celem artykułu jest analiza skuteczności strategii stosowanych przez nauczycieli w celu rozwiązywania konfliktów rówieśniczych wśród dzieci w inkluzyjnych oddziałach przedszkolnych.

Stan wiedzy: Wyniki systematycznego przeglądu badań opublikowanych w bazach czasopism naukowych Scopus, Web of Science, EBSCO i Google Scholar w latach 2000-2024,. wskazują na to, że nauczyciele mają znaczący wpływ na rozwój umiejętności rozwiązywania konfliktów przez dzieci. Stosują oni zarówno strategie prewencyjne, jak i interwencyjne. Programy rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności rozwiązywania konfliktów, były najbardziej skuteczne. Tylko w trzech artykułach podano wielkość efektu, ale ich wyniki różniły się, co utrudnia jednoznaczne rozstrzygnięcie. 

Podsumowanie: Przegląd wskazuje na potrzebę dalszych pogłębionych badań w tym obszarze, spełniających wysokie standardy metodologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem skuteczności strategii rozwiązywania konfliktów rówieśniczych wdrażanych przez nauczycieli w przedszkolnych oddziałach włączających.


Słowa kluczowe


przedszkole integracyjne/inkluzyjne, konflikt rówieśniczy, strategie rozwiązywania konfliktów

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Baron-Cohen, S. (2014). The empathizing-systemizing (E-S) theory of autism. A cognitive

developmental account. In U. Goswami (Ed.), The Wiley-Blackwell Handbook

of Childhood Cognitive Development (2nd ed., pp. 626–639). Blackwell Publishing.

Barry, T.D., Klinger, L.G., Lee, J.M., Palardy, N., Gilmore, T., Bodin, S.D. (2003). Examining

the effectiveness of an outpatient clinic-based social skills group for

high-functioning children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders,

, 685–701. https://doi.org/10.1023/b:jadd.0000006004.86556.e0

Booth, A., Sutton, A., Papaioannou, D. (2016). Systematic Approaches to a Successful

Literature Review. 2nd ed. SAGE.

Brigman, G., Lane, D., Lane, D., Lawrence, R., Switzer, D. (1999). Teaching children

school success skills. The Journal of Educational Research, 92, 323–329. https://

psycnet.apa.org/doi/10.1080/00220679909597615

Cao, Y., Wang, H., Lv, Y., Xie, D. (2023). The influence of children’s emotional comprehension

on peer conflict resolution strategies. Frontiers in Psychology, 14, 1142373.

Chen, J., Lin, T-J., Justice, L., Sawyer, B. (2019). The social networks of children with

and without disabilities in early childhood special education classrooms. Journal

of Autism and Developmental Disorders, 49, 2779–2794. https://doi.org/10.1007/

s10803-017-3272-4

Chen, D.W., Fein, G.G., Killen, M., Tam, H-P. (2001). Peer conflicts of preschool children:

Issues, resolution, incidence, and age-related patterns. Early Education and

Development, 12(4), 523–544. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1204_3

Cywińska, M. (2003). Konflikty interpersonalne dzieci w późnej fazie wieku przedszkolnego.

Nauczyciel i Szkoła, 3–4(20– 1), 194–202.

Czakon, W. (2011). Metodyka systematycznego przeglądu literatury. Przegląd Organizacji,

, 57–62.

Donner, P., Lundström, S., Heikkilä, M. (2022). Exclusion and limitation through favouritism

as a strategy in children’s play negotiations: A qualitative analysis of children’s

multimodal play. Journal of Early Childhood Research, 20(4), 449–462.

Gunnestad, A., Morreaunet, S., Chahboun, S. Pearson, J. (2022). Values

in early childhood education (ECE): A cross-cultural comparative study of

values for ECE expressed in policy documents. ECNU Review of Education, 5(4),

–600.

Hanline, M.F., Correa-Torres, S.M. (2012). Experiences of preschoolers with severe

disabilities in an inclusive early education setting: A qualitative study. Education

and Training in Autism and Developmental Disabilities, 47, 109–121. https://www.

jstor.org/stable/23880566

Hartup, W.W., Laursen, B., Stewart, M.I., Eastenson, A. (1988). Conflict and the friendship

relations of young children. Child Development, 59(5), 1590–1600. https://doi.

org/10.1111/j.1467-8624.1988.tb03686.x

Hay, D.F., Ross, H.S. (1982). The social nature of early conflict. Child Development,

(1), 105–113.

