Szkoła – miejscem presji czy partycypacji? Poczucie autonomii nauczyciela w środowisku szkoły i wybrane czynniki je warunkujące
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie: Jako teoretyczną ramę dla prowadzonych badań wykorzystano teorię autodeterminacji, zgodnie z którą funkcjonowanie nauczyciela w klasie szkolnej determinowane jest stopniem zaspokojenia w środowisku szkoły jego potrzeby autonomii.
Cel badań: Badania ukierunkowano na następujące cele: 1) opracowanie polskojęzycznej wstępnej wersji narzędzia służącego do pomiaru poczucia autonomii nauczyciela w środowisku szkoły; 2) opis nasilenia deklarowanego przez badanych nauczycieli poczucia autonomii w środowisku szkoły; 3) ustalenie czynników warunkujących nasilenie deklarowanego przez badanych nauczycieli poczucia autonomii w środowisku szkoły.
Metoda badań: Badania zrealizowano przy użyciu metody sondażu diagnostycznego. Wzięło w nich udział 169 nauczycieli, których poproszono o wypełnienie Kwestionariusza Poczucia Autonomii Nauczyciela i Portretowego Kwestionariusza Wartości.
Wyniki: Polskojęzyczna wstępna wersja narzędzia służącego do pomiaru poczucia autonomii nauczyciela w środowisku szkoły składa się z dwóch podskal: presji i partycypacji, z których każda cechuje się satysfakcjonującą rzetelnością. Analiza zgromadzonych za jego pomocą danych ujawnia większe nasilenie deklarowanego przez respondentów zaspokojenia ich potrzeby autonomii w środowisku szkoły aniżeli jej deprywacji. Nasilenie zaspokojenia potrzeby autonomii dodatnio koreluje z uznaniem wartości podporządkowania się regułom; nasilenie deprywacji potrzeby autonomii dodatnio koreluje z uznaniem wartości władzy nad innymi.
Wnioski: Respondenci wysoko oceniają środowisko szkoły jako wspierające ich autonomię. Wyższe nasilenie poczucie autonomii w szkole cechuje tych respondentów, którzy pozytywnie wartościują podporządkowanie się obowiązującym regułom, a niższe – tych, którzy cenią sprawowanie władzy nad innymi.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Bartholomew, K.J., Ntoumanis, N., Cuevas, R., & Lonsdale, C. (2014). Job pressure and ill-health in physical education teachers: The mediating role of psychological need thwarting. Teaching and Teacher Education, 37, 101–107. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.10.006
Chen, B., Vasteenkiste, M., Beyers, W., Boone, L., Deci, E.L., Van der Kaap-Deeder, J., Duriez, B., Lens, W., Matos, L., Mouratidis, A., Ryan, R.M., Sheldon, K.M., Soenens, B., Van Petegem, S., & Verstuyf, J. (2015). Basic psychological need satisfaction, need frustration, and need strength across four cultures. MotivEmot, 39, 216–236. http://doi.org/10.1007/s11037-014-9450-1
Cieciuch, J. (2013). Pomiar wartości w zmodyfikowanym modelu Shaloma Schwartza. Psychologia Społeczna, 8(1), 22–41.
Cuevas, R., Ntoumanis, N., Fernandez-Bustos, J.G., & Bartholomew, K.J. (2018). Does teacher evaluation based on student performance predict motivation, well-being, and ill-being? Journal of School Psychology, 68, 154–162. http://doi.org/10.1016/j.jsp.2018.03.005
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Deci, E.L., Ryan, R.M., Gagné, M., Leone, D.R., Usunov, J., & Kornazheva, B.P. (2001). Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former Eastern Bloc country: A cross-cultural study of self-determination. Personality and Social Psychology Bulletin, 27, 930–942. http://doi.org/10.1177/0146167201278002
Deci, E.L., & Vasteenkiste, M. (2004). Self-determination theory and basic need satisfaction: understanding human development in positive psychology. Ricerche di Psicologia, 27(1), 23–40.
Dyrda, B. (2006). Motywowanie uczniów do nauki – zadanie współczesnego nauczyciela. Chowanna, 26(1), 121–132.
Gagné, M., & Deci, E.L. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26, 331–362. http://doi.org/10.1002/job.322
Góźdź, J. (2015). Konstrukcja kwestionariusza motywacji do nauki w oparciu o koncepcję Self-Determination Theory E. Deciego, R.M. Ryana. Przegląd Pedagogiczny, 1(29), 263–270.
Grabowski, D. (2014). Jak motywować studentów?: próba udzielenia odpowiedzi w świetle teorii autodeterminacji Richarda Ryana i Edwarda Deci’ego. In B. Kożusznik & J. Polak (Eds.), Uczyć z pasją: wskazówki dla nauczycieli akademickich (pp. 265–296). Wyd. UŚ.
Klassen, R.M., Perry, N.E., & Frenzel, A.C. (2012). Teachers’ relatedness with students: An underemphasized component of teachers’ basic psychological needs. Journal o Educational Psychology, 104(1), 150–165. https://doi.org/10.1037/a0026253
Kuźma, B., Szulawski, M., Vansteenkiste, M., & Cantarero, K. (2020). Polish Adaptation of Basic Psychological Need Satisfaction and Frustration Scale. Frontiers in Psychology, 10, Article 3034. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03034
Makarewicz, M. (2023). Doświadczenia nauczycieli w zakresie wspierania motywacji do uczenia się w ujęciu teorii autodeterminacji. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(56), 207–223. https://doi.org/10.26881/pwe.2023.56.14
Nie, Y., Chua, B.L., Yeung, A.S., Ryan, R.M., & Chan, W.Y. (2015).The importance of autonomy support and the mediating role of work motivation for well-being: Self-determination theory in a Chinese work organization. International Journal of Psychology, 50(4), 245–255. http://doi.org/10.1002/ijop.12110
Niemiec, C.P., & Ryan, R.M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice. Theory and Research in Education, 7(2), 133–144. https://doi.org/10.1177/1477878509104318
Oszwa, U., & Knopik, T. (2023). Teoria autodeterminacji SDT jako inspiracja edukacyjno-wychowawcza. Studia z Teorii Wychowania, 4(45), 165–179.
Pelletier, L.G., Séguin-Lévesque, C., & Legault, L. (2002). Pressure from above and pressure from below as determinants of teachers’ motivation and teaching behaviors. Journal of Educational Psychology, 94(1), 186–196. https://doi.org/10.1037/0022-0663.94.1.186
Pelletier, L.G., & Sharp, E.C. (2009). Administrative pressures and teachers’ personal behaviour in the classroom. Theory and Research in Education, 7(2), 174–183. https://doi.org/10.1177/1477878509104322
Roth, G., Assor, A., Kanat-Maymon, Y., & Kaplan, H. (2007). Autonomous motivation for teaching: How self-determined teaching may lead to self-determining learning. Journal of Educational Psychology, 99(4), 761–774. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.4.761
Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61, Article 101860. http://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.10860
Szulawski, M., & Szapiro, J. (2016). W kierunku motywacji wewnętrznej w edukacji: implikacje teorii autodeterminacji w środowisku szkolnym. Psychologia Wychowawcza, 10, 257–266. http://doi.org/10.5604/00332860.1234538
Tadić, A. (2015). Satisfaction of teachers’ need for autonomy and their strategies of classroom discipline. Research in Pedagogy, 1, 14–29. http://doi.org/10.17810/2015.02
Taylor, I., Ntoumanis, N., & Standage, M. (2008). A self-determination theory approach to understanding antecedents of teachers’ motivational strategies in physical education. Journal of Sport and Exercise Psychology, 30(1), 75–94. http://doi.org/10.1123/jsep.30.1.75
Wojtowicz, E. (2014). Motywowanie do szczęścia poprzez wspieranie autonomii dziecka – perspektywa teorii autodeterminacji. Fides et Ratio, 3(19), 29–37.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.3.23-39
Data publikacji: 2025-09-29 20:43:50
Data złożenia artykułu: 2025-03-26 13:55:51
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2025 Agnieszka Zamarian

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.