Wymiary zdrowia społeczno-emocjonalnego studentek i studentów a stosowane przez nich strategie radzenia sobie ze stresem

Barbara Ostafińska-Molik, Anna Gaweł

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Studenci doświadczają wysokiego poziomu stresu. Zgodnie z opartym na koncepcji covitality modelem zdrowia społeczno-emocjonalnego studentów jego wymiary obejmują „mocne strony” psychiczne, które uczestniczą w kształtowaniu dobrostanu i przebiegu transakcji stresowych.  
Cel badań: Celem badań było poszukiwanie różnic i podobieństw w poziomie „mocnych stron” studentek i studentów oraz określenie ich związku ze stosowanymi przez nich strategiami radzenia sobie ze stresem.
Metoda badań: W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety internetowej CAWI. Materiał badawczy zebrano z wykorzystaniem Inwentarza do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem (Mini-COPE) Carvera w adaptacji Juczyńskiego i Ogińskiej-Bulik oraz Skali Zdrowia Społeczno-Emocjonalnego Furlonga w wersji dla studentów. Procedura analizy danych obejmowała statystykę opisową oraz metody statystyki indukcyjnej.
Wyniki: Wymiary zdrowia społeczno-emocjonalnego studentów lokują się na poziomie średnim. Wymiar „wiara w siebie” uzyskał statystycznie istotnie wyższy wynik u mężczyzn a wymiar „wiara w innych” u kobiet. U kobiet wykazano korelacje między „zaangażowaniem w życie” a strategią pozytywnego przewartościowania, komponentem emocjonalnym zdrowia a strategią pozytywnego przewartościowania oraz „wiarą w siebie” a aktywnym radzeniem sobie. U mężczyzn „zaangażowanie w życie” korelowało ze strategią zaprzestania działań. Predyktorami „mocnych stron” studentów okazały się strategie pozytywnego przewartościowania, akceptacji, zaprzestanie działań, obwinianie siebie, sięganie po substancje psychoaktywne i poczucie humoru. Pozytywne przewartościowanie, poszukiwaniu wsparcia emocjonalnego, strategia aktywnego radzenia sobie oraz zwrot ku religii były predyktorami wymiarów zdrowia u kobiet.
Wnioski: W badanej próbie występują różnice międzypłciowe w odniesieniu do poziomu ukształtowania wymiarów zdrowia społeczno-emocjonalnego oraz ich związku ze stosowanymi strategiami radzenia sobie ze stresem.


Słowa kluczowe


studenci, stres, radzenie sobie, zdrowie społeczno-emocjonalne, mocne strony psychiczne

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Antonovsky, A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Fundacja IPiN.

Arslan, G., Allen, K.-A., Telef, B. B., & Craig, H. (2022). Social-emotional health in higher education: A psychometric evaluation with Turkish students. British Journal of Guidance & Counselling, 50(5), 743–756. https://doi.org/10.1080/03069885.2020.1789554

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W.H. Freeman and Company.

Bedyńska, S., & Cypryańska, M. (Eds.). (2013). Statystyczny drogowskaz. 1: Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Wydawnictwo Akademickie Sedno ; Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.

Bedyńska, S., & Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz. 3: Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Wydawnictwo Akademickie Sedno : [Wydawnictwo Academica].

Bonneville-Roussy, A., Evans, P., Verner-Filion, J., Vallerand, R. J., & Bouffard, T. (2017). Motivation and coping with the stress of assessment: Gender differences in outcomes for university students. Contemporary Educational Psychology, 48, 28–42. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2016.08.003

Brannon, L. (2002). Psychologia rodzaju (M. Kacmajor, Trans.; Wyd. 1 w jęz. pol). Gdańskie Wydaw. Psychologiczne.

Carver, C. S., & Scheier, M. F. (1994). Situational coping and coping dispositions in a stressful transaction. Journal of Personality and Social Psychology, 66(1), 184–195. https://doi.org/10.1037/0022-3514.66.1.184

Carver, C. S., & Vargas, S. (2011). Stres, Coping, and Health. In The Oxford Hendbook of Health Psychology. Oxford University Press.

Cooper, M. L., Russell, M., Skinner, J. B., Frone, M. R., & Mudar, P. (1992). Stress and alcohol use: Moderating effects of gender, coping, and alcohol expectancies. Journal of Abnormal Psychology, 101(1), 139–152. https://doi.org/10.1037/0021-843X.101.1.139

Cutuli, D. (2014). Cognitive reappraisal and expressive suppression strategies role in the emotion regulation: An overview on their modulatory effects and neural correlates. Frontiers in Systems Neuroscience, 8. https://doi.org/10.3389/fnsys.2014.00175

Day, A. L., & Carroll, S. A. (2004). Using an ability-based measure of emotional intelligence to predict individual performance, group performance, and group citizenship behaviours. Personality and Individual Differences, 36(6), 1443–1458. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00240-X

Denovan, A., & Macaskill, A. (2017). Stress and Subjective Well-Being Among First Year UK Undergraduate Students. Journal of Happiness Studies, 18(2), 505–525. https://doi.org/10.1007/s10902-016-9736-y

Diener, E. (2009). Positive psychology: Past, present, and future. In S. J. Lopez & C. R. Snyder (Eds.), Oxford handbook of positive psychology (2nd ed., pp. 7–11). Oxford University Press.

