Epistemologie feministyczne, postmodernizm i pedagogika krytyczna

Wojciech Kruszelnicki

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Debata dotycząca feministycznej epistemologii stanowiska oraz koncepcji usytuowanej wiedzy stanowi kluczowy moment w historii współczesnej filozofii edukacji. Podjęcie tego zagadnienia wymaga rekonstrukcji napięć między pedagogiką krytyczną, postmodernizmem a feministycznymi teoriami wiedzy — obszarem, który sam w sobie stanowi szczególnie intrygujący rozdział w rozwoju tzw. krytycznego zwrotu w edukacji.
Cel badań: Celem niniejszego artykułu jest zbadanie wpływu epistemologii feministycznych, w szczególności idei epistemologii stanowiska oraz usytuowanej wiedzy, na kształtowanie dyskursu pedagogiki krytycznej, a także na rewizję wielu jej podstawowych założeń. Ostatecznie dążę do oceny, w jakim stopniu perspektywy te przyczyniły się do głębokich transformacji w epistemologii i metodologii współczesnych badań edukacyjnych.
Stan wiedzy: Pomimo że od końca lat 80. XX wieku wielu badaczy feministycznych krytycznie analizowało podstawowe założenia pedagogiki krytycznej wskazując na dominującą pozycję mężczyzn w kształtowaniu krytycznej teorii edukacji, ich głosy nie spotkały się z istotnym odzewem ze strony Henry’ego A. Giroux i innych męskich twórców tego nurtu.
Podsumowanie: Feministyczna epistemologia stanowiska oraz koncepcja wiedzy usytuowanej stanowią jedno z najważniejszych osiągnięć we współczesnej teorii edukacyjnej. Dzięki badaczkom feministycznym tradycyjne modele wiedzy zostały zakwestionowane, co doprowadziło do wprowadzenia nowych metodologii badawczych oraz alternatywnych ram edukacyjnych poszukujących sprawiedliwszych form produkcji wiedzy oraz bardziej inkluzyjnych rozwiązań edukacyjnych.


Słowa kluczowe


feminizm; postmodernizm; pedagogika krytyczna; epistemologia; obiektywizm; wiedza usytuowana

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Butler, J. (1999). Gender Trouble:Feminism and the Subversion of Identity. Routledge.

Butler, J. (2014). Gender Trouble:Feminism and the Subversion of Identity (Tenth Anniversary Edition). Routledge.

Collins, P.H. (1989). The social construction of black feminist thought. Signs, 4, 745–773.

Collins, P.H. (2000). Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment (Revised Tenth Anniversary Edition). Routledge.

Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. The University of Chicago Legal Forum, 140, 139–167.

di Angelo, R.J. (2018). White Fragility: Why It’s So Hard for White People to Talk About Racism. Beacon Press.

de Sousa Santos, B. (2014). Epistemologies of the South: Justice Against Epistemicide. Routledge.

di Stefano, C. (1990). Dilemmas of difference: Feminism, modernity and postmodernism. In L. Nicholson (Ed.), Feminism/Postmodernism (pp. 63–82). Routledge.

Ebert, T. (1991). The “difference” of postmodern feminism. College English, 8, 886–904.

Ellsworth, E. (1989). Why doesn’t this feel empowering? Working through the repressive myths of critical pedagogy. Harvard Educational Review, 3, 297–324.

Ellsworth, E. (2013). Why doesn’t this feel empowering? Working through the repressive myths of critical pedagogy. In B. Thayer-Bacon, L. Stone, & K.M. Spreecher (Eds.), Education and Feminism: Classic and Contemporary Readings (pp. 187–214). State University of New York Press.

Fordham, S., & Ogbu, J. (1986). Black students school success: Coping with the burden of “acting

white”. The Urban Review, 18, 176–206.

Fraser, N. (1997). Justice Interruptus: Critical Reflections on the “Postsocialist” Condition. Routledge.

Giroux, H.A. (1988). Border pedagogy in the age of postmodernism. Journal of Education, 3, 162–181.

Giroux, H.A. (1991). Modernism, postmodernism, and feminism: Redefining the boundaries of educational discourse. In H.A. Giroux (Ed.), Postmodernism, Feminism, and Cultural Politics. Redrawing Educational Boundaries (pp. 1–59). State University of New York Press.

Giroux, H.A. (2014). Neoliberalism’s War on Higher Education. Haymarket Books.

Gottesman, I. (2016). The Critical Turn in Education: From Marxist Critique to Feminism to Critical

Theories of Race. Routledge.

Gwaltney, J.L. (1980). Drylongso: A Self-Portrait of Black America. Random House.

Haack, S. (1998). Manifesto of a Passionate Moderate: Unfashionable Essays. The University of Chicago Press.

Haraway, H. (1988). Situated knowledges: The science question in feminism and the privilege of partial perspective. Feminist Studies, 3, 575–599.

Harding, S. (1991).Whose Science? Whose Knowledge?: Thinking from Women’s Lives. Cornell University Press.

Harding, S. (1992). Rethinking standpoint epistemology: What is “strong objectivity?”. The Centennial Review, 3, 437–470.

Harding, S. (1995). “Strong objectivity”: A response to the new objectivity question. Synthese, 3, 331–349.

Harstock, N. (1983). The feminist standpoint: Developing the ground for a specifically feminist historical materialism. In S. Harding & M.B. Hintikka (Eds.), Discovering Reality: Feminist Perspectives on Epistemology, Metaphysics, Methodology, and Philosophy of Science (pp. 283–310). Kluwer Academic Publishers.

Hesse-Biber, S.N. (2012). The Handbook of Feminist Research: Theory and Praxis. Sage Publications.

Hooks, B. (1994). Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom. Routledge.

Ladson-Billings, G. (1995). Toward a theory of culturally relevant pedagogy. American Educational Research Journal, 3, 465–491.

Lather, P. (1991). Getting Smart: Feminist Research and Pedagogy with/in the Postmodern. Routledge.

Lather, P. (2010). Scientific Research in Education: A Critical Perspective. Counterpoints, 345, 35–53.

Luke, C., & Gore, J. (Eds.). (1992). Feminisms and Critical Pedagogy. Routledge.

Lyotard, J-F. (1997). Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy. Aletheia.

MacKinnon, C.A. (2000). Points against postmodernism. Chicago-Kent Law Review, 75, 687–701.

Nagel, T. (1986). The View from Nowhere. Oxford University Press.

Smith, D. (1987). The Everyday World as Problematic: A Feminist Sociology. Northeastern University Press.

Weiler, K. (1991). Freire and a feminist pedagogy of difference. Harvard Educational Review, 4, 449–475.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.3.7-22
Data publikacji: 2025-09-29 20:43:48
Data złożenia artykułu: 2025-03-13 14:11:40


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2025 Wojciech Kruszelnicki

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.