Szalom bajit – religijna rodzina żydowska i dziedzictwo kulturowe

Joanna Cukras-Stelągowska

Streszczenie w języku polskim


W artykule zaprezentowano wstępne wyniki badań realizowanych wśród polskich rabinów. Ich głównym celem było ustalenie wzorów żydowskiego życia rodzinnego oraz zidentyfikowanie głównych form i treści rodzinnego przekazu dziedzictwa kulturowego, pozostającego w dyspozycji rodzin religijnych. Projekt o charakterze jakościowym zakładał ustalenie czterech głównych elementów przekazu tradycji, wedle Jerzego Nikitorowicza są to: czynnościowy – mechanizmy przekazu, przedmiotowy – treści przekazywanych dóbr kultury, podmiotowy – nosiciele tradycji oraz edukacyjny. Na pierwszym etapie zrealizowano kilka wywiadów swobodnych (zbliżonych do eksperckich). Na podstawie wywiadów starano się wskazać na najistotniejsze konteksty dotyczące transmisji treści kulturowych we współczesnej rodzinie oraz istoty przekazu żydowskiego dziedzictwa religijnego i językowego.


Słowa kluczowe


rodzina żydowska; dziedzictwo kulturowe; rabini

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bagrowicz J., 1999, Pedagogia przymierza (II). Założenia pedagogii rodziny w świetle Biblii. „Paedagogia Christiana”, z. 1/3, 47–63.

Bilewicz M., Wójcik A., 2010, Does Identification predict Community involvement? Exploring consequences of Social Identification among the Jewish minority in Poland. „Journal of Community & Applied Social Psychology”, nr 20, 72–79. DOI : 10.1002/casp.1012.

Borzymińska Z., 2004, Żydowska narzeczona, żydowska żona. Obyczajowość ujęta w ramy prawa. W: A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Kobieta i małżeństwo. Społecznokulturowe aspekty seksualności. Warszawa, Wydawnictwo DIG, 119–141.

Cukras-Stelągowska J., 2016, Świat wartości żydowskich w przekazie międzypokoleniowym. Amerykańska rodzina żydowska wobec ciągłości i zmiany kulturowej. W: J. Cukras-Stelągowska (red.), Pamiętanie i zapominanie. Konteksty pedagogiczne. Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, 192–209.

Friedman M., 1996, Tradycja rodzinna w judaizmie. „Collectanea Theologica”, nr 66/2, 39–48. Gudonis M., 2003, Particularizing the universal: new Polish Jewish identities and a new framework of analysis. W: Z. Gitelman, B. Kosmin, A. Kovács (red.), New Jewish Identities: Contemporary Europe And Beyond. Budapest, Central European University Press, 243–262.

Kubinowski D., 2011, Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Lorenz J., 2016, Polish newcomers to Jewishness: A reflection in the wake of the revival. W: N. Fisher, T. Parfitt (red.), Becoming Jewish: New Jews and Emerging Jewish Communities in a Globalized World. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 167–184.

Misiejuk D., 2011, Wychowanie na pograniczu kulturowym. Zagadnienia transferu wartości a marginalizacja tradycji. Wyzwania edukacji międzykulturowej. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska, Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn–Warszawa–Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 123–131.

Nikitorowicz J., 2009, Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Pałubicki W., Iluk J., 1995, Małżeństwo i rodzina w dawnym judaizmie i starożytnym chrześcijaństwie. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Reszke K., 2013, Powrót Żyda. Narracje tożsamościowe trzeciego pokolenia Żydów w Polsce po Holokauście. Kraków-Budapeszt, Wydawnictwo Austeria.

Rostowska T., 1995, Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Sakowicz E., 2011, Wychowanie młodego pokolenia w religii biblijnego Izraela. „Paedagogia Christiana”, nr 1/27, 25–47.

Shoeman S., 1997, Early Hebrew education and its significance for present-day educational theory and practice. „HTS Teologiese Studies/Theological Studies”, nr 53 (1/2), 407–427. DOI 10.4102/hts.v53i1/2.1635.

Skrypionek Ł., 2011, Wywiad ekspercki – nowa perspektywa metodologiczna w badaniach pedagogicznych. W: A. Gajdzica, A. Minczanowska, M. Stokłosa (red.), Orientacje jakościowe w badaniach pedagogicznych. „Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów”, z. 15, Cieszyn, Kraków, Impuls, 129–147.

Szwarcman-Czarnota B., 2008, W łańcuchu tradycji. W: A. Lipowska-Teutsch, E. Ryłko (red.), Pamięć wędrówki. Wędrówka pamięci. Kraków 2008, 21–27.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.1.43-55
Data publikacji: 2020-04-09 11:30:39
Data złożenia artykułu: 2019-10-09 12:13:10


Statystyki


Widoczność abstraktów - 945
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 552

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2020 Joanna Cukras-Stelągowska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.