Wejście do zawodu oraz rozwój zawodowy nauczyciela – perspektywa międzynarodowa i polska

Rafał Piwowarski

Streszczenie w języku polskim


Tekst oparty jest przede wszystkim na badaniu TALIS 2013 i składa się z 3 części. W pierwszej, mającej charakter metodologiczny, poddano analizie związek opinii i deklaracji nauczycieli, którzy wypełnili kwestionariusze ankiety (na ogół on-line), z aprobatą społeczną; w drugiej syntetycznie przedstawiono problematykę wejścia do zawodu nauczycielskiego; trzeciej opisano najważniejsze aspekty rozwoju zawodowego nauczyciela w świetle analizowanych badań.


Słowa kluczowe


wejście do zawodu nauczyciela, integracja, mentoring, rozwój zawodowy, aprobata społeczna

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Asia Society, 2010, Teacher Professional Development: International Practices [pozyskano z: http://asiasociety.org/education/learning-world/teacher-professional, dostęp: 10.11.2015].

Bandura A., 1994, Self-efficacy. W: V. S. Ramachaudran (red.), Encyclopedia of Human Behaviour, t. 4. Nowy Jork, Academic Press.

Dróżka W., 2004, Młode pokolenie nauczycieli. Studium autobiografii młodych nauczycieli polskich lat dziewięćdziesiątych. Kielce, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

European Commission, 2010, Developing coherent and system-wide induction programmes for beginning teachers: a handbook for policymakers. Bruksela.

Hernik K. (red.), 2015, Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013. Warszawa, IBE [pozyskano z: http://www.eduentuzjasci.pl/badania.html, dostęp: 11.10.2015].

Hobson A. J., Ashby P., Malderez A., Tomlinson P. D., 2009, Mentoring beginning teachers: What we know and what we don’t. “Teaching and Teacher Education”, 25(1) [pozyskano z: http://www.ore.edu.pl, dostęp: 11.10.2015].

OECD, 2005, Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers, Education and Training Policy. Paryż, OECD Publishing [pozyskano z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264018044-en, dostęp: 18.10.2015].

OECD, 2009, Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS. Paryż, OECD Publishing [pozyskano z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264072992-en, dostęp: 15.10.2015].

OECD, 2014, TALIS 2013 Results. An International Perspective on Teaching and Learning. Paryż, OECD Publishing [pozyskano z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264196261-en, dostęp: 16.10.2015].

Piwowarski R., Krawczyk M., 2009, TALIS. Nauczanie – Wyniki Badań 2008. Polska na tle międzynarodowym. Warszawa, IBE [pozyskano z: http://www.eduentuzjasci.pl/badania.html, dostęp: 10.10.2015].

Piwowarski R., 2015, Rozwój zawodowy nauczycieli. W: K. Hernik (red.), Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013 [pozyskano z: http://www.eduentuzjasci.pl/badania.html, dostęp: 11.10.2015].

Strong M., 2009, Effective Induction and Mentoring: Assessing the Evidence. Nowy Jork, Teachers College Press.

Vijver van de F. J., He J., 2014, Report on Social Desirability, Midpoint and Extreme Responding in TALIS 2013. “OECD Education Working Papers”, nr 107, OECD Publishing.

Żylicz P., Malinowska D., 2012, Przygotowanie polskich eksperymentalnych wersji skal samoopisowych dla nauczycieli wraz z badaniem pilotażowym. Warszawa, Instytut Rozwoju Biznesu.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.19
Data publikacji: 2017-06-07 13:31:11
Data złożenia artykułu: 2016-05-17 13:00:02


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1193
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 784

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2017 Rafał Piwowarski

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.