Sytuacje edukacyjne z wykorzystaniem podłogi interaktywnej stymulujące komunikację dzieci i wzajemne uczenie się

Kinga Kuszak, Jolanta Andrzejewska

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Funkcjonowanie dziecka w środowisku rówieśniczym jest ważnym aspektem tworzonej przez nauczyciela edukacji przedszkolnej wspólnej przestrzeni społecznej. Nauczyciel projektując i kreując przestrzeń edukacyjną do spotkania dziecka  z rówieśnikiem dokonuje ważnych wyborów metod, zadań, zabaw, środków i form aktywności.
Cel badań: Przedmiotem badań zaprezentowanym w artykule jest analiza charakteru celów i zadań realizowanych przez dzieci w przedszkolu, przyjmowanych przez nie strategii uczenia się i komunikacji z innymi. Wykorzystano sytuacje edukacyjne z udziałem czteroosobowych zespołów dzieci z wykorzystaniem podłogi interaktywnej.
Metoda badań: Badania miały charakter jakościowy. Obserwowano formy wzajemnego/ wspólnego uczenia się, formy komunikacji między przedszkolakami, emocje towarzyszące realizacji zadań  w  sytuacji badawczej. Po aktywności zadaniowej przeprowadzono rozmowy indywidualne i wywiady fokusowe w zespołach. W ich trakcie dzieci dokonały ewaluacji swoich doświadczeń.
Wyniki: W publikacji dokonano opisu ustaleń terminologicznych na podstawie przeprowadzonych badań. Wyłoniono i zaprezentowano trzy kategorie uczenia się rówieśniczego: wspólne wykonywanie zadań, uczenie się przez współpracę, tutoring rówieśniczy zaobserwowane w grupach dzieci uczestniczących w zadaniu przy wykorzystaniu podłogi interaktywnej. Pokazano zarejestrowany w trakcie badań szeroki wachlarz form komunikacji między dziećmi i towarzyszących im emocji  w sytuacji edukacyjnej.
Wnioski: Zaprezentowane wyniki mogą zainspirować do dalszych badań nad komunikacją i współpracą dzieci przedszkolnych. Mają też wymiar aplikacyjny. Dostrzegamy ich użyteczność dla nauczycieli przedszkoli w procesie tworzenia środowiska uczenia się dzieci z rówieśnikiem przy zastosowaniu nowoczesnych technologii (interaktywnej podłogi), projektowaniu zadań rozwojowych realizowanych we wspólnocie uczącej się i tworzenia kontekstów do rozwijania umiejętności językowych i komunikacyjnych dzieci.


Słowa kluczowe


dziecko w wieku przedszkolnym; podłoga interaktywna; zadanie rozwojowe; uczenie się z rówieśnikiem

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Andrzejewska, J. (Ed.). (2009). Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci. Wyd. UMCS.

Andrzejewska, J. (2019). Sytuacje edukacyjne w szkole zogniskowane na uczeniu się wychowanków. Roczniki Pedagogiczne, 11(47/2), 81–91.

Andrzejewska, J. (2020). Edukacja outdoorowa szansą na budowanie relacji rówieśniczych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(2), 151–167.

Bałachowicz, J. (2017). Szkoła jako przestrzeń budowania przyszłości. In J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, & A. Witkowska-Tomaszewska (Eds.), Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację (pp. 11–91). Wyd. APS.

Bielecka-Pikul, M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem. Wyd. UJ.

Bokus, B. (1984). Nawiązywanie interakcji społecznych przez małe dziecko. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Boniecka, B. (2010). Dziecięce wyobrażenie świata. Wyd. UMCS

Boud, D., Cohen, R., & Sampson, J. (Eds.). (2013). Peer Learning in Higher Education. Routledge.

Bruner, J. (2006). Kultura edukacji. Universitas.

Ciemcioch, K. (2015). Learning Apps w szkole. Kreatywne wykorzystanie aplikacji w chmurze początkiem nowego stylu nauczania i uczenia się. In J. Skibska, & J. Wojciechowska (Eds.), Nauczyciel i uczeń w przestrzeni kreatywnych działań (pp. 239–250). Żak.

Corsaro, W.A. (2005). The Sociology of Childhood. Sage Publications.

Filipiak, E. (2018). Badanie potencjału możliwości uczenia się dzieci – eksperyment nauczający. Problemy Wczesnej Edukacji, 42(3), 60–71.

Guz, S., & Andrzejewska, J. (2020). The teacher – originator of student activity during play and developmental tasks. Konteksty Pedagogiczne, 2(15), 97–122.

Kara, N., Aydin, C.C., & Cagiltay, K. (2013). Investigating the activities of children toward a smart storytelling toy. Educational Technology & Society, 16(1), 21–43.

Klichowski, M., Pyżalski, J. Kuszak, K., & Klichowska, A. (2017) Jak technologie informacyjno-komunikacyjne mogą wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym? studium teoretyczne. In J. Pyżalski (Ed.), Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami (pp. 115–157). Eter.

Krauze-Sikorska, H., & Kuszak, K. (Eds.). (2010). Aktywne edukacja w przedszkolu i szkole. Teoria i praktyka. Wyd. WSPiA.

Krogh, P. (2004). “Help me pull that cursor”. A collaborative floor enhancing community interaction. Australasian Journal of Information Systems, 11(2). https://doi.org/10.3127/ajis.v11i2.126

Kuszak, K. (2017). Charakterystyka rozwoju dziecka w wieku 3–6 lat. In J. Pyżalski (Ed.), Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami (pp. 11–60). Eter.

Kuszak, K. (2018). Dziecko w przestrzeniach języka. In K. Kuszak (Ed.), Dziecko w przestrzeniach języka. Wybrane konteksty teoretyczne – wybrane perspektywy praktyczne (pp. 95–121). Wyd. UAM.

Lubowiecka, J. (2011). Kompetencje społeczne dzieci w sytuacjach edukacyjnych w przedszkolu. In H. Sowińska (Ed.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (pp. 367–393). Wyd. UAM.

Moriya, K., Takaya, I., Yukiya, S., Tomoharu, M., Fusako, K, Shigenori, I., & Hiroshi, M. (2022). Playing with invisible animals. An interactive system floor – projected footprints to encourage children’s imagination. International Journal of Child–Computer Interaction, 32. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2021.100407

Musati, T. (1995a). Zdolności do komunikacji i reprezentacji we wczesnej zabawie społecznej. In A. Brzezińska, T. Czuba, G. Lutomski, & B. Smykowski (Eds.), Dziecko w zabawie i świecie języka. Zysk i S-ka.

Musati, T. (1995b). Wczesne relacje rówieśnicze według Piageta i Wygotskiego. In A. Brzezińska, T. Czuba, G. Lutomski, & B. Smykowski (Eds.), Dziecko w zabawie i świecie języka. Zysk i S-ka.

Nelson, K. (2007). Young Minds in Social Worlds: Experience, Meaning and Memory. Harvard University Press.

Nosorowska-Mohyluk, A. (2001). Współpraca i wzajemna pomoc w kontaktach dzieci pięcioletnich. In S. Guz (Ed.), Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci. Wybrane zagadnienia (pp. 173–184). Wyd. WSZPTWP.

Nowicka, M., & Dziekońska, E. (2018a). Cyfrowy tubylec w szkole – diagnozy i otwarcia. T. 1: Współczesny uczeń a dydaktyka 2.0.Wyd. Adam Marszałek.

Nowicka, M., & Dziekońska, E. (2018b). Cyfrowy tubylec w szkole – diagnozy i otwarcia. T. 2: Nauczyciel a nowe technologie. Wyd. Adam Marszałek.

Rybińska, A., & Kuszak, K. (2021). Współpraca dzieci w wieku przedszkolnym. Zmieniające się konteksty i perspektywy. Wyd. UMA.

Shugar, G.W. (1983). Dyskurs małego dziecka w interakcjach różniących się typem partnera. Studia Psychologiczne, 21, 1–2.

Shugar, G.W. (1995). Dyskurs dziecięcy. Energea.

Sowińska, H. (Ed.). (2011). Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. UMA.

Takahashi, I., Oki, M., Bourreau, B., Kitahara, I., & Suzuki, K. (2018). FUTUREGYM: A gymnasium with interactive floor projection for children with special needs. International Journal of Child–Computer Interaction, 15, 37–47. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2017.12.002




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.3.105-122
Data publikacji: 2025-09-29 20:44:02
Data złożenia artykułu: 2024-10-13 18:28:48


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2025 Kinga Kuszak, Jolanta Andrzejewska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.