Prężność zaradcza a flourishing wśród studentów z pasją i z różnym poziomem dobrostanu – moderacyjna rola asertywności
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie. Badanie analizuje mechanizmy radzenia sobie studentów z pasją, w kontekście Teorii Samostanowienia (SDT), uwzględniając ich poziom dobrostanu. W szczególności, skupiono się na roli asertywności jako moderatora relacji między prężnością zaradczą a flourishing. Spełnianie podstawowych potrzeb psychologicznych, takich jak autonomia, kompetencje i przynależność, wpływa na efektywność radzenia sobie z wyzwaniami i osiąganie dobrostanu psychicznego.
Cel badań: Celem badania było określenie zależności między prężnością zaradczą, asertywnością a flourishing oraz zbadanie, w jaki sposób asertywność moderuje relację między prężnością zaradczą a flourishing w grupach studentów z pasją i z różnym poziomem dobrostanu.
Metoda badań: W badaniu wzięła udział grupa studentów w celu zbadania moderacyjnej roli asertywności w relacji między prężnością zaradczą a flourishing w grupach o niższym i wyższym dobrostanie. Wykorzystano narzędzia takie jak Kwestionariusz Dobrostanu Psychologicznego (KDP) Ryff, Krótka Skala Prężności Zaradczej (KSZP) oraz Kwestionariusz JA-INNI.
Wyniki: Wyniki analizy moderacji wykazały, że asertywność wzmacnia pozytywne oddziaływanie prężności na flourishing u studentów charakteryzujących się niższym poziomem dobrostanu. Model wyjaśniał znaczną część wariancji wyników we flourishing w tej grupie, co podkreśla istotną rolę asertywności w kontekście dobrostanu psychicznego.
Wnioski: Wyniki sugerują, że interwencje psychologiczne powinny uwzględniać rozwijanie asertywności w celu wspierania dobrostanu psychicznego studentów.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Alberti, R., & Emmons, M. (2008). Your Perfect Right: A Guide to Assertive Behavior. Impact Press.
Ames, D. (2008). Assertiveness expectancies: How hard people push depends on the consequences they predict. Journal of Personality and Social Psychology, 95(6), 1541–1557. https://doi.org/10.1037/a0013334
Ateş, B. (2016). Perceived social support and assertiveness as a predictor of candidates psychological counselors’ psychological well-being. International Education Studies, 9(5), 28–40. https://doi.org/10.5539/ies.v9n5p28
Butt, A., & Zahid, Z. (2015). Effect of assertiveness skills on job burnout. International Letters of Social and Humanistic Sciences, 63, 218–224. https://doi.org/10.18052/www.scipress.com/ILSHS.63.218
Carstensen, B., & Klusmann, U. (2021). Assertiveness and adaptation: Prospective teachers’ social competence development and its significance for occupational well-being. British Journal of Educational Psychology, 91(3), 500–526. https://doi.org/10.1111/bjep.12377
Diener, E., Wirtz, D., Biswas-Diener, R., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D., & Oishi, S. (2010). New measures of well-being: Flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research, 97(2), 143–156. https://doi.org/10.1007/s11205-009-9493-y
Diržytė, A., Gajdosikienė, I., Bitinaitė, R., Seiilkhan, K., & Vilčinskas, M. (2023). Optimizing higher education management: Insights from research on students’ flourishing and cognition. Public Policy and Administration, 22(2), 165–182. https://doi.org/10.13165/ VPA-23-22-2-04
Eckley, D., Allen, A., Millear, P., & Rune, K. (2023). COVID-19’s impact on learning processes in Australian university students. Social Psychology of Education, 26(1), 161–189. https://doi.org/10.1007/s11218-022-09739-x
Glück, J., Bluck, S., Baron, J., & McAdams, D. (2005). The wisdom of experience: Autobiographical narratives across adulthood. International Journal of Behavioral Development, 29(3), 197–208. https://doi.org/10.1080/01650250444000504
Hsu, W., Huang, N., Li, C., & Hu, S. (2024). Exploring determinants of flourishing: a comprehensive network analysis of retirees in Taiwan. BMC Public Health, 24, 1939. https://doi.org/10.1186/s12889-024-19466-x
Karaś, D., & Cieciuch, J. (2017). Polska adaptacja Kwestionariusza Dobrostanu (Psychological Well-Being Scales) Caroll Ryff. Roczniki Psychologiczne / Annals of Psychology, 20(4), 815–835.
Majewicz, P. (1998). „Ja i inni” – skala do badania zachowań asertywnych. Psychologia Wychowawcza, 5, 448–454.
Masten, A. (2001). Ordinary magic. Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227–38. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227227-38
Mudło-Głagolska, K., Lewandowska, M., & Kasprzak, E. (2019). Adaptation and validation of a tool for measuring harmonious passion and obsessive passion: The Passion Scale by Marsh and colleagues. The Review of Psychology, 62(1), 59–76.
Ogińska-Bulik, N., & Zadworna, M. (2015). Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(19), 7–24. https://doi.org/10.12775/PBE.2014.019
Peneva, I., & Mavrodieva, S. (2013). A historical approach to assertiveness. Psychological Thought, 6(1), 3–26. https://doi.org/10.5964/psyct.v6i1.1
Piórowska, A., Basińska, M., Piórowski, K., & Janicka, M. (2017). The Brief Resilience Coping Scale – polska adaptacja Krótkiej Skali Prężności Zaradczej. Przegląd Pedagogiczny, 1, 215–227.
Preacher, K.J., & Hayes, A.F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior Research Methods, Instruments, &Computers, 36, 717–731. https://doi.org/10.3758/BF03206553
Ryan, R., & Deci, E. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78.
Ryan, R., & Deci, E. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860
Saxon, V., Fox, H., Williams, C., & LeNoir, T. (2018). Cultivating well-Being: A theoretical framework of well-being, well-becoming, and resiliency. Journal of Child and Family Studies, 27(3), 812–826. https://doi.org/10.1007/s10826-018-1011-5
Sinclair, V., & Wallston, K. (2004). The development and psychometric evaluation of the Brief Resilient Coping Scale. Assessment, 11(1), 94–101. https://doi.org/10.1177/1073191103258144
Thomas, B., Clegg, K., Holding, A., & Koestner, R. (2022). From the good life to good living: A longitudinal study investigating the relationship between good-life coherence and motivation, goal progress and subjective well-being. Journal of Happiness Studies, 23(4), 1887–1900. https://doi.org/10.1007/s10902-021-00476-0
Tong, K., Wu, A., & Chen, J. (2022). Satisfaction of basic psychological needs and adherence to responsible gambling practices: The mediating role of flourishing. Journal of Gambling Studies, 38(4), 1431–1446. https://doi.org/10.1007/s10899-021-10104-4
Vallerand, R. (2010). On passion for life activities: The dualistic model of passion. In M.P. Zanna (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 42, pp. 97–193). Academic Press. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(10)42003-1
Vallerand, R., & Houlfort, N. (2003). Passion at work: Toward a new conceptualization. In S. Gilliland, D. Steiner, & P. Skarlicki (Eds.), Emerging Perspectives on Values in Organizations (pp. 175–204). Information Age Publishing.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.1.87-104
Data publikacji: 2025-03-25 23:48:50
Data złożenia artykułu: 2024-09-23 13:30:58
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2025 Małgorzata Gulip

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.