Humphrey, N. (2008), Including pupils with autistic spectrum disorders in mainstream

schools. Support for Learning, 23, 41–47. https://doi.org/10.1111/j.1467-

2007.00367.x

Kellermeyer, L., Harnke, B., Knight, S. (2018). Covidence and Rayyan. Journal of the

Medical Library Association, 106 (4) 580–583. https://doi.org/10.5195/jmla.2018.513

Killen, M., de Waal, F.B.M. (2000). The evolution and development of morality. In F.

Aureli, F.B.M. de Waal (Eds.) Natural conflict resolution (pp. 352–272). University

of California Press.

Kliewer, C., Fitzgerald, L., Meyer-Mork, J., Hartman, P. (2004). Citizenship for all in

the literate community: An ethnography of young children with significant disabilities

in inclusive early childhood settings. Harvard Educational Review, 74,

–403. https://doi.org/10.17763/haer.74.4.p46171013714642x

Kozłowska, K. (2014). Pozytywna funkcja konfliktów w przestrzeni edukacyjno-wychowawczej.

In M. Plucińska (Ed.) Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w

wymiarze jednostkowym i społecznym (pp. 171–181). Wyd. Nauk. Wydziału Nauk

Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Larose, M.P., Ouellet-Morin, I., Vergunst, F., Vitaro, F., Girard, A., Tremblay, R.E.,

Brendgen, M., Côté, S.M. (2020). Examining the impact of a social skills training

program on preschoolers’ social behaviors: A cluster-randomized controlled trial

in childcare centers. BMC Psychology, 8(1), 39. https://doi.org/10.1186/s40359-

-00408-2

Laursen, B., Finkelstein, B.D., Townsend Betts, N. (2001). A developmental meta-analysis

of peer conflict resolution. Developmental Review, 21(4), 423–449. https://doi.

org/10.1006/drev.2000.0531

Linimayr, J., Lindahl-Jacobsen, L., Farias, L. (2023). Teachers’ perceptions of barriers

and facilitators to peer play between children with autism spectrum disorder and

typically developing peers in early childhood education: a research circle study in

Austria. International Journal of Developmental Disabilities, 1–9. https://doi.org/1

1080/20473869.2023.2230410

Lloyd-Esenkaya, V., Forrest, C.L., Jordan, A., Russell, A.J., Clair, M.C.S. (2021). What

is the nature of peer interactions in children with language disorders? A qualitative

study of parent and practitioner views. Autism & Developmental Language Impairments,

https://doi.org/10.1177/23969415211005307

Luciano, S., Savage, R.S. (2007). Bullying risk in children with inclusive educational

settings. Canadian Journal of School Psychology, 22(1), 14–31. https://doi.

org/10.1177/0829573507301039

Madrid, S., Kantor, R. (2009). Being kitties in a preschool classroom: maintaining

group harmony and acting proper in a female peer-culture play routine. Ethnography

and Education, 4(2), 229–247. https://doi.org/10.1080/17457820902972903

Maich, K., Hall, C.L., van Rhijn, T.M., Squires, K. (2018). Investigating stay, play, &

talk: A peer-mediated social skills intervention for young children with autism

spectrum disorder and other social challenges. Exceptionality Education International,

, 82–104.

Malloy, H.L., McMurray, P. (1996). Conflict strategies and resolutions: Peer conflict in

an integrated early childhood classroom. Early Childhood Research Quarterly, 11,

–206. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(96)90005-8

Markowska, M. (2020). Przegląd systematyczny krok po kroku. Przewodnik dla początkujących

badaczy reprezentujących nauki społeczne. SGGW.

Mazur Z., Orłowska, A. (2018). Jak zaplanować i przeprowadzić systematyczny

przegląd literatury. Polskie Forum Psychologiczne, 23(2), 235–251. https://doi.

org/10.14656/PFP20180202

Mishna, F. (2003). Learning disabilities and bullying: Double jeopardy. Journal of

Learning Disabilities, 36(4), 336–347. https://doi.org/10.1177/0022219403036004

Moore, E., Burdelski, M. (2020). Peer conflict and language socialization in preschool:

Introduction to special issue. Linguistics and Education, 59, 100758. https://doi.

org/10.1016/j.linged.2019.100758

More, C.M., Sileo, N.M., Higgins, K., Tandy, R.D., Tannock, M. (2013). The effects of

social story interventions on preschool age children with and without disabilities.

