Between "The Eighth Day" and "The Peanut Butter Falcon" - (r)evolution in constructing a film image of a person with Down syndrome
Abstract
Introduction: Thanks to education through film, social changes take place, viewers imitate the patterns and attitudes presented on the screen. it is so important to properly portray people with disabilities in the media, because the media image is often their only representation in the consciousness of the average viewer. The study compared two films telling analogous stories of young men with Down syndrome.
Research Aim: The aim of the presented research was to answer the question of how the image of the film hero - an adult man with Down syndrome - has changed over the 25 years between the creation of both analyzed films. Are these changes adequate to current trends and changes that have occurred in social life?
Research Method: Elements of the media content analysis method were used to describe, classify and interpret selected films.
Results: Diametric differences were observed in the way the character of a film hero is constructed - the changes concern both the model of disability in which his character is embedded and the presence of classic, disabling images of disability in the analyzed productions.
Conclusions: The world of media takes into account the research results and proposals on how to present disabilities in the media reported by the community of people with disabilities, educators and media researchers. Future filmmakers need to be constantly and systematically educated about the influence of the media on social attitudes and the awareness of art recipients.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Barnes, C. (1997). Wizerunki niepełnosprawności i media: badanie sposobow przedstawiania
osob niepełnosprawnych w środkach przekazu. Ogólnopolski Sejmik Osób
Niepełnosprawnych.
Bełza, M. (2021). Wizerunek osoby z niepełnosprawnością w kulturze filmowej. Konteksty
Pedagogiczne, 1(16), 197–217. https://doi.org/10.19265/kp.2021.1.16.315
Bieganowska, A. (2015). Przekaz medialny w modyfikowaniu postaw studentow pedagogiki
wobec niepełnosprawności. Wyd. UMCS.
Bieganowska-Skóra, A. (2017). „And the winner is…”. Model niepełnosprawności w oscarowych
produkcjach. Wyd. UMCS.
Breton le, D. (2004). La transgression commeunevoie de salut: le corps mis a mal. In
N. Weill (Ed.), Que reste-t-il de nostabous? Rennes.
Bystrowski, P. (2006). Media narzędziem wspomagającym integrację społeczną
niepełnosprawnych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 4, 17–35.
CBOS. (2017). Niepełnosprawni wśrod nas. Komunikat z badań. No. 169.
Garland-Thomson, R. (2020). Gapienie się, czyli o tym, jak patrzymy i jak pokazujemy
siebie innym. Fundacja Teatr 21.
Kazanowski, Z. (2010). Stereotypowy wizerunek osób niepełnosprawnych. Konfrontacja
bohaterów filmów fabularnych. In M. Chodkowska et al. (Eds.), Stereotypy
niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją (pp. 97–119). Wyd. UMCS.
Klepka, R. (2016). Analiza zawartości mediów: dlaczego i do czego można ją wykorzystać…
w nauce o bezpieczeństwie i politologii? Annales Universitatis Paedagogicae
Cracoviensis Studia de Securitate et Educatione Civili, VI(224), 32–41.
Kosakowski, Cz. (2003). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Akapit.
Kozłowska, A. (2006). Oddziaływanie mass mediow. OW SGH.
Kozubek, M. (2016). Filmoterapia. Słowo/obraz/terytoria.
Longmore, P.K. (2009). Making disability an essential part of American history. OAH
Magazine of History, 11–15.
Michalczyk, S. (2009). Uwagi o analizie zawartości mediów. Rocznik Prasoznawczy, 3,
–109.
Niesłony, K. (2016). Ramy interpretacyjne w tworzeniu newsów telewizyjnych. Rocznik
Bibliologiczno-Prasoznawczy, 8(19), 155–173.
Ogólnopolski Sejmik Osób Niepełnosprawnych. (1998). Społeczny model niepełnosprawności.
Problemy Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej, 1(155), 43–54.
Otto W. (2012). Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie. Wyd. Nauk. UAM.
Parol, J. (2017). Analiza filmu jako edukacja spojrzenia – wychowanie „dla filmu”.
Kwartalnik Pedagogiczny, 4(246), 111–122.
Plisiecki, J. (1993). Metodyka pracy z filmem wśrod dzieci i młodzieży. CAK.
Plisiecki, J. (2012). Film i sztuki tradycyjne. Wyd. UMCS.
Sałkowska, M. (2015). Matka Downa. Piętno – Znaczenia – Strategie. Nomos.
Struck-Peregończyk, M., Kurek-Ochmańska, O. (2018). Wizerunek osób niepełnosprawnych
w polskiej prasie opiniotwórczej na przykładzie tygodnika „Polityka”
w latach 1997–2016. Przegląd Socjologii Jakościowej, 3(14), 48–71. http://dx.doi.
org/10.18778/1733-8069.14.3.04
Szyszka, M. (2013). Kształtowanie wizerunku instytucji pomocy społecznej w mediach.
CRZL.
Ścigaj, P., Bukowski, M. (2012). Zastosowanie analizy zawartości w badaniach
politologicznych. Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne, 36, 11–27. https://doi.
org/10.15804/athena.2012.36.01
Tkaczyk, P. (2017). Narratologia. PWN.
Wedding, D., Boyd, M.A., Niemiec, R.M. (2014). Kino i choroby psychiczne. filmy, ktore
pomagają zrozumieć zaburzenia psychiczne. Paradygmat.
Wojakowski, T. (2020). Wizerunek osób z niepełnosprawnościami: stan postulowany
a rzeczywisty obraz w mediach odtworzony na przykładzie tygodników
opiniotwórczych. Zoon Politikon, 11, 42–81. https://doi.org/10.4467/2543408XZOP.
003.12850
Wlaźnik, J. (2019). Spotkanie z Innym – obraz osób z zespołem Downa w polskiej
literaturze dziecięcej i młodzieżowej. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy,
rozwiązania, 2(31), 38–66.
Żuraw, H. (2009). Cyrk Barnuma. Medialne wizerunki osób niepełnosprawnych i
chorych. In T. Żółkowska, L. Konopska (Eds.), Socjopedagogiczne aspekty rehabilitacji
osob niepełnosprawnych (pp. 353–369). Print Group Daniel Krzanowski.
www1: https://www.filmweb.pl/film/%C3%93smy+dzie%C5%84-1996-592
www2: https://www.filmweb.pl/search#/?query=soko%C5%82%20z%20mas%C5%82em
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.3.209-225
Date of publication: 2024-12-31 15:40:17
Date of submission: 2024-07-06 23:04:10
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2024 Anna Bieganowska-Skóra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.