Nonverbal communication of socially maladjusted youth

Anna Wojnarska

Abstract


The article is an overview of problems concerning nonverbal communication and its importance in identifying the symptoms of social maladjustment among young people. Different nonverbal codes were analyzed using the classification devised by Bożydar Kaczmarek (1998) and pointing out their characteristic manifestations among young people with socialization difficulties. Specificity of these behaviors that may indicate the attitude of rejection of adult norms was shown. The study emphasized the importance of nonverbal codes in compensating for deficiencies in linguistic communication because maladjusted youth commonly use a restricted code.

Keywords


nonverbal communication; nonverbal communication codes and maladjustment; restricted code; compensatory role of nonverbal communication in linguistic communication

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adler R. B., Rosenfeld L. B., Proctor R. F. (2007). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Rebis, Poznań.

Aronson E. (1978). Człowiek – istota społeczna, PWN Warszawa.

Argyle M. (1999) Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa.

Braun-Gałkowska M. (1995). Test Rysunku Rodziny. W: J. Stachyra (red.).Wybrane metody diagnostyczne w surdopsychologii. Wyd. UMCS Lublin, s. 57–86.

Ciosek M. (2003). Psychologia sądowa i penitencjarna. Lexis Warszawa

Darwin K. (1988). O wyrazie uczuć u człowieka i zwierząt. PWN Warszawa.

Delio M. (1995). Egzotyczna sztuka dekorowania ciała. Warszawa.

Domachowski W., Kowalik St., Miluska J. (1984). Z zagadnień psychologii społecznej. PWN Warszawa.

Easson W. M. (1966). Psychological environmental reaction to congenital defect. “Journal of Nerves Mental Disorders”, 142, 453.

Ekman P. (2006). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. PWN Warszawa

Goldstein A., Gallagher T. M. (1992). Strategies for Promoting the Social – Communicative Competence of Young Children with Specific Language Impairement. W: Social Competence of Young Children with Disabilities: Issues and Strategies for Intevention. P. H. Brooks Baltimore, s. 189–213.

Goldstein A. P., McGinnis E.(2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe perspektywy nauczania umiejętności społecznych. KARAN, Warszawa.

Jędrzejewski M. (1999). Młodzież a subkultury. Wyd.Akademickie „Żak”, Warszawa.

Kaczmarek B. L.(2003). Rodzaje kodów komunikacyjnych. W: B. Kaczmarek, K. Markiewicz (red.). Komunikowanie się we współczesnym świecie. UMCS, Lublin, s. 11–26.

Kaczmarek B. L. (1998). Mózg, język, zachowanie. UMCS, Lublin.

Kaczmarek B. L.(2005). Misterne gry w komunikację. UMCS, Lublin.

Kępiński A. (1989). Poznanie chorego, PZWL, Warszawa

Knapp M. L., Hall J. A. (2000). Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Atrium, Wrocław.

Kowalik S. (1984). Komunikacja językowa, W: W. Domachowski, St. Kowalik, J. Miluska (red.) Z zagadnień psychologii społecznej. PWN, Warszawa, s. 94–119.

Kozak S. (2007). Patologie wśród młodzieży. Diffin, Warszawa.

Kurcz I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Lombroso C. (1987). Geniusz i obłąkanie, PWN, Warszawa.

Łęcki K., Szóstak A.(1999). Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej. Biblioteka Pracownika Socjalnego, Katowice.

Machel H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. ARCHE, Gdańsk.

Molcho S. (1998). Mowa ciała. Diogenes, Warszawa.

Nęcki Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Wyd. Antykwa, Kraków.

Orzechowski S. W. (2007). Komunikacja niejęzykowa a wiarygodność. UMCS, Lublin.

Orzechowski S. (2009). O relacjach pomiędzy komunikacja niejęzykową a językową. W: K. Markiewicz, J. Syroka (red.) Komunikowanie się w sytuacjach społecznych. UMCS, Lublin, s. 111–116.

Pasko-Porys W. (2007). Przesłuchanie i wywiad. Psychologia kryminalistyczna. Oficyna Naukowa, Warszawa.

Pease A. (2001). Mowa ciała. Jak odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów. Jedność, Kielce.

Prejs B. (2005). Subkultury młodzieżowe. Wyd. KOS, Katowice.

Przetacznik‑Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwojowa człowieka. T. I., PWN, Warszawa.

Retter H. (2005). Komunikacja codzienna w pedagogice. GWP, Gdańsk.

Reykowski J. (1968). Eksperymentalna psychologia emocji. KIW, Warszawa.

Rosenthal R. (1991). O społecznej psychologii samospełniającego się proroctwa. Dalsze dane potwierdzające istnienie efektów Pigmaliona i mechanizmów pośredniczących w ich występowaniu. W: J. Brzeziński (red.) Społeczny kontekst badań psychologicznych i pedagogicznych. Wyd. Naukowe UAM, Poznań, s. 341–389.

Snopek M. (2010). Tatuaż. Element wspólczesnej kultury. Wyd. Adam Marszałek, Toruń.

Surzykiewicz J. (2008). Profilaktyczna pomoc wychowawcza w szkole w zapobieganiu agresji: Znaczenie kompetencji społecznych. W: M. Libiszowska‑Żółkowska, K. Ostrowska (red.) Agresja w szkole. Diffin, Warszawa, s. 188–252.

Witkowski T. (2006). Psychologia kłamstwa. Biblioteka Moderatora, Taszów.

Woodworth R. S., Schlosberg H. (1966). Psychologia eksperymentalna. PWN, Warszawa.

Zazzo R. (1978). Przywiązanie – ujęcie interdyscyplinarne. PWN, Warszawa.

Zimbardo Ph. (1999). Psychologia i życie. PWN, Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2013.32.0.365
Date of publication: 2015-07-09 01:50:27
Date of submission: 2015-07-09 01:17:44


Statistics


Total abstract view - 1865
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 904

Indicators





Copyright (c) 2015 Anna Wojnarska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.