Przekonania o sobie i świecie nieletnich przebywających w placówkach resocjalizacyjnych

Irena Mudrecka

Streszczenie w języku polskim


Celem przeprowadzonych badań było rozpoznanie adaptacyjnych i dezadaptacyjnych przekonań ułatwiających lub utrudniających funkcjonowanie młodzieży w życiu społecznym. Badania przeprowadzono wśród 146 wychowanków placówek resocjalizacyjnych i 134 uczniów szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych (grupa porównawcza). Skoncentrowano się na zaprezentowaniu  części wyników badań uzyskanych za pomocą Skali Orientacji Pozytywnej (w polskiej adaptacji Marioli Łaguny, Piotra Olesia i Doroty Filipiuk) i Skali Wiary w Grę o Sumie Zerowej (autorstwa Joanny Różyckiej i Bogdana Wojciszke). Orientacja pozytywna to wymiar osobowości decydujący o skłonności jednostki do odbierania i przetwarzania informacji o sobie i świecie z pozytywnym nastawieniem, jak również podkreślania pozytywnych aspektów życia. Z kolei przekonanie o tym, że życie jest grą o sumie zerowej związane jest z przeświadczeniem o antagonistycznej naturze relacji między ludźmi wynikającym z wiary w to, że dobra tego świata są ograniczone i dlatego sukces jednego człowieka nierozerwalnie związany jest z klęską drugiego. Dla osób wierzących w to, że życie jest grą o sumie zerowej, świat to arena nieustannej walki z innymi, którym nie można ufać, o realizację własnego interesu. Uzyskane wyniki badań potwierdzają ujemną korelację pomiędzy badanymi zmiennymi. Zaobserwowany związek pomiędzy orientacją pozytywną a wiarą w życie jako grę o sumie zerowej ułatwia zrozumienie poglądów młodzieży skonfliktowanej z prawem i obyczajem, które, zgodnie z koncepcją poznawczą, mają wpływ na podejmowane przez nich decyzje i jakość relacji interpersonalnych.

Słowa kluczowe


przekonania, orientacja pozytywna, koncepcja wiary w grę o sumie zerowej, nieletni

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Alessandri G., Caprara G.V., Tisak J., 2012, Further explorations on the unique contribution of positive orientation to optimal functioning, “European Psychologist”, 17, 44-54.

Alford B. A., Beck A. T., 2005, Terapia poznawcza jako teoria integrująca psychoterapię, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Beck A.T., Freeman A., Davis D.D., 2005, Terapia poznawcza zaburzeń osobowości, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Caprara G.V., 2009, Positive orientation: Turning potentials into optimal functioning, "The Bulletin of the European Health Psychologist" 11 (3), 46-48. http://www.ehps.net/ehp/index.php/contents/article/viewFile/ehp.v11.i3.p46/951 [dostęp: 25.08.2018]

Lyubomirsky S., 2011, Wybierz szczęście: naukowe metody budowania życia jakiego pragniesz, Warszawa, Wydawnictwo MT Biznes.

Łaguna M., Oleś P., Filipiuk D., 2011, Orientacja pozytywna i jej pomiar: Polska adaptacja Skali Orientacji Pozytywnej, „Studia Psychologiczne” t. 49, z. 4, 47-54.

Mudrecka I., 2015, Zniekształcenia poznawcze i ich restrukturyzacja w procesie resocjalizacji młodzieży nieprzystosowanej społecznie, „Resocjalizacja Polska”, nr 9, 13-25.

Oleś P. K., Drat-Ruszczak K., 2015, Osobowość. W: Psychologia akademicka. Podręcznik, (red.) J. Strelau, D. Doliński, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Opora R., 2009, Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Różycka J., Wojciszke B., 2009, Dlaczego ludzie myślą, że życie jest grą o sumie zerowej? Uwarunkowania i konsekwencje społeczno-ekonomiczne w Polsce i na świecie. W: Przekonania w życiu jednostek, grup, społeczności, (red.) A. Cisłak, K. Henne, K. Skarzyńska, Warszawa, Wydawnictwo SWPS Academica, 67-83.

Różycka J., Wojciszke B., 2010, Skala wiary w grę o sumie zerowej, „Studia Psychologiczne”, t. 48, z. 4, 33-44.

Różycka-Tran J., Boski P., Wojciszke B., 2014, Wiara w grę o sumie zerowej jako aksjomat społeczny: badanie w 37 krajach, „Psychologia Społeczna”, t. 9, nr 1 (28), 92-109.

Rubacha K., 2017, Metodologiczne parametry pedagogiki resocjalizacyjnej. W: M. H. Kowalczyk, M. Fopka-Kowalczyk, K. Rubacha, Uwarunkowania i wielopłaszczyznowość badań nad resocjalizacją. Podstawy teoretyczne i metodologiczne, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 129-139.

Sobol-Kwapińska M., 2014, Orientacja pozytywna – koncepcje teoretyczne i przegląd badań, „Studia Psychologiczne”, t. 52, z. 1, 77-90.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.2.41-53
Data publikacji: 2019-12-27 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2018-11-19 09:22:41


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1303
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 641

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2020 Irena Mudrecka

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.