Rola szkoły w procesie konstruowania przez dziecko roli czwartoklasisty

Renata Michalak

Streszczenie w języku polskim


Proces wchodzenia ucznia w rolę czwartoklasisty wiąże się z koniecznością opanowania nowego repertuaru zachowań, które stanowią odpowiedź na zmiany zachodzące w przestrzeni codzienności szkolnej. Dobrze opanowany system zachowań trzecioklasisty nie sprawdza się w rzeczywistości edukacji przedmiotowej. To pociąga za sobą konieczność zmian na poziomie intrapsychicznym i interpsychicznym. Adaptacja zatem przez wchodzenie w rolę może stać się formą rozwoju ucznia, zwłaszcza wtedy, gdy opiera się na inicjowaniu zmian rozwojowych. Jednocześnie jednak niesie także ryzyko niekorzystnych zmian, gdy uczeń doświadcza jedynie silnej presji zewnętrznej, a przy tym nie dysponuje odpowiednimi zasobami, doświadcza deprywacji ważnych dla niego potrzeb i nie może liczyć na adekwatne wsparcie społeczne. Wówczas adaptacja do roli może przybierać nawet formy patologiczne. W tekście tym podjęto rozważania dotyczące istoty i znaczenia wsparcia społecznego udzielanego przez szkołę uczniom podejmującym rolę czwartoklasisty, skupiając się głównie na zadaniach nauczycieli.


Słowa kluczowe


konstruowanie roli czwartoklasisty, strategie adaptacyjne, wsparcie adaptacyjne, zadania nauczycieli, edukacja przedmiotowa

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Appelt K., 2005, Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka?. W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzezińska A., 2004, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Brzezińska A.I., 2005, Jak skutecznie wspomagać rozwój?. W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Erikson E.H., 2004, Tożsamość a cykl życia. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Hajnicz W., Konieczna A., 2013, Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym. Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Michalak R., Misiorna E., 2006, Konteksty dojrzałości szkolnej. W: Doradca Nauczyciela Sześciolatków. Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Michalak R., 2013, Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretycznoempiryczne. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.

Rychlewska K., 2006, Adaptacja dzieci do sytuacji szkolnej. „Edukacja i Dialog”, nr 3, 22–26.

Wilski M., 2011, Adaptacja uczniów do warunków szkoły. W: S. Kowalik (red.), Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki. Warszawa, PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.111-128
Data publikacji: 2018-11-06 13:36:59
Data złożenia artykułu: 2018-11-06 13:05:19


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1024
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 787

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2018 Renata Michalak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.