Endler, N. S., & Parker, J. D. (1990). Multidimensional assessment of coping: A critical evaluation. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 844–854. https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.5.844

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics: And sex and drugs and rock ‘n’ roll (4th edition). Sage.

Folkman, S., & Moskowitz, J. T. (2004). Coping: Pitfalls and Promise. Annual Review of Psychology, 55(1), 745–774. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141456

Franke, K. B., Huebner, E. S., & Hills, K. J. (2017). Cross-Sectional and Prospective Associations Between Positive Emotions and General Life Satisfaction in Adolescents. Journal of Happiness Studies, 18(4), 1075–1093. https://doi.org/10.1007/s10902-016-9763-8

Freire, C., Ferradás, M. D. M., Núñez, J. C., Valle, A., & Vallejo, G. (2018). Eudaimonic Well-Being and Coping with Stress in University Students: The Mediating/Moderating Role of Self-Efficacy. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(1), 48. https://doi.org/10.3390/ijerph16010048

Freire, C., Ferradás, M. D. M., Regueiro, B., Rodríguez, S., Valle, A., & Núñez, J. C. (2020). Coping Strategies and Self-Efficacy in University Students: A Person-Centered Approach. Frontiers in Psychology, 11, 841. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00841

Furlong, M. J., You, S., Renshaw, T. L., O’Malley, M. D., & Rebelez, J. (2013). Preliminary Development of the Positive Experiences at School Scale for Elementary School Children. Child Indicators Research, 6(4), 753–775. https://doi.org/10.1007/s12187-013-9193-7

Furlong, M. J., You, S., Renshaw, T. L., Smith, D. C., & O’Malley, M. D. (2014). Preliminary Development and Validation of the Social and Emotional Health Survey for Secondary School Students. Social Indicators Research, 117(3), 1011–1032. https://doi.org/10.1007/s11205-013-0373-0

Furlong, M. J., You, S., Shishim, M., & Dowdy, E. (2017). Development and Validation of the Social Emotional Health Survey–Higher Education Version. Applied Research in Quality of Life, 12(2), 343–367. https://doi.org/10.1007/s11482-016-9464-9

Garza Varela, J. P., Cruz-de La Cruz, C. D. L., Leija Guerrero, J. G., Sánchez Rodríguez, K. E., & Kawas Valle, O. (2021). Positive reappraisal as a stress coping strategy during the COVID-19 pandemic. Salud mental, 44(4), 177–184. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2021.023

Greenberg, M. T., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P., & Durlak, J. A. (2017). Social and Emotional Learning as a Public Health Approach to Education. The Future of Children, 27(1), 13–32. https://doi.org/10.1353/foc.2017.0001

Greenberg, M. T., Weissberg, R. P., O’Brien, M. U., Zins, J. E., Fredericks, L., Resnik, H., & Elias, M. J. (2003). Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social, emotional, and academic learning. American Psychologist, 58(6–7), 466–474. https://doi.org/10.1037/0003-066X.58.6-7.466

Gustems-Carnicer, J., Calderón, C., & Calderón-Garrido, D. (2019). Stress, coping strategies and academic achievement in teacher education students. European Journal of Teacher Education, 42(3), 375–390. https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1576629

Juczyński, Z., & Ogińska-Bulik, N. (2012). Narzedzia pomiaru stresu i radzenia sobie ze stresem?Tools for Measuring Stress and Coping with Stress. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer New York.

Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge. Oxford University Press.

Lyrakos, D. G. (2012). The Impact of Stress, Social Support, Self-Efficacy and Coping on University Students, a Multicultural European Study. Psychology, 03(02), 143–149. https://doi.org/10.4236/psych.2012.32022

Mayordomo-Rodríguez, T., Meléndez-Moral, J. C., Viguer-Segui, P., & Sales-Galán, A. (2015). Coping Strategies as Predictors of Well-Being in Youth Adult. Social Indicators Research, 122(2), 479–489. https://doi.org/10.1007/s11205-014-0689-4

McIntyre, J. C., Worsley, J., Corcoran, R., Harrison Woods, P., & Bentall, R. P. (2018). Academic and non-academic predictors of student psychological distress: The role of social identity and loneliness. Journal of Mental Health, 27(3), 230–239. https://doi.org/10.1080/09638237.2018.1437608