Early Child Development and Care, 183(1), 1–16. https://doi.org/10.1080/030044

2011.651081

Odom, S.L., McConnell, S.R., Chandler, L.K. (1993). Acceptability and feasibility

of classroom-based social interaction interventions for young children

with disabilities. Exceptional Children, 60(3), 226–236. https://doi.

org/10.1177/001440299406000304

Orłowska, A., Mazur, Z., Łaguna, M. (2017). Systematyczny przegląd literatury: Na

czym polega i czym różni się od innych przeglądów? Ogrody Nauk i Sztuk, 7(7),

–363.

Pieng, P., Okamoto, Y. (2020). Examining preschool children’s intention understanding

and their conflict resolution strategies. Early Childhood Education Journal, 48,

–606. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01020-0

Quinones, G., Pursi, A., Lipponen, L. (2024). Forms of disrespect: Toddler’s peer

conflicts in early childhood education and care. Contemporary Issues in Early

Childhood. https://doi.org/10.1177/14639491231222513

Recchia, S.L., Soucacou, E.P. (2006). Nurturing social experience in three early childhood

special education classrooms. Early Childhood Research and Practice, 8(2).

Ren, W.X., Leng, P.W., Che Mustafa, M. (2023). A case study on kindergarten children’s

social behaviors during peer play. Journal of Research, Policy & Practice of

Teachers and Teacher Education, 13(2), 40–58. https://doi.org/10.37134/jrpptte.

vol13.1.2.2023

Rofiah, K., Kossewska, J., Herviani, V.K., Sheehy, K. (2023). Postawy nauczycieli wobec

edukacji włączającej. Przegląd systematyczny. Niepełnosprawność i Rehabilitacja,

, 69–91. https://doi.org/10.5604/01.3001.0053.8783

Roseth, C.J., Pellegrini, A.D., Dupuis, D., Bohn, C.M., Hickey, M., Hilk, C.L., Peshkam,

A. (2008). Teacher intervention and U.S. preschoolers’ natural conflict resolution

after aggressive competition. Behaviour, 145, 1601–1626. http://www.jstor.org/stable/

Sari, N.P., Luijk, M.P.C.M., Prinzie, P., van IJzendoorn, M.H., Jansen, P.W. (2021). Children’s

autistic traits and peer relationships: do non-verbal IQ and externalizing problems

play a role? Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 15(1), 67. https://doi.

org/10.1186/s13034-021-00421-2

Silver, C., Harkins, D. (2007). Labeling, affect, and teachers’ hypothetical approaches to conflict

resolution: An exploratory study. Early Education and Development, 18(4), 625–

https://doi.org/10.1080/10409280701681854

Son, E., Peterson, N.A., Pottick, K.J., Zippay, A., Parish, S.L., Lohrmann, S.

(2014). Peer victimization among young children with disabilities: Early

risk and protective factors. Exceptional Children, 80(3), 368–384. https://doi.

org/10.1177/0014402914522422

Spivak, A.L. (2016). Dynamics of young children’s socially adaptive resolutions of peer

conflict. Social Development, 25, 212–231. https://doi.org/10.1111/sode.12135

Strycharz-Banaś, A., Dalli, C., Meyerhoff, M. (2022). A trajectory of belonging: negotiating

conflict and identity in an early childhood centre. Early Years, 42(4–5),

–527. https://doi.org/10.1080/09575146.2020.1817871

Szumski, G., Smogorzewska, J., Grygiel, P., Orlando, A.M. (2019). Examining the effectiveness

of naturalistic social skills training in developing social skills and theory

of mind in preschoolers with ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders,

(7), 2822–2837. https://doi.org/10.1007/s10803-017-3377-9

Tan, R., Perren, S. (2021). Promoting peer interactions in an inclusive preschool in

China: What are teachers’ strategies? International Journal of Inclusive Education,

, 987–1003. https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1879955




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.3.191-208
Data publikacji: 2024-12-31 15:40:14
Data złożenia artykułu: 2024-06-24 16:04:50


Statystyki


Widoczność abstraktów - 60
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 16

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2024 Anna Zamkowska, Daria Majcher

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.