Distance Learning as a Difficult Life Experience of Children, Parents and Teachers

Bożena Matyjas

Abstract


Introduction: Distance learning is a difficult, even traumatic experience of children/students that has affected all aspects and spheres of their lives: learning, health, free time, as well as social and peer relationships. It also a difficult life experience of their parents and teachers. The article is theoretical and analytical in nature.

Research Aim: The article aims at presenting distance learning as a difficult real-life situation for children/students, parents and teachers.

Evidence-based Facts: Distance learning has affected psychophysical condition of students, which has been manifested by sadness, despondency, depression, suicides and excessive use of various types of stimulants. An attempt to describe the situations of students has become the basis for presenting various forms of support, those of institutional (governmental) and non-governmental in nature, including different types of foundations and associations whose statutory objectives comprise assistance to children in difficult situations during and after pandemic. Assistance and support apply to parents and teachers, as well.

Summary: The article discusses suggestions for psychological and pedagogical support of children, teachers and parents that are essential for further psychophysical development of children and for their education.


Keywords


distance learning, coronavirus pandemic, negative impact of e-education on children, psychophysical support of children, psychological and pedagogical assistance and support.

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adrjan, B., Koterwas, A. (2021). Nauczycielskie koncepcje rodzica i ucznia klas początkowych w kontekście edukacji zdalnej. Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze, 7, 15-28. http://doi.org/10.5604/01.3001.0015.2555

Babuchowski, Sz. (2021). Szkoła na ekranie. Gość Niedzielny, 3.

Babuchowski, Sz. (2021). Zdalnie niedouczeni? Gość Niedzielny, 7.

Scelina, I. (2022). Bardzo zdalni uczniowie. [Wywiad, rozmowę przeprowadził M. Jakimowicz]. Gość Niedzielny, 7.

Całek, G. (2020). Rodzice o koronaedukacji – wnioski z ankiety. Pobrane 11, Marca, 2022 z: https://grzegorzcalek.pl/wp-content/uploads/2020/09/Rodzice-o-koronaedukacji-–-wnioski-z-ankiety-–-Grzegorz-Calek.pdf, https://www.academia.edu/44015438/Rodzice_o_koronaedukacji_wnioski_z_ankiety

Chomicka – Bosy, A., Florkiewicz – Borkowska, M., Jaworski, K., Jędryczko, A., Kędzia, G. (2020). Edukacja zdalna. Materiały dla liderów i liderek. Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.

Forma, P. (2021, December, 26) Zmiany w funkcjonowaniu uczniów w okresie pandemii w opiniach respondentów Programu Wsparcia Psychologiczno – Pedagogicznego. Spostrzeżenia po diagnozie. Raport z badań przeprowadzonych wśród dzieci, młodzieży i rodziców. [Paper presentation]. Conference organised by the Świętokrzyskie education authority in Kielce, Poland.

Gajderowicz, T., Jakubowski, M. (2020). Cyfrowe wyzwania stojące przed polską edukacją. Polski Instytut Ekonomiczny.

Kuźmicz, K. (2012). E – edukacja jest wszędzie – rozważania dotyczące istoty i zastosowania technologii mobilnych w kształceniu zdalnym. W A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko (Red.), Język @ multimedia: dialog – konflikt (s. 129–140). Wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Łosiewicz, D. (2022), Dzieci i młodzież w kryzysie. Sieci, 5(479).

Makaruk, K, Włodarczyk, J., Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Pobrane, 12, Marca, 2022 z: Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf

Nauczanie zdalne – korzyści i zagrożenia. Ewaluacja wewnętrzna, rok szkolny 2020/2021 (2020/2021). Szkoła Podstawowa Nr 92 im. Jana Brzechwy w Warszawie. Pobrane, 1, Marca, 2022 z: https://cloud5h.edupage.org/cloud/Ewaluacja_-_Nauczanie_zdalne_-_korzysci_i_zagrozenia_.pdf?z%3AcJ%2Bbmt%2Fi%2BD97%2FR7PBLaMYoRd3B4Y2vDaFCLdpNSarbyEMIeJ594JP7%2BgbSxN

Pauluk, D. (2021). Pandemia COVID 19 i (nie)wykorzystany potencjał edukacyjny. Horyzonty wychowania, 20(53), 39-48. http://doi.org/10.35765/hw.1963

Pikuła, N. G., Jagielska, K., Łukasik, J. M. (Red.). (2020). Wyzwania dla edukacji w systemie pandemii COVID -19. Wydawnictwo „Scriptum”.

Plebańska, M., Szyller, A., Sieńczewska, M. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID -19. Raport z badania, czerwiec 2020. Pobrane, 12, Marca, 2022 z: https://files.librus.pl/articles/00pic/20/07/09/librus/a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf

Ptaszek, G., Stużna, G., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pyżalski, J. (red.). (2020). Edukacja w czasie pandemii wirusa COVID -19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Wyd. EduAkcja.

Rożek, T. (2021). Szkoła w ciągłym kryzysie. Gość Niedzielny, 34.

Sander, A. (2021). Generacja koronawirusa, czyli sytuacja życiowa niemieckich rodzin w okresie pandemii. Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze, 9(73) – 84. http://doi.org/10.5604/01.3001.0015.5793




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.3.51-66
Date of publication: 2022-12-07 21:18:56
Date of submission: 2022-04-20 09:17:32


Statistics


Total abstract view - 1375
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1418

Indicators





Copyright (c) 2022 Bożena Matyjas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.