An average pupil – what is s/he like?

Bożena Dusza

Abstract


Where can we look for mediocrity? The answer is in Polish school. The text is a piece of research which I conducted among secondary school students and students who have graduated from secondary school this year. The studies have shown that about 2/3 of students are average. An ordinary pupil is not very active at school, undistinguished, a conformist and a passive person. S/he doesn’t cause educational problems so s/he disappears from the view of teachers. Meanwhile F. Znaniecki says that if we don’t bring up students to take initiative, to understand meanings, we bring up people who become easy targets to take power over them. This is not the aim of education, is it?

Keywords


average student; education, upbringing

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bilińska-Suchanek E. (2003). Opór wobec szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu. Impuls, Kraków.

Czerepaniak-Walczak M. (2008). Nie myśl, bądź posłuszny – dyskursy władzy w szkole. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.). Wychowanie. Pojęcia-Procesy-Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. T. 4. GWP, Gdańsk.

Dusza B. (2011). Sposoby bycia licealistów w roli ucznia. Wyd. UR, Rzeszów.

Fatyga B. (1999). Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej. Wyd. ISNS UW, Warszawa.

Frankowska G., Po prostu średniak!, www.eid.edu.pl/archiwum/1995,93/marzec,107/po_prostu_średniak,352.html (dostęp: 29.10.2013)

Groenwald M. (2013). Standardy moralne czy standardy wymagań? O moralnych aspektach pozoru w szkole, (w:) M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.). Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Impuls, Kraków.

Hałas E. (1996). Wychowanie do demokracji w ujęciu Floriana Znanieckiego. W: O. Sochacki (red.). Socjologia polityczna Floriana Znanieckiego a współczesna polityka. GTN, Gdańsk.

Hałas E. (2001). Symbole w interakcji. Oficyna Naukowa, Warszawa.

Janowski A. (1988). Ukryty program polskiej szkoły. „Res Publica” 4.

Kopaczyńska I. (2013). Podstawa programowa dla klas I–III szkoły podstawowej jako punkt wyjścia działań pozornych. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.). Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Impuls, Kraków.

Kwieciński Z. Szkoła jako wćwiczenie w kulturę pozornego wysiłku. (Studium przypadku), Komitet Prognozowania Rozwoju Kraju „Polska 2000”, Zespół II: Człowiek i jego edukacja, Jabłonna 15–17 grudnia 1986.

Kwieciński Z. (1987). Szkoła jako wćwiczanie w kulturę pozornego wysiłku. Kwartalnik Pedagogiczny 3.

Piotrowski M. (2013). Kody bezmyślności, czyli gdy programy układane są pod klucz egzaminacyjny. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.). Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Impuls, Kraków.

Trzebiński J. (red.) (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. GWP, Gdańsk.

Znaniecki F. (1974). Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. PWN, Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2015.34.2.211
Date of publication: 2015-09-25 09:11:57
Date of submission: 2015-09-03 11:02:17


Statistics


Total abstract view - 1917
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 509

Indicators





Copyright (c) 2015 Bożena Dusza

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.