Educational Measure in the Form of Referral to a Probation Centre – Current Trends, Opportunities and Challenges

Katarzyna Korona

Abstract


Introduction: Referral to a probation centre is still rarely adjudicated, i.e. against about 2% of juveniles, mainly those showing signs of demoralization (about 70%). So far, the activity of the centres has confirmed the effectiveness in working with minors, as well as lower cost of their stay in the centre, compared to 24-hour facilities, which may justify their further development.
Research Aim: The aim of the analysis is to present current trends, opportunities and challenges faced by probation centres and their staff in the context of recent (mainly legislative) developments and their consequences. The deliberations were based on statistical data from district courts having territorial jurisdiction over the Lublin area (with the largest number of probation centres). Answers were sought to the questions: how many juveniles were adjudicated with educational measure in the form of referral to a probation centre or supervision by a probation officer, and on what grounds was the measure adjudicated.
Evidence-based Facts: Recent legislative changes (including the introduction of the Act on the Support and Social Rehabilitation of Juveniles) have turned probation centres into educational and social rehabilitation facilities, enabling professionalization of activities (considering the narrowing down of the group of wards/probationers only to juveniles referred there by the court). The number of probation centres has increased in recent years, but they still do not operate
at all courts (only 100 out of 318, about 31%), which means that not every district court has the capacity to adjudicate upon this educational measure.
Summary: Based on the analysis of statistical data from the territorial jurisdiction of Lublin, it can be concluded that in juvenile proceedings pending due to demoralization, the court was more likely to decide on the educational measure of supervision by a probation officer. Attending a probation centre brings a number of benefits to probationers, yet the potential of probation centres as facilities for minors who have not yet committed criminal acts appears to be have been unexploited.

Keywords


probation center, juvenile, probation officer, educational measure

Full Text:

PDF

References


Główny Urząd Statystyczny. Baza Demografia. Wyniki badań bieżących, Ludność według płci i roku urodzenia 2015–2023 (stan w dniu 31.12), ogólnopolskie. Retrieved 13, August, 2024 from: https://demografia.stat.gov.pl/bazademografia/Tables.aspx

Goworko-Składanek, B., & Prymak, T. (2023). Wykonywanie środka wychowawczego w postaci skierowania do ośrodka kuratorskiego z perspektywy kuratorów sądowych. Probacja, 2(2023), 109–131. https://doi.org/10.5604/01.3001.0053.6700

Grześkowiak, A. (2023). Prawo nieletnich. C.H. Beck.

Kozłowski, P. (2023). Ośrodek kuratorski – w kierunku optymalnego modelu postępowania z nieletnimi. Probacja, 2, 183–206. https://doi.org/10.5604/01.3001.0053.6698

Kwadrans, Ł. (2019). Metody pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich. Instytut Wymiaru Sprawiedliwości.

Kwadrans, Ł. (2024). Skierowanie do ośrodka kuratorskiego – środek wychowawczy wykonywany przez kuratorów sądowych. In K. Stasiak (Ed.), Metodyka pracy kuratora sądowego (pp. 627–658). Wolters Kluwer.

Kwadrans, Ł., & Stasiorowski, S. (2022). Ośrodek kuratorski jako centrum diagnostyczne, instytucja wczesnego wsparcia oraz kompleksowej pracy z podopiecznym, rodziną, środowiskiem lokalnym. Resocjalizacja Polska, 24, 155–175. https://doi.org/10.22432/PJSR.2022.24.12

Ministerstwo Sprawiedliwości, Departament Strategii i Funduszy Europejskich. MS-S16/18 Sprawozdania w sprawach rodzinnych i nieletnich z 19 sądów rejonowych z Apelacji Lubelskiej, za lata od 2019 do 2023.

Ministerstwo Sprawiedliwości, Departament Strategii i Funduszy Europejskich. Sprawozdania z działalności kuratorskiej służby sądowej MS-S40 za lata od 2011 do 2023.

Ministerstwo Sprawiedliwości. Wykazy Ośrodków Kuratorskich w Polsce (za lata 2019–2024). https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/jednostki-organizacyjne-podlegle-lub-nadzorowane

Miśkiewicz, K. (2024). Kurator rodzinny jako pedagog wielu twarzy. Praca kuratora rodzinnego w terenie jako refleksyjna praktyka wychowawcza. Resocjalizacja Polska, 27, 295–311. https://doi.org/10.22432/PJSR.2024.27.19

Mudrecka, I. (2024). Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich z perspektywy współczesnych trendów w postępowaniu z nieletnimi. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 43(1), 177–191. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.43.1.177-191

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie ośrodków kuratorskich (Dz.U. 2022 poz. 2449).

Stasiak, K. (2023). Skierowanie do ośrodka kuratorskiego jako środek wychowawczy. Probacja, 2, 167–181. https://doi.org/10.5604/01.3001.0053.6692

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59).

Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. 2022 poz. 1700).

Utrat-Milecki, J. (2023). Kuratorskie ośrodki dla nieletnich. Analiza integralnokulturowa społecznoprawnego kontekstu powstania i rozwoju. Probacja, 4, 103–127. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.0071

Wirkus, Ł. (2023). Rola kuratorów rodzinnych w zapobieganiu demoralizacji i przestępczości nieletnich – wybrane rozwiązania systemowe. Probacja, 2, 81–107. https://doi.org/10.5604/01.3001.0053.6693

Załącznik do obwieszczenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 grudnia 2022 r. (M.P. z 2023 r. poz. 60).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.1.185-199
Date of publication: 2025-03-25 23:49:03
Date of submission: 2024-09-30 23:17:39


Statistics


Total abstract view - 156
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 24

Indicators





Copyright (c) 2025 Katarzyna Korona

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.