Moksnes, U. K., Moljord, I. E. O., Espnes, G. A., & Byrne, D. G. (2010). The association between stress and emotional states in adolescents: The role of gender and self-esteem. Personality and Individual Differences, 49(5), 430–435. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.04.012

Morento, I. P., Sayson, A., Ursal, G., & Ursal, G. (2024). Level of Stress, Coping Strategies and Academic Achievement of College Students during HyFlex Learning. Diversitas Journal, 9(1). https://doi.org/10.48017/dj.v9i1.2913

Nowlan, J. S., Wuthrich, V. M., & Rapee, R. M. (2016). The impact of positive reappraisal on positive (and negative) emotion among older adults. International Psychogeriatrics, 28(4), 681–693. https://doi.org/10.1017/S1041610215002057

Ogińska-Bulik, N., & Juczyński, Z. (2010). Osobowość stres a zdrowie (2 uzupełnione). Difin SA.

Park, C. L., & Adler, N. E. (2003). Coping Style as a Predictor of Health and Well-Being Across the First Year of Medical School. Health Psychology, 22(6), 627–631. https://doi.org/10.1037/0278-6133.22.6.627

Piekarska, J. (2015). Zdolności emocjonalne kobiet i mężczyzn a stosowane strategie radzenia sobie ze stresem. Studia Psychologica UKSW, 15(1), 5–18.

Reeve, K. L., Shumaker, C. J., Yearwood, E. L., Crowell, N. A., & Riley, J. B. (2013). Perceived stress and social support in undergraduate nursing students’ educational experiences. Nurse Education Today, 33(4), 419–424. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2012.11.009

Robbins, S. B., Lauver, K., Le, H., Davis, D., Langley, R., & Carlstrom, A. (2004). Do Psychosocial and Study Skill Factors Predict College Outcomes? A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 130(2), 261–288. https://doi.org/10.1037/0033-2909.130.2.261

Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1985). Optimism, coping, and health: Assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychology, 4(3), 219–247. https://doi.org/10.1037/0278-6133.4.3.219

Sęk, H., & Pasikowski, T. (2001). Stres życiowy studentów—Poczucie koherencji i mechanizmy radzenia sobie. Badania porównawcze i podłużne. In Zdrowie—Stres—Zasoby (pp. 101–125). Wydawnictwo Funfacji Humaniora.

Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5–14. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5

Siegrist, J., & Rödel, A. (2006). Work stress and health risk behavior. Scandinavian Journal of Work, Environment & Health, 32(6), 473–481. https://doi.org/10.5271/sjweh.1052

Suldo, S. M., & Shaffer, E. J. (2008). Looking beyond psychopathology: The. Dual factor model of mental health in children. School Psychology Review, 37, 52–68.

Taylor, S. E., & Stanton, A. L. (2007). Coping Resources, Coping Processes, and Mental Health. Annual Review of Clinical Psychology, 3(1), 377–401. https://doi.org/10.1146/annurev.clinpsy.3.022806.091520

Theodoratou, M., Farmakopoulou, I., Kougioumtzis, G., Kaltsouda, A., Siouti, Z., Sofologi, M., Gkintoni, E., & Tsitsas, G. (2023). Emotion-focused coping, social support and active coping among University students: Gender differences. Journal of Psychology & Clinical Psychiatry, 14(1), 5–9. https://doi.org/10.15406/jpcpy.2023.14.00720

Wrona-Polańska, H. (2003). Zdrowie jako funkcja twórczego radzenia sobie ze stresem. Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej.

Yıldırım, N., Karaca, A., Cangur, S., Acıkgoz, F., & Akkus, D. (2017). The relationship between educational stress, stress coping, self-esteem, social support, and health status among nursing students in Turkey: A structural equation modeling approach. Nurse Education Today, 48, 33–39. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.09.014

You, S., Lee, J., Lee, Y., & Kim, E. (2018). Gratitude and life satisfaction in early adolescence: The mediating role of social support and emotional difficulties. Personality and Individual Differences, 130, 122–128. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.04.005

You, S., Lim, S. A., & Kim, E. K. (2018). Relationships Between Social Support, Internal Assets, and Life Satisfaction in Korean Adolescents. Journal of Happiness Studies, 19(3), 897–915. https://doi.org/10.1007/s10902-017-9844-3

Yu, E.-Y. (2009). Self-Esteem and Stress-Coping Strategies of the College Students in the Department of Public Health. The Journal of the Korea Contents Association, 9(6), 225–236. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.6.225




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.1.105-122
Data publikacji: 2025-03-25 23:48:52
Data złożenia artykułu: 2024-11-29 13:48:52


Statystyki


Widoczność abstraktów - 153
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 17

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2025 Barbara Ostafińska-Molik, Anna Gaweł

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.