Strategie samoregulowanego uczenia się studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Agnieszka Szplit, Ewelina Rzońca

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Podstawą rozwoju zawodowego jest umiejętność zarządzania własnym procesem uczenia się. Dlatego tak ważne jest, aby przyszli nauczyciele rozwijali tę umiejętność w trakcie studiów, aby mogli osiągać sukcesy zawodowe i przekazywać wiedzę w tym zakresie swoim uczniom.

Cel badań: Celem badań jest określenie, jakie strategie regulujące proces uczenia się są stosowane przez nauczycieli początkujących w celu poprawy ich osiągnięć w nauce.

Metoda badań: Badania mają charakter jakościowy. Kwestionariusz został stworzony na podstawie oksfordzkiej typologii strategii uczenia się, koncepcji samodzielnego uczenia się Paris i Paris, Ledzińskiej oraz opisu samoregulujących strategii uczenia się Zimmermana.

Wyniki: Analiza uzyskanych wyników pozwala na określenie występowania czterech typów samoregulujących się strategii uczenia się wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Studenci posługują się głównie strategiami organizacyjnymi i nadzorującymi. Studenci mają najmniejsze doświadczenie w stosowaniu strategii społecznych do wspólnego uczenia się i strategii afektywnych do radzenia sobie ze stresem.

Wnioski: Istnieje ogromna potrzeba edukowania studentów, jak używać i rozwijać strategie samoregulacji, które można przekazać uczniom. Szczególnie ważne jest zwrócenie większej uwagi na strategie społeczne i afektywne podczas studiów pedagogicznych, ponieważ są one słabo rozwinięte, ale kluczowe dla radzenia sobie ze stresem i rozwijania umiejętności pracy w grupie podczas studiów pedagogicznych.


Słowa kluczowe


samoregulowane uczenie się, strategie uczenia się, edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, nauczyciel początkujący

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Boekaerts, M. (1999). Self-regulated learning: where we are today. International Journal of Educational Research, 31(6), 445–457. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00014-2

Chansri, Ch., Kedcham, A., & Poltrak, M. (2024). The relationship between self-regulated learning strategies and English language abilities and knowledge of undergraduate students. LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network, 17(1), 286–307.

Ciechanowska, D. (2009). Self-directed learning. Próba konceptualizacji pojęcia na gruncie edukacji dorosłych. Rocznik Andragogiczny, 16, 150–160.

Czerniawska, E. (1999). Dynamika zachowań strategicznych w uczeniu się z tekstów podręcznikowych. Wyd. UW.

De Corte, E., Mason, L., Depaepe, F., & Verschaffel, L. (2011). Self-regulation of mathematical knowledge and skills In B.J. Zimmerman & D.H. Schunk (Eds.), Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance (pp. 155–172). Routledge.

Dembo, M. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. WSiP.

Dębska, U., Guła-Kubiszewska, H., Starościak, W., & Jagusz, M. (2008). Z badań nad samoregulacją w uczeniu się. Psychologia Rozwojowa, 13(2), 57–69.

Elliott, D. (2010). How to teach the trophy generation. Chronicle. http://chronicle.com/article/How-to-Teach-theTrophy/123723/?sid=pm&utm_source= pm&utm_medium=en

European Commission. (2018). Commission Staff Working Document Accompanying the document Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Life-Long Learning. https://www.eumonitor.eu/9353000/1/j4nvgs5kjg27kof_j9vvik7m1c3gyxp/vkl58h3b5hm0/f=/5464_18_add_2.pdf

Kamińska, M., Szczęsna, I., Wielgus, A., & Żak, R. (2021). Praca zespołowa jako kompetencja XXI wieku. Novum.

Keren, D., Lockyer, J., Kelly, M., Chick, N., & Ellaway, R.H. (2020). In our own time: Medical students’ informal social studying and learning. Teaching and Learning in Medicine, 32(4), 353–361. https://doi.org/10.1080/10401334.2020.1733579

Ledzińska, M. (2000). Uczenie się wykraczające poza warunkowanie. In J. Strelau (Ed.), Psychologia (vol. 2, pp. 117–136). GWP.

Loyens, S.M.M., Magda, J., & Rikers, R.M.J.P. (2008). Self-directed learning in problem-based learning and its relationships with self- regulated learning. Educational Psychology Review, 20(4), 411–427.

Minnaert, A., & Janssen, P.J. (1999). The additive effect of regulatory activities on top of intelligence in relation to academic performance in higher education. Learning and Instruction, 9, 77–91. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(98)00019-X

Nilson, L.B. (2013). Creating Self-Regulated Learners: Strategies to Strengthen Students’ Self-Awareness and Learning Skills. Stylus Publishing.

Oxford, R.L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Heinle & Heinle.

Oxford, R.L. (2017). Teaching and Researching Language Learning Strategies. Self-Regulation in Context. Routledge.

Paris, S.G., & Paris, A.H. (2001). Classroom applications of research on self-regulated learning. Educational Psychologist, 36(2), 89–101.

Ruohoniemi, M., & Lindblom-Ylänne, S. (2009). Students’ experiences concerning course workload and factors enhancing and impeding their learning – a useful resource for quality enhancement in teaching and curriculum planning. International Journal for Academic Development, 14(1), 69–81.

Sasin, M. (2016). Umiejętności uczenia się studentów pedagogiki. Pedagogika Szkoły Wyższej, 1, 125–142.

Schunk, D.H., & Zimmerman, B.J. (Eds.). (1994),. Self-Regulation of Learning and Performance. Issues and Educational Applications. Erlbaum.

Singleton-Jackson, J.A., Jackson, D.L., & Reinhardt, J. (2010). Students as consumers of knowledge: Are they buying what we’re selling? Innovative Higher Education, 35(4), 343–358.

Stadtfeld, C., Vörös, A., Elmer, T., & Raabe, I.J. (2019). Integration in emerging social networks explains academic failure and success. In Proceedings of the National Academy Academy of Sciences of the United States of America, 116(3), 792–797. https://doi.org/10.1073/pnas.1811388115

Watkins, K.E., & Marsick, V.J. (2021). Informal and incidental learning in the time of COVID-19. Advances in Developing Human Resources, 23(1), 88–96. https://doi.org/10.1177/1523422320973656

Winne, P.H., & Perry, N.E. (2000). Measuring self-regulated learning tags. In M. Boekaerts, P.R. Pintrich & M. Zeidner (Eds.), Handbook of Self-Regulation (pp. 531–566). Academic Press. http://dx.doi.org/10.1016/b978-012109890-2/50045-7

Zimmerman, B.J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329–339. https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.3.329

Zimmerman, B.J. (2013). From cognitive modelling to self-regulation: A social cognitive career path, Educational Psychologist, 48(3), 135–147. https://doi.org/10.1080/00461520.2013.794676

Zimmerman, B.J. (2015). Self-Regulated Learning: Theories, Measures, and Outcomes. Academic Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.3.89-103
Data publikacji: 2025-09-29 20:44:00
Data złożenia artykułu: 2025-03-31 19:16:14


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2025 Agnieszka Szplit, Ewelina Rzońca